• 0PB0

Ledsen vän

En vän berättade att de skulle gifta sig och sen hade en släkting bestämt bröllop en månad innan dem. Hur kan man göra så???
    Man kan väl ändå vänta efter eftersom de skickat ut inbjudningar osv...

DÅLIGT!!!

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 16:32
    Det är alltså inte mig det handlar om utan en vän och hennes bror som gifter sig 1 månad innan henne...

• Svar på tråden Ledsen vän
  • jeslin

Vi ändrade vårat datum just för att min syster ringde o berättade att dom oxå skulle gifta sig i aug,hon visste inte om att vi skulle gifta oss då, det skulle va lite hemligt tills inbjudningarna skickades ut. o anledningen till att vi ändrade är att vi tyckte att det blev för mycket med 2 bröllop samma månad inom familjen

Nu blev det i maj istället men lika glad är jag för det

• Goldensea

Inte för att man har ensamrätt på att gifta sig men kan förstå om det kan bli mycket för en familj eller vänskapskrets med flera bröllop samma månad. Speciellt om det innebär att gästerna måste resa och bo på hotell etc. Hur roligt det än är så kan det ju kosta en del att gå på bröllop. Jag hade nog tagit lite illa upp om en av mina bästa vänner eller om min m2bs syskon bestämt sig för att ha bröllop samma månad som vi. Jag förstår din kompis till 100%.

• JosieAdde

En månad innan. Min syster gifter sig en vecka innan mig... Inte 17 skjuter jag upp mitt bröllop ett år bara för att det blir så.

• fromheretoeternity

Klart att man inte har ensamrätt på en månad men det kan ju bli lite stressigt för föräldrarna eller andra som ska hjälpa till att planera båda bröllopen.

Jag har lite samma problem: Jag och min m2b planerar hemligt bröllop nästa sommar och fick i helgen veta att hans bror med flickvän också ska gifta sig nästa sommar. Vi vill gifta oss i slutet av augusti (inget datum bokat men måste bli i augusti) men vet ännu inte när de planerar att gifta sig. Vårt problem är inte att vi inte kan tänka oss att gifta oss samma månad som dem, men att vi inte vet du hur de kommer reagera om det nu råkar bli så att vårat överraskningsbröllop (kommer bjuda in till fest) blir veckan innan dem. Vi vill ju inte att de ska ta illa upp! De kommer ha ett traditionellt bröllop med middag och vals och tärnor osv... medan vårat är en bbq med visel som bonus:)
    Är det någon som har något förslag på hur vi ska göra? Vi vill absolut avslöja hemligheten!!!

• Anja 19 juli 2008

Oj, jag måste tyvärr säga precis tvärtemot vad alla andra sagt här inne. Jag hade blivit så otroligt ledsen att jag brutit ihop troligtvis.

Klart man inte har ensamrätt men man vill åtminstone gärna känna att ens bröllop är LITE exklusivt och "unikt". Jag var jätteledsen ett kort tag när sambons syster plötsligt talade om att de skulle gifta sig och det var ett HALVÅR innan oss. Då hade vi planerat i över ett år redan och jag hade pratat massor m henne om vårt bröllop. Hon ohc hennes nuvarande man bestämde sig på ett par månader och slog till före oss.

jag var verkligen knäckt, även om jag var jätteglad för deras skull. Är helt ok om den som EJ sagt nåt först, slår till EFTERÅT men att plötsligt lägga in sitt bröllop INNAN det är respektlöst tycker jag. faktiskt!

Om man vill hålla det hemligt visst, men då får man oxå vara den som väjer ifall någon annan talat om att de ska gifta sig.

det är ju speciellt känsligt om det är en nära vän eller nära släkting. Då gör man inte så tycker jag.

Ingen vän eller något syskon t mig hade ens tänkt tanken att göra något sånt nära inpå vårt bröllop som de vet att vi planerat under så lång tid. Är bara vanligt folkvett enligt mig.

Tre månader är en ok tid att vänta tycker jag. Kanske är någon som tycker att jag är underlig nu men jag hade visat samma respekt gentemot andra. Hade aldrig planerat ett bröllop till en månad efter någon annan som jag kände väl.

Vore det så att vi i hemlighet hade planerat men ej sagt nåt så hade jag pratat med den andra personen när jag fått veta att de skulle gifta sig. Vore det ok med den personen och den personen förstod om vi tex hade bokat allt och sådär så hade jag kanske tyckt det kändes ok att gifta mig bara ett kort tag efter dem, men jag tror inte jag själv hade tyckt det var kul heller.

Då hade ju vårt bröllop bara blivit "bröllopet efter deras". Hade känts MINDRE vårt på nåt vis.

Äh jag kan banne mig inte förklara hur jag känner *asg*

Räddningen m svägesrkans bröllop var att det var så olikt vårt. Mkt enkelt, få personer och ingen stor fest eller så, buffémiddag utan dans osv. Så därför kändes det ok.

Det hade nog känts ok i vilket fall för nu var det ju ett halvår emellan, men det hade svidit ordentligt om det hade varit väldigt likt vårt upplägg.

• Babajaga

Jag tycker inte det är dåligt, folk får väl gifta sig när de vill, hur lång tid ska du göra anspråk på att folks inte ska få gifta sig för att du gör det? Nä, jag tycker definitiv att du är ute å cyklar! Allt kretsar inte kring ert bröllop!

• fromheretoeternity

Jag kan förstå hur du känner och jag är glad att du säger det! Min m2bs bror med flickvän kanske känner samma sak och jag vill verkligen inte trampa dem på tårna.

Men nu har vi en perfekt möjlighet till ett överraskningsbröllop nästa augusti, ett så bra tillfälle får vi inte igen och vi har ju planerat så länge! Det känns jättetråkigt att behöva miss vår chans pga av att de också vill gifta sig just då.
    Vi vill inte ha ett vanligt bröllop men vill ändå ha alla kompisarna närvarande. Blir det inte av nästa augusti vet jag inte hur vi ska göra.
    Våra bröllop kommer också bli helt olika. Vi ska ha bbq i trädgården och de ska ha traditionellt bröllop med sittmiddag osv... skrev kanske det i mitt förra inlägg.

Jag vill jättegärna ha ett gott råd om hur du tycker att vi ska göra. Gärna andras råd också! Hur ska vi lösa detta på bästa sätt för jag bröt verkligen ihop nu i helgen när jag fick veta att de "hann före"...

• Anja 19 juli 2008

Babajaga

men det är ju faktiskt JUST DET DET GÖR...

för ett par som gifter sig så kretsar ju ALLT kring jsut deras bröllop och har gjort i minst ett år innan...

Vi har lixom inget annat i huvudet nu än bröllop...

Skulle min syrra plötsligt komma nu o säga att förresten vi tänker oxå gifta oss i sommar så hade jag flippat ut totalt. Men det är jag.

• Anja 19 juli 2008

INte för att jag inte UNNAR HENNE sitt bröllop om hon skulle gifta sig, utan för att det faktiskt skulle ta udden ifrån mitt eget bröllop.

jag må vara bridezilla eller vad som helst men det hade varit jobbigt att tackla. det enda som kunnat göra det mildare hade varit om hon isåfall kom t mig först (vilket hon skulle ha gjort). Shit vi SKÄMTAR elakt och glatt om såna här saker i bekantskapskretsen, typ min toastmistress säger jämt -åh jag tror att JAG OXÅ ska gifta mig i sommar och så flinar vi elakt mot varann. -Troligtvis i Klosterkyrkan (vår kyrka), fortsätter hon - någon gång i juli och sen ska jag ha festen i af-borgen (vår festplats) osv osv... haha

Det är lixom otänkbart! Så är det i min bekantskapskrets iallafall

men som sagt om det är helt olika bröllop så känns det inte så svårt. Om de inte VISSTE att det andra paret skulle gifta sig utan själva har planerat lika länge, om de pratar med varann och förklarar (det är ju verkligen en sak som visar att man ändå respekterar det andra paret) så tror jag itne att jag hade tyckt det var så jobbigt.

Hade det varit en avlägsen vän/släkting så hade jag verkligen inte brytt mig ett dugg...

• Anja 19 juli 2008

fromheretoeternity

antar att du menar att du absolut INTE vill avslöja hemligheten

Vet inte hur du ska göra... men om ni gifter er i augusti så är det väl kanske ganska troligt att de gifter sig före er

I ert fall är ju oxå bröllopen så olika. Men visst, det kan ju bli tandagnissel, men bara dom hinner först så tror jag att det ordnar sig.

Det funkar inte att bara berätta för DEM så att bara de vet. Eller du tror inte att de skulle kunna hålla sig? Förstår ditt dilemma. Skitjobbigt sånt där...

Svar på tråden Ledsen vän