• 0PB0

Ledsen vän

En vän berättade att de skulle gifta sig och sen hade en släkting bestämt bröllop en månad innan dem. Hur kan man göra så???
    Man kan väl ändå vänta efter eftersom de skickat ut inbjudningar osv...

DÅLIGT!!!

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 16:32
    Det är alltså inte mig det handlar om utan en vän och hennes bror som gifter sig 1 månad innan henne...

• Svar på tråden Ledsen vän
  • fromheretoeternity

Precis.. vill INTE avslöja hemligheten:)

Om de gifter sig i Juni så kommer vi inte bry oss, då kör vi på vårat! Problemet blir ju om de väljer att gifta sig i slutet av augusti, då kommer vårt ligga före och då är risken att de blir sura. Det är jobbigt för det kommer ju dröja länge innan vi får veta deras datum och jag går omkring och är ledsen och orolig hela tiden.
    Skulle det vara så att vårt kommer ligga veckan innan så får vi väl prata med dem och höra vad de säger även om det tar emot. Känner på mig att nyheten kommer gå vidare till min blivande svärmot och svägerska vilket skulle vara en katastrof:)

Jag hoppas fortfarande på att de ångrar sig och tycker att det blir för stressigt/inte får ihop nog med pengar att gifta sig nästa år utan väntar till 2010, då är mitt drömbröllop räddat!!!

PS. jag hade aldrig planlagt ett vanligt bröllop precis innan deras, så jag förstår hur du känner DS.

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-27 23:40:14 följande:

fromheretoeternityantar att du menar att du absolut INTE vill avslöja hemligheten Vet inte hur du ska göra... men om ni gifter er i augusti så är det väl kanske ganska troligt att de gifter sig före er I ert fall är ju oxå bröllopen så olika. Men visst, det kan ju bli tandagnissel, men bara dom hinner först så tror jag att det ordnar sig.Det funkar inte att bara berätta för DEM så att bara de vet. Eller du tror inte att de skulle kunna hålla sig? Förstår ditt dilemma. Skitjobbigt sånt där...
  • Anja 19 juli 2008

fromheretoeternity

Men varför talar de inte om sitt datum??? Kan du inte luska ut det på nåt vis.

fattar ju om du inte vill berätta ifall du tror det går vidare t svärmor osv. Är ju lixom hela grejen m ett hemligt bröllop att INGEN ska veta

• Anja 19 juli 2008

Eller de kanske inte har bestämt sitt datum ännu??

• Fjosok

Ett lite seriöst inlägg från min sida nu. men menade dom som la bröllopet en månad innan att provocera eller var det bara så att dom ville och gjorde så?

• fromheretoeternity

Hej!
    Nä, de har inte bestämt datum ännu, inte vad vi vet i alla fall. Vi fick veta att de förlovat sig i helgen och att de troligen ska gifta sig nästa sommar. Det är allt vi vet.
    Blev superglad för deras skull, broderns flickvän är supermysig så det ska bli kul att bli svägerskor men jag önskar att vi hade hunnit förlova oss innan, vi har ju beställt ringar och allt!

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-28 00:01:16 följande:

Eller de kanske inte har bestämt sitt datum ännu??
  • Anja 19 juli 2008

fromheretoeternity

fattar ju exakt hur du menar då...

vi hade ju planerat vårt bröllop i ett år när svägerskan ohc hennes man slog till o gifte sig helt plötsligt. de talade om det 1,5 månad innan själva bröllopet, så man hann knappt fatta det. Jag undrade ju hur länge hon vetat och jag som suttit där o babblat om vårt bröllop som en galning utan att hon nämnt nånting. men de hade inte bestämt det så långt innan utan det var ganska hastigt påkommet tydligen.

självklart var det absolut inte för att förstöra nåt för oss eller STEAL OUR THUNDER men det blir ju lite så iallafall. I vårt fall var det ju faktiskt t.om olika år i och med att det var i slutet av december så min panik lade sig ganska snabbt men som du säger, vi hade haft våra ringar i ett halvår (så länge hade de inte ens planerat sitt bröllop).

• Anja 19 juli 2008

fjosok

vet inte om TS menar att de gör dt för att jä..las men det tror jag inte, utan de har helt enkelt bara bestämt sig för att gifta sig en månad innan det andra paret (systern o hennes blivand).

Det kan ju vara så att även de (brodern o hans flickvän) har planerat länge oxå utan att säga nåt. Det vet man ju inte. De kan ju ha planerat lika länge eller längre och blvit lika irriterade själva när systerns inbjudnigskort kom.

Är så lite information i trådstarten så man vet inte riktigt hur personerna tänkt

• Fjosok

ot: anja, hur orkar du skriva så mycket

Ja, en månad om det inte ärmeninngen att sabba har jag svårt att förstå. Vill man dock sabba är det en annan femma ...

• Anja 19 juli 2008

Haha fjosok jag skriver ungefär lika snabbt som jag pratar så det är inga problem

Jag pratar mkt och jag skriver mkt

• Tooticki

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-27 23:29:28 följande:

Babajagamen det är ju faktiskt JUST DET DET GÖR...för ett par som gifter sig så kretsar ju ALLT kring jsut deras bröllop och har gjort i minst ett år innan...Vi har lixom inget annat i huvudet nu än bröllop... Skulle min syrra plötsligt komma nu o säga att förresten vi tänker oxå gifta oss i sommar så hade jag flippat ut totalt. Men det är jag.
    Fast det tycker inte jag är självklart! Vårt liv kretsade inte bara kring vårt bröllop innan vi gifte oss och vi planerade på 6 månader, helt utan stress. Det blir vad man gör det till. För oss var det viktigaste att vi blev gifta, festen och det runt omkring var bara bonus och vi är så glada att det blev så lyckat. Men vårt bröllop är viktigt för oss, att det bara är en lördag som vilken annan i alla andras liv måste man acceptera!
  • Goldensea

Jag tycker också att allt kretsar kring ens bröllop när man gifter sig. Precis som jag tycker att allt kretsar kring andra brudpar när de gifter sig. Jag har en vän som gifter sig nu på lördag och inte sjutton tycker jag att det är en vanlig lördag precis som vilken som helst. För mig är det ju deras dag och jag har länge planerat vad jag ska ha på mig, vad vi ska ge dem i present, när vi ska åka dit, hur länge vi ska stanna där etc etc.

• Tooticki
    Goldensea skrev 2008-05-28 08:06:05 följande:
    Jag tycker också att allt kretsar kring ens bröllop när man gifter sig. Precis som jag tycker att allt kretsar kring andra brudpar när de gifter sig. Jag har en vän som gifter sig nu på lördag och inte sjutton tycker jag att det är en vanlig lördag precis som vilken som helst. För mig är det ju deras dag och jag har länge planerat vad jag ska ha på mig, vad vi ska ge dem i present, när vi ska åka dit, hur länge vi ska stanna där etc etc.
    Det är ju ditt val, men inte något brudparet kan kräva av dig, det var det som var min poäng!
  • Blondie77

jag har sett flera liknande trådar som den här och jag fattar fortfarande inte grejen, vad spelar det för roll om en vän/släkting/bekant gifter sig samma år eller tom samma månad som en själv! hade väl varit en sak om dom valt samma datum men kom igen, man måste väl kunna glädjas åt andras lycka och inte va så egoistisk att man blir ledsen bara för att man minsann inte hann gifta sig först eller för att någon tar en del av uppmärksamheten eller vad nu dessa sårade känslor handlar om. Tycker det är på tok för mycket gnällande på BT om gäster som inte kommer, vem som var med på möhippan och inte, att man råkat få reda på datumet till sin möhippa mm...även om man är blivande brud (jag gifter mig 2/8) så tycker jag inte man har rätt att tro att världen ska kretsa runt en själv...försök njuta av stunden istället. Hoppas din kompis kommer till insikt att det här inte är någon grej att hänga upp sig på så hon kan fortsätta se fram emot sitt eget bröllop istället för att vara ledsen för ett annat :)

• Anja 19 juli 2008

Blondie77

där skiljer sig våra åsikter för jag tycker faktiskt att det är en av de få gånger i livet där allt faktiskt FÅR kretsa kring en själv. och då menar jag HELA VÄRLDEN

nä, skämt å sido... inte hela världen och inte för alla avlägsna släktingar o bekanta såklart... men närmsta familj och närmsta vänner. det är en självklarhet för mig. Både när det gäller mig och dem.

Nu skulle ingen i min närhet få för sig att gifta sig tätt inpå någon som de stod nära och det är jag glad över. Vi har lixom samma åsikter i den frågan Är bara en känsla av att det är fel lixom.

• Babajaga

jag tycker precis som Blondie att man ska inte vara så egoistisk utan vara glad att även andra har funnit kärleken och lyckan och ska gifta sig. Att någon skulle lägga sitt bröllopdatum nära någon annans bara för att jävlas, tycker jag verkar vara starkt egocentrisk tänkande. Nej, för din kompis är bröllopet också viktigt, ditt är inte viktigare. Så var glad åt att din kompis också ska gifta sig, gå dit med ett stort leende på läpparna och önska henne GRATTIS! Allt annat är bara ett sniket egoistiskt tänkande. Man är i centrum under sin bröllopsdag. Du kommer vara det och din kopmpis kommer vara det också på sin bröllopsdag. Var så lugn. Ni kommer vara vackra båda två på ert egna sätt. Både ditt och din kompis bröllop kommer säkert vara speciellt på just ert vis. Så öppna famnen och gratta sin kompis!

• Anja 19 juli 2008

Jag tror i ärlighetens namn att väldigt mkt handlar om att man är rädd att folk (för man har ju ofta många gemensamma gäster om man är släkt eller god vän) ska jämföra ens bröllop och att ens eget inte kommer bli lika lyckat som de andras osv osv...

Jag tycker faktiskt inte att det är ett enda dugg egoistiskt tänk.

Man är ju självklart JÄTTEGLAD för de andra! Varför skulle man inte vara det!

men om två bröllop kommer för tätt så tror jag det blir så att det bröllop som kommer sist, inte är lika "speciellt". Iallafall hade jag varit jätterädd för det om jag var brudpar nr 2 i ordningen. Jag hade själv inte tyckt att det kändes lika speciellt om någon annan gifte sig precis innan mig, någon som stod mig nära.

Då hade mitt eget bröllop bara varit ett i raden. HUR UNIKA alla bröllop än är så hade jag känt så. Och jag tycker inte att det har med egocentrism eller snikenhet att göra, utan jag tror att det är helt mänskligt faktiskt.

man vill vara SPECIELL och i CENTRUM och UNIK och ja, CENTRE OF THE UNIVERSE när man gifter sig och man vill inte känna att gästerna precis varit på bröllop (som kanske var SUUUUPERLYCKAT så att man får värsta prestationsångesten) och fortfarande pratar om det och tycker det var fantastiskt lixom.

Man vill gärna att gästernas minnen ska ha hunnit blekna lite och att de inte ska vara bröllopsmättade. Om ni förstår hur jag menar.

• gulleva

Jag skulle bara tycka det var roligt att få gå på flera bröllopp. Skule aldrig jämföra. Alla är ju olika och gör på sitt sätt. Vi har olika förutsättningar, prioriterar olika, har olika budgetar för brölloppet. Vem vet vem som egentligen var först med att planera. Klart den som vill ska få gifta sig närsomhelst.

Svar på tråden Ledsen vän