• Vi2alltid

Stränga regler på forumet??

Det är ju bra att det här forumet granskas och har viss upprätthållning.... men jag tycker det är lite konstigt att man får tipsa varandra om olika tjänster enbart om man INTE känner dessa personer som står för tjänsterna personligen?

Så om nån efterlyser en billig frisör i ett visst område, så kan jag skriva upp massor av tips, men om det är jag min syster eller t.o.m jag själv som är frisör, då får jag inte?!!? Förstår att det är svårt att dra gränserna för reklam och inte, men om medlemmarna här på bröllopstorget själva frågar?!?!?!?

Nu ligger en tråd uppe där ett par letar efter serveringspersonal.. om man anmäler sitt intresse där så gör man ju "reklam" oxå då?
    Hur dras egentligen gränsen??

Jag tycker det börjar bli lite löjligt...
    Vad tycker ni där ute?

• Svar på tråden Stränga regler på forumet??
  • gustafmatilda

Jag tror inte heller att man får lov att skriva och tipsa som egen eller bekants verksamhet genom inboxen, då man inte heller får länka till en hemsida där informationen om egen eller annans verksamhet kan dyka upp.

Jag tycker att det är rimligt med dessa regler, dock är det svårt att veta: om jag tipsar om min brors verksamhet utan att meddela att det är min bror som håller i den så är det samma sak som att jag skulle tipsa om en främmande persons verksamhet. Visst kan det komma fram om man släktforskar lite, men det tror jag knappast att moderatorerna har tid att fylla sina dagar med. Så där kan jag hålla med om att det är lite orättvist, folk kan ju göra reklam för sig eller andra utan att det framgår här på sidan.

Sen kan jag tycka att det är konstigt att man inte får lov att starta upp en tråd för att tipsa om den fantastiska fotografen man anlitat, eller butiken som hade underbar service. Utan bara om man blir tillfrågad. Men det hör kanske inte riktigt hit.

• Fröken förväntan

Men blir man inte bara anmäld om någon annan medlem på BT anmäler en? Inte kan BT sitta och läsa alla inbox-meddelanden?! Gästboken och vanliga trådar kan ju alla se.

Jag har fått hjälp i inbox i alla fall och det är jag hur glad och tacksam som helst över... vet inte om personen fick någon varning för det men inte vadjag vet i alla fall.

• gustafmatilda

Fröken förväntan:

Precis, någon annan medlem ska anmäla till moderatorerna. Men jag kan tänka mig att om många personer anmäler en viss person, eller om den personen beter sig lite märkligt och moderatorerna får upp ögonen för det, så kan de gå in i folks inboxar och kolla. Men det görs nog bara i enstaka fall. Tror knappast att moderatorerna varken har tid eller intresse i att gå in och snoka i våra privata meddelanden =)

• Vi2alltid

nej men jag tror att medlemmen anmäler själv, och ibland undrar jag om folk gör det bara "för att"
    alltså - om någon uppöever att man fått reklam som man inte vill ha så ska man absolut anmäla!

men om nån startar en tråd där nån efterlyser en billig frisör, så borde man väl kunna få skriva i dennes inbox? eller anmäler folk då för att vara taskiga? kan det vara så illa?
    vet inte om jag vågar ta risken liksom

• Fröken förväntan
    Vi2alltid skrev 2008-05-26 15:43:46 följande:
    nej men jag tror att medlemmen anmäler själv, och ibland undrar jag om folk gör det bara "för att"alltså - om någon uppöever att man fått reklam som man inte vill ha så ska man absolut anmäla!men om nån startar en tråd där nån efterlyser en billig frisör, så borde man väl kunna få skriva i dennes inbox? eller anmäler folk då för att vara taskiga? kan det vara så illa?vet inte om jag vågar ta risken liksom
    Om man frågar efter t.ex.en billig frisör och någon tipsar om det i min inbox skulle jag bara bli glad och då vore det ju jättekonstigt att anmäla den personen tycker jag... men jag kan ju inte tala för andra förstås. Finns det sådana task-mörtar?!
  • Pumpkin

Precis så är det.

gustafmatilda skrev 2008-05-26 15:43:17 följande:
    Fröken förväntan:Precis, någon annan medlem ska anmäla till moderatorerna. Men jag kan tänka mig att om många personer anmäler en viss person, eller om den personen beter sig lite märkligt och moderatorerna får upp ögonen för det, så kan de gå in i folks inboxar och kolla. Men det görs nog bara i enstaka fall. Tror knappast att moderatorerna varken har tid eller intresse i att gå in och snoka i våra privata meddelanden =)
  • Pumpkin

Fast vi moderatorer har inte tillgång till medlemmars inboxar, det är redaktionen som får göra den kollen i så fall. OM det finns anledning till det.

Som jag fattat det iaf.

• Pumpkin

Personligen tycker jag att det är självklart att man inte ska kunna göra reklam för sig - vill man det så får man faktiskt köpa annonsplats som alla andra. Detsamma gäller ens vänner, familj och kollegor.

Sen är det klart att det kan bli lite snett ibland, vissa inlägg uppmärksammas och andra inte, men så är det ju alltid när det är upp till den enskilda individen att anmäla.

• Vi2alltid

då får vi hoppas att de som efterlyser hjälp tar emot den i sin inbox utan att klaga, helt enkelt :)
    ... det är ju ganska bra system i så fall, för en person som gör lite väl mycket reklam bör anmälas.

• Pumpkin

Fast man ska ju veta att det ÄR INTE tillåtet att göra reklam för sig i inboxar heller, vare sig vi ser det eller inte. När man blir medlem här accepterar man våra regler och då ska man ju hålla sig till dem, vare sig någon av oss moderatorer eller redaktionen ser det eller inte.

Svar på tråden Stränga regler på forumet??