• augustibrud08

Kunnig om vin?

Hjälp! Vilka viner ska vi välja till vår meny? Har så dålig koll. Vill inte att det ska bli för dyrt. Kan tänka oss lådvin eller flaskvin i prisklassen 70 - 80:-. Någon här som är kunnig när det gäller vin och som kan tipsa om passande vin?

Rött vin?
    Marinerat nötkött med rabarberchutney och färskpotatissallad.

Vitt vin?
    Varmrökt lax med hjortronyoghurt och färskpotatissallad.

Tusen tack för alla tips!

• Svar på tråden Kunnig om vin?
  • augustibrud08

Förresten, tack för all hjälp

• konichiwa girl

Ok, fast grejen är att när du kombinerar strävt och strävt så rundas strävheten av. Testa till exempel Allesverloren Shiraz, Brolio, Tierras de Luna eller den billigare varianten Casillero del Diablo.

• augustibrud08

Fanns några olika varianter av Casillero del Diablo, menar du den av Carmenère, Cabernet Sauvignon eller Merlot? Vilken skulle du rekommendera?

• Emmas syster

konichiwa girl skrev 2008-06-17 06:05:10 följande:

Creme fraiche är i och för sig mindre syrligt än yoghurt.
    Det beror på vilken yoghurt det är
    det finns allt från milda mjuka yoghurtar till ettersura
    (icke smaksatta)
  • konichiwa girl

Cabernet Sauvingon eller Merlot skulle jag rösta på!

• konichiwa girl

Emmas syster skrev 2008-06-17 17:44:55 följande:

konichiwa girl skrev 2008-06-17 06:05:10 följande:Det beror på vilken yoghurt det ärdet finns allt från milda mjuka yoghurtar till ettersura(icke smaksatta)
    Ja, jo, det är sant. Turkisk yoghurt är ju ganska rund och mild i smaken. Jag måste erkänna att jag tänkte på matlagningsyoghurt och inte några andra varianter.
  • Emmas syster

konichiwa girl skrev 2008-06-17 17:47:39 följande:

Emmas syster skrev 2008-06-17 17:44:55 följande:Ja, jo, det är sant. Turkisk yoghurt är ju ganska rund och mild i smaken. Jag måste erkänna att jag tänkte på matlagningsyoghurt och inte några andra varianter.
    kan ju säga att den där hjortronsåsen blir bäst på grekisk avrunnen som är rund i smaken, matlagningsgyoghurten är både mkt dyrare och inte lika god
  • augustibrud08

Jag har testat den med turkisk yoghurt och den blir jättegod!
    Vilken vetenskap det här är

• konichiwa girl

Emmas syster skrev 2008-06-17 17:50:10 följande:

konichiwa girl skrev 2008-06-17 17:47:39 följande:kan ju säga att den där hjortronsåsen blir bäst på grekisk avrunnen som är rund i smaken, matlagningsgyoghurten är både mkt dyrare och inte lika god
    Ja, eftersom jag är laktosintolerant så går sådana alternativ bort i min hjärna. Jag kan tänka mig att det blir betydligt godare.

augustibrud: Vad är det för recept? Vi har ganska mycket hjortron i frysen så det vore kul att pröva på någonting nytt.
  • Emmas syster

jag brukar göra på yoghurt, mylta, salt och peppar och ev lite schalotten och ev lite cayenne

bara smakar mig fram

• augustibrud08

Blanda ca: 2 dl yoghurt (finns ju laktosfri) med 2 msk hjortronsylt, smaka av med salt och peppar. Hur enkelt som helst. Passar så bra till varmrökt lax, kanske även till kallrökt, det har jag inte provat.

Svar på tråden Kunnig om vin?