• augustibrud08

Kunnig om vin?

Hjälp! Vilka viner ska vi välja till vår meny? Har så dålig koll. Vill inte att det ska bli för dyrt. Kan tänka oss lådvin eller flaskvin i prisklassen 70 - 80:-. Någon här som är kunnig när det gäller vin och som kan tipsa om passande vin?

Rött vin?
    Marinerat nötkött med rabarberchutney och färskpotatissallad.

Vitt vin?
    Varmrökt lax med hjortronyoghurt och färskpotatissallad.

Tusen tack för alla tips!

• Svar på tråden Kunnig om vin?
  • Emmas syster

tillbehören gör det lite svårare eftersom de är såpass söta

men en riesling med mkt fruktighet och lite sötma borde vara ett passande vitt alternativ

rabarber är rika på garvsyra och gör ett strävt vin vääääldigt strävt
    så försök hitta ett med ganska låg strävhet (lite garvsyra)

skulle nästan föreslå rose för hela slanten eftersom de har mkt av vad båda rätterna kräver - ffa om man skulle våga sig på att byta nötköttet mot kalv

låg strävhet och mkt fruktighet till rabarberchutneyn, mkt fruktighet och en hel del fyllighet för att klara laxen och yoghurten

• augustibrud08

Tack för tipsen. Jag har förstått att våra tillbehör ställer till det lite grann. Kan du namnge några bra förslag? Det är andra som också föreslagit rosé och det kanske kan vara ett alternativ. Men jag har nästan aldrig druckit det, kan du föreslå något där?

• konichiwa girl

Emmas syster, jag tycker att dina råd är lite märkliga. Framför allt därför att ett sött tillbehör oundvikligen kommer att göra ett vitt vin med lite sötma betydligt surare.

Grundregeln är "lika för lika" - mycket syra i maten kräver en syra i vinet. Om du tycker att vinet blir alldeles för strävt till ett visst tillbehör, är det antagligen så att vinet är för lite strävt till att börja med.

(här finns en informativ sida om grundsmakernas inverkan på varandra: www.systembolaget.se/MatochDryck/MatchaDryckOchMat/grundsmakernasinverkan.htm)

Samma sak med den rökta fisken. Det är salt och smakrikt. Till det har du ett syrligt tillbehör. Det kräver ett vin som är tanninrikt och syrligt.

Till laxen skulle du kunna testa något vin med bra fyllighet på druvan Chenin Blanc (exvis Foot of Africa Chenin Blanc som finns på box) eller kanske ett Chardonnay med bra syra, gärna ekfatslagrad.

Det beror lite på hur pass söt chutneyn är för hur man ska välja vinet. Är det väldigt sött kommer det att göra vinet strävare (då är det önskvärt med ett mindre strävt vin). Är det som rabarber, ganska surt, är det önskvärt med ett strävare vin.

• augustibrud08

Oj oj va svårt detta är, det är ju en djungel därute

konichiwa girl - vad tror du om rosé rakt av till båda rätterna? Har ingen koll, men det skulle vara trevligt att kunna servera samma vin och så ser ju rosé fint och festligt ut tycker jag
    Har du rosétips till våran meny?

• konichiwa girl

Jag tror INTE på rosé till båda rätterna.
    Nötkött har mycket smak i sig och jag tror att du ska ha ett smakrikt rött vin till det. Jag tror inte ens på det till kalv, ty även kalv kan vara smakrikt. Roséviner har hög fruktsyra men är inte särskilt fylliga - de är friska, lätta och syrliga alltså - och du vill ha ett vin som är på det lite tyngre skalan, inte för tungt, men ändå mognare och mer smakrikt än ett rosé.

För det andra är roséviner generellt en hel del fruktsyra i sig vilket kommer att smaka illa med rabarberchutneyn om den har sötma i sig.

Rätterna är så olika i sig, trots att potatisen är detsamma, att jag tror du gör dina gäster en otjänst genom att servera samma vin till båda rätterna.

Ett tips är att gå till systembolaget och fråga efter förslag. De är riktigt duktiga.

• bröllop080719

jag tror inte på ett ekfatslagrat chardonnay till fisken provade en liknande rätt för några helger sedan och de snöriga tonerna i en ekfatslagrad charddonay som jag trot skulle passa bra funkade inte alls. jag rekomenderar istället halv torr risleing eller liknande viner med blommiga toner.

• konichiwa girl

Ok, där måste jag faktiskt invända!

En halvtorr Riesling är ju ganska söt och kommer att krocka med syrligheten i yoghurten. Jag brukar dricka halvtorra, blommiga rieslings till asiatiska och kryddstarka rätter där sötman i vinet tar ner chilistyrkan. Sötman skulle kunna fungera med sältan i fisken, men i och med att fisken är både fet och rökt kräver den ett muskligare vin. Annars kommer vinets smak att försvinna. Jag har för övrigt druckit "smörig" chardonnay (det vill säga att ekfatstonerna kommer fram) till rökt lax med syrligt tillbehör vilket fungerade alldeles utmärkt.

• bröllop080719

konichiwa girl skrev 2008-06-15 20:49:22 följande:

Ok, där måste jag faktiskt invända! En halvtorr Riesling är ju ganska söt och kommer att krocka med syrligheten i yoghurten. Jag brukar dricka halvtorra, blommiga rieslings till asiatiska och kryddstarka rätter där sötman i vinet tar ner chilistyrkan. Sötman skulle kunna fungera med sältan i fisken, men i och med att fisken är både fet och rökt kräver den ett muskligare vin. Annars kommer vinets smak att försvinna. Jag har för övrigt druckit "smörig" chardonnay (det vill säga att ekfatstonerna kommer fram) till rökt lax med syrligt tillbehör vilket fungerade alldeles utmärkt.
    jo jag håller med att en chardonnay passar superbra till rökt lax men det funkar inte alls till kombinationen med hjortronyoghurten
  • konichiwa girl

Aha, du menar så. Fast yoghurt är i alla fall så pass syrligt (liksom hjortron) att jag inte skulle ta ett halvtorrt riesling till.

• augustibrud08

Haha...det får nog bli mineralvatten till alla

Svar på tråden Kunnig om vin?