janedoe skrev 2008-06-10 10:24:45 följande:
Som uppväxt med gamla föräldrar kan jag säga att jag är väldigt glad som fick barn (inte skaffade, inget planerat) vid 16 och sen 23års ålder. Nu har jag hela livet framför mig. Och sak samma om det inte var rätt man (tänker på mitt andra barn). Livet är aldrig säkert, allt kan förändras på en sekund!Jag har alltid svårt att förstå hur man som närmre 40 (eller ve och fasa, ÖVER 40) väljer att skaffa barn. Och värst av allt, tanken att - ett barn kanske kan rätta till våra problem.Känner du dig osäker på din kille idag, kanske det är bra att vänta och se om det bättrar sig såklart. Nästa månad kanske du vaknar upp och känner att han är den bästa pappa ditt barn kan få. Oavsett ni lever ihop i framtiden eller inte.
janedoe, om du inte dömer mig så låter jag bli att döma dig - ok?
Jag är en av dessa som du inte (ve och fasa) kan förstå dig på. Jag har nu två underbara, friska barn med rätt man och vi är en lycklig familj som kommer att leva tillsammans resten av livet. Inga uppslitande skilsmässor här inte.
Om jag hade valt att skaffa barn tidigare så hade jag utsatt dem för en olycklig mamma och skilsmässa eller ännu värre en man som använde våld som ett argument i våra diskussioner.
Så, låt bli att förfasa dig, alla lever sina liv och det finns alltid en anledning till allt som händer.
TS, om dina föräldrar hade svårt att bli gravida så skulle du kunna gå till en läkare och undersöka dig. En kompis till mig (hon var i och för sig 36 år) gjorde det och de upptäckte att hon hade väldigt få ägg kvar så hon fick påbörja IVF direkt. (Det blev ett barn efter andra försöket

).
Ju äldre man blir desto sämre blir chanserna att bli gravid, speciellt om man inte har barn sedan innan. Visst ökar riskerna för Downs syndrom, men man kan få ett barn med Downs när man är 20 år också.
Själv så var jag som du TS, mannen kändes inte riktigt rätt. Jag sa att jag skulle ha barn innan 30, sedan sköt jag fram det till 35. Vid 35 började min mamma att bli väldigt orolig och tyckte att jag kunde skaffa barn som ensamstående innan det var försent...ja se mammor
Vid 36 fick jag mitt första barn med en man som allt kändes rätt med (vi gifter oss först nu eftersom vi tyckte att det var mer bråttom med att skaffa barn). Barn nummer två ville inte bli till trots flera försök och ett par missfall, så jag hann fylla 40 innan hon kom...(hugaligen tydligen).
Min pappa var 50 år när han fick mig och det har absolut inte påverkat mig negativt. Tyvärr fick han cancer och lever inte idag så att han fick träffa sina barnbarn, men jag tycker inte att han gjorde fel som skaffade mig (dö kan man göra även som ung, det finns inga garantier). Vi vet inte vad framtiden för med sig. Att skaffa barn som ung har sina fördelar och nackdelar, att skaffa dem som äldre likaså. Det finns inget som är rätt.