• augustibrud08

Kunnig om vin?

Hjälp! Vilka viner ska vi välja till vår meny? Har så dålig koll. Vill inte att det ska bli för dyrt. Kan tänka oss lådvin eller flaskvin i prisklassen 70 - 80:-. Någon här som är kunnig när det gäller vin och som kan tipsa om passande vin?

Rött vin?
    Marinerat nötkött med rabarberchutney och färskpotatissallad.

Vitt vin?
    Varmrökt lax med hjortronyoghurt och färskpotatissallad.

Tusen tack för alla tips!

• Svar på tråden Kunnig om vin?
  • bröllop080719

konichiwa girl skrev 2008-06-15 21:56:01 följande:

Aha, du menar så. Fast yoghurt är i alla fall så pass syrligt (liksom hjortron) att jag inte skulle ta ett halvtorrt riesling till.
    jo jag tänkte också så men efter att ha provat fem olika viner till samma maträtt känner jag mig överbevisad
  • konichiwa girl

Får jag fråga vad det var du åt och vilka viner du provade?

• konichiwa girl

För med allt jag vet om vin - och det är ganska mycket - låter det helt absurt, i ärlighetens namn.

• bröllop080719

jag åt varmrökt lax med färkspotatis och en hjortron-cream fraiche sås (visst kanske lite fetare än en yoghurt men det borde inte skilja så mycket). Jag minns inte exakt vilka vinerna var, jag kan kolla upp det senare Och tipset om att prova rieseling till kommer från början från systembolagets kundtjänst..och som sagt jag trode inte heller på det..

TS förlåt att det här håller på att bli lite OT

• konichiwa girl

Creme fraiche är i och för sig mindre syrligt än yoghurt. Sälta (som rökt fisk) och sötma kan funka bra ihop, men med yoghurt tror jag helt enkelt inte på det. Är du säker på att det var en halvtorr riesling och inte en torr? Ett vin med hög fruktsyra är ju bra med feta rätter.

• bröllop080719

Vinet som passade var FM Riesling (5844)

• augustibrud08

Vi åt laxen och hjortronyohurten igår (använde turkisk lite fetare yoghurt) och testade faktiskt just FM Riesling och det var supergott! Så nu har vi spikat att det blir det vinet.

Då kan vi ju gå vidare med tips på rödvin till nötkött med rabarberchutney

• konichiwa girl

Ok, men det FM Riesling har ju relativt hög fruktsyra för att vara ett halvtorrt vin. Syran är lika hög som hos Stoneleigh Riesling som är torrt (det är dock mindre sött). Så jag tycker bara att det bekräftar min poäng - syra i maten kräver syra i vinet. Jag tror inte att ett vin som till exempel Guntrum Riesling, som är betydligt sötare och mindre syrligt (men som passar in på beskrivningen blommig, halvtorr riesling) passar alls.

• konichiwa girl

augustibrud: Hur smakar rabarberchutneyn? Söt, sur? Vad är det för marinad - med balsamvinäger (syrlig), kryddig, stark?

• augustibrud08

Jag tror marinaden blir någon typ av balsamvinägervariant. Chutneyn är rätt så syrlig, med lite inslag av ingefära.

Känns spontant som att rätten kräver ett rätt musitigt vin, men vad vet jag? Jag tycker mer om de lite mer runda smakerna än de sträva.

Svar på tråden Kunnig om vin?