• Snälltjej

Tunisien!!!!

Hej på ER!!! Någon som varti i Tunisien och har posetiva erfarenheter från landet?
    Vi ska åka till Hammamet...läste lite oroväckade saker i ett annat inlägg och blev lite oroliga
    Dela gärna med er om ni själva varit där
    Tack på förhand

• Svar på tråden Tunisien!!!!
  • Gosegumman

Hejsan Snälltjej.
    Jag och min sambo var i Hammameth sommaren 1999 en vecka. Vi hade bokat ett mellanklasshotell och vi fick inga brickor att hänga på dörren att vi inte ville bli störda, vilket innebar att städerskorna rände ut och in på hotellrummet från kl 9 på morgonen till 17 på kvällen. Inet kul...men det var förmodligen beroende på hotellpersonal.

Så började veckan med att vi blev lurade på stranden av två strandförsäljare....så ett gott råd. Ta INTE med er pengar om ni ska ner på stranden. Det var fruktansvärt obehagligt att bli påhoppad av dessa människor och i ren rädsla betalar man några hundringar för ett värdelöst föremål för att komma därifrån. På eftermiddagen blev vi varnade av reseledarna, men då var det redan försent.

Annars älskade jag att det var så pass lite turister....även om man kände sig lite ensam på gatorna ibland. De flesta vi träffade var tyskar, och vi hittade en liten tysk restaurang som vi återkom till flera ggr. Det går att fynda porslin mm men pruta, pruta och pruta. Snygga skor fann vi också....men jag som älskar smakstark mat som thailändsk och grekisk, saknade en del på matfronten.

Passa också på att rida kamel om ni får tillfälle....en rolig grej att ha gjort.

Ha inte för höga förväntningar på standarden i landet.,.....jag tror att det var det som gjorde mig lite besviken. Jag hade förväntat mig lite lyx och tänkte inte på att det är ganska fattigt där. Men sol och bad är toppen och det är ett verkligt intressant land.

• Snälltjej

Tack så jätte mycket för ditt svar och tips, jag har tidigare tänkt på att jag skulle vilja till Tunisien, har sett det på reseprogram och tyckte det var fint. Nu har vi tittat på lite olika möjligheter inför bröllopsresan och hittade jätte bra pris till Tunisien-Hammamet. Vi blev heltända men efter att vi läste en del här på bröllopstorget efter blev man lite nerstämd, från att vara jätte glad till att bli nerstämd!
    Den tyska resturangen lät intressant, skulle vilja veta vart den ligger?
    Tycker du vi ska åka?

• Snälltjej

Någon mer som varit i Tunisien?

• Koko

Hej Snälltjej!
    Jag har varit i Tunisien i en vecka för ca två år sedan. Min familj och Mr Koko var i Sousse. Har bara positivt att säga om den resan. Bodde på ett fint hotell med egen strand och lyxig middagsbuffé. Vi låg mycket på stranden och läste böcker och käkade vattenmelon
    Såg stoooora svarta maneter i havet vid ett par tillfällen, skithäftiga!
    Upplevde inget obehag som jag läst att andra här på BT råkat ut för. Det var faktiskt en av mina bästa semestrar!
    Kram/Koko

• Snälltjej

Koko
    Åh vad roligt att höra!!! Vad glad jag blev, vi har bokat resa och blev oroliga nu..folk skriver att de kännt sig hotade och tyckt det vart otäckt!
    Det var undrbart att läsa ditt inlägg
    Tack

• mjungo

Jag var i Sousse med ett par kompisar nu i vår och jag tror inte att jag kommer att åka dit igen... Som tidigare nämnts så är standarden över lag mkt låg. Detta var inget som störde oss, men man ska nog tona ner sina förväntningar.
    Billig mat, inte så varitationsrik dock... Det var kyckling, kött eller fisk med strips på menyerna...
    Om ni ogillar att folk försöker lura in er i affärer eller på restauranger för sedan försöka lura av er så mkt pengar som möjligt ska ni inte åka dit... Detta gäller även på stranden, som nämnts i tidigare inlägg.

Det verade som att det alltid gick ut på att lura oss så mkt som möjligt. Säger de tex att man ska få en timmes helkroppsmassage, så kan man räkna med att den bara håller på i en halvtimme... Handlar du nånting i an affär utan att fråga vad det kostar innan så kan du räkna med att de tar ut överpris... Visst det var fortfarande billigt, men inte kul att bli lurad hela tiden.

Vädret var dock perfekt och maten god. Har ni turen att träffa på några som inte är så påflugna är de alltid mkt vänliga och trevliga.

Om det är något särskilt du vill veta är bara att fråga!

• Mia

Hej snalltjej

Jag har varit i Tunisien manga manga ggr, minst 10.
    Min erfarenhet ar att om man tar seden dit man kommer sa ar det ett mycket kultur rikt och spannande land.
    Jag rekommenderar starkt en okensafari med overnattning i sahara och en kamel ritt ut i oknen vid soluppgangen.
    Jag har mesta dels varit Sousse som ligger soder om Hammamet men aven rest runt i ovriga Tunisien.
    En by ni bor besoka ar Sidi bou Said, en underbart belagen liten by norr om Hammamet.
    I staderna har dom de gamla stads delarna kvar och dom kallas "Medina" har kan ni fynda men ocksa bli rejalt lurade om ni inte prutar.
    Tunisien ar ett mycket fint land att besoka och turista i men i dagen situation sa tror jag att vi alla bor vara lite mer uppmarksamma och alerta oavsett vilket land vi besoker beroende pa alla terror hot och dyl. Tror dock inte Tunisien ar varre an andra stallen.
    Lycka till och hoppas era erfarenheter blir lika bra som mina varit!

Maria

• Snälltjej

Mia
    Åh TACK för att du delade med dig av dina erarenheter av Tunisien!! Kul att du upplevde det så posetivt!
    När var du där sist!
    Det är nog så att man måste vara försiktig över allt vart man är är

• DT 28/06-03

Hej Snälltjej!

Vi var i Tunisien för två veckor sen. Vi var där en vacka och har bara positiva minnen! Vi njöt hela tiden!!! Solen, strand, god mat, snällt folk osv.
    Vi stannade i ett 4-tjänor hotell i Port El Kantaoui brevid Sousse.
    Först och främst tyckte jag att folket där var så underbart, de gör allt för att man ska trivas i deras land, köpa mycket och komma tillbaka till Tunisien. De satsar verkligen på turism.
    De flesta kan engelska och ibland lite svenska! Nästan alla pratar franska, vilket underlättade vår resa eftersom jag är fransk talande.
    Maten var jättegod. Man kan äta allt, även sallader, glas osv. men kranvatten är inte rekommanderat och inte gott heller. Annars GODA grönsaker och frukt.
    Hotellet var jättelyxigt, tre pooler, flera matställen, shows varje kväll... Sådana hotell är mycket vanliga i Tunisien och inte så dyra.
    Vi rekommenderar också dromadarers tur (mycket skoj). Man kan också bada en hel del. Ofta kan man spela tennis på hotellet, boules osv. Om ni spelar golf eller vill prova spela är Tunisien rätt ställe.
    Man kan köpa billigt men då gäller det att kunna pruta ner priserna. Jag köpte en väska, ganska billigt när man jämför med svenska priser men för dyrt för Tunisien. Vi tyckte att det var bra ånda, de tjänar inte alls mycket pengar annars.

Det var min andra gång att jag reste till Tunisien. Första gången var jag i Hammamet (Nabeul) som också var helt underbart.

Lycka till,
    D

• Snälltjej

Mjungo
    Tack för dina erfarenheter..vi har inga speciella förväntningar..tycker stränderna verkar mysiga och klimatet skönt! Man får väl helt enkelt tänka sig för och vara försiktig men så är det ju på flera ställen i världen! Jag vet inte vad du menade med att stränderna var låga..menade du långgrunda så blir jag glad för det älskar jag. Kyckling, kött och fisk låter också jätte bra!
    Du skriver att om vi inte tycker om att bli lurade (vilket väl ingen gör i och för sig) så ska vi inte åka dit...men nu vet vi ju om det och behöver inte gå in i några affärer....
    Tack

Svar på tråden Tunisien!!!!