• Anonym

Kvinna med håriga ben

En del av mina vänner rakar sig överallt där kvinnor idag ska vara hårlösa. Andra skulle aldrig sätta en hyvel till kroppen.

Själv rakar jag mig under armarna ibland, för jag tycker svettlukten har en tendens att hänga sig kvar i håret. Men det hinner bli lite tofsigt mellan gångerna....
    Och benen har jag aldrig rakat.
    Nu undrar jag bara om det finns fler håriga blivande brudar på detta forum?

• Svar på tråden Kvinna med håriga ben
  • Scarlett

Ja, det är precis det jag menar - skälet till att man rakar sig ÄR ju inte att det är fräscht - då skulle väl män raka sig i lika hög grad? Så det är väl inget att hymla om att det istället handlar om att det anses feminint att vara hårfri på vissa ställen. Och det får man ju tycka vad man vill om.

• portos

haha scarlett, den var bra.
    jag brukar själv "pika" min fästman om jag råkar få kommentarer på skoj och då blir han tyst.

• Anonym

Trådstartaren här.

Kul att läsa om fler som inte är så hysteriska som jag ibland får för mig att kvinnor är över kroppsrakning. Eller är det bara reklamen som lurar mig? Filmer där kvinnor njutningsfullt (!?) drar vaxremsor från benen eller använer speciella rosa hyvlar får en onekligen att undra...... Ack ja, reklamens makt!

Hittills har ingen man (och sannerligen inte min blivande) brytt sig om hur mycket eller lite hår jag har på mig. Har någon kommenterat det, har det snarast varit andra tjejer!

• Tanja

Jag rakar mig under armarna men på benen har jag endast några röda fjun som jag tycker är rätt trevliga och låter dem därför sitta kvar. På sommaren händer det i och för sig att de åker bort om man ska ligga å pressa på beachen eller nåt :)

• Monika

Jag är medveten om att många beteenden tvingas på kvinnan i dagens samhälle och jag ifrågasätter de jag själv är medveten om. Däremot tycker jag inte det är kul att ha torkad svett under armhålorna som det lätt blir om man inte rakar sig så där vill jag allt raka mig. Mina ben rakar jag sällan vintertid men om jag vill visa upp mina ben i tunna strumpbyxor eller vara barbent vill jag inte visa min djungel. :) Min sambo har dock inget emot min hårväxt. Bikinilinjen rakar jag sällan men det händer och det känns rätt bra. Skulle dock aldrig falla mig in att vara helt kal "där nere".

• Fii

Jag rakar mig ingenstans och har inte gjort det på 3-4 år.

Bestämde mig för att sluta eftersom jag inte förstod vitsen med det, men det var ganska svårt, speciellt att sluta raka benen, eftersom jag inbillade mig att alla stirrade. Det gick dock över efter något år, och nu tänker jag inte på dem. Trots att de är långa och mörka. Om någon har problem med min behåring så är det just deras problem.

• Nemea

Jag brukar försöka hålla benen någorlunda släta, för jag känner mig så "karlig" annars. Men jag dör inte av att gå runt med stubb eller lite mer än så ett tag om jag inte hinner ta bort håret.

• Cecilia2

Hihi! Kom att tänkta på reklam som gick för ett tag sen. Tre tjejer som skulle ut och resa primitivt. Utan att ta med sig rakhyvlar (hemska tanke)!

Ja, det var ju nästan så de fick ställa in resan på kuppen. Tur att undermedlet fanns (vad det nu var för nåt, nån gle eller nåt)

Så sitter de där i den öppna jeepen under Afrika-safarin och klappar på sina släta, hårlösa ben...

Three weeks without shaving - I can´t believe it!

Lyckliga flickor som kunde åka iväg på sin resa, tänk bara så eländigt om de fått gå omkring med treveckorslängder

Vem i självaste h-e tänkter på att raka benen när man är ute i bushen ?!

• Helenak

I usa gör tjejer det. När jag bodde i usa, kansas, ett år så var den allmänna uppfattningen att sverige var lite efter i utvecklingen. Bla frågade de om tjejer i Sverige rakade benen, de hade sett mina små bebisfjun på låren och tyckte det var hiskeligt! :D Där finns en helt annan mentalitet när det gäller utseendet. Tex var tjejerna väldigt noga med att lägga luggen rätt med locktången och att sminket satt där det skulle när det var dags för träning på em, för tänk om en klille passerat förbi gympahallen. Ve och fasa! :D

• Jj?

JAg har ett benrakningsminne från USA. *ler* Jag hade alldeles nyrakade, släta, mjuka ben. Kan inte låta bli att kommentera detta och får till svar: "Rakar du verkligen inte låren?"

Är det någon som har mer än "fjun" på låren?

• sarah

Jag rakar mig under armarna och benen samt bikinilinjen Varje gång jag duschar.

Är helt allergisk mot håriga ben och armhålor!!

• marian

Lustigt att ett argument kan användas "åt båda hållen". Jag rakar mig helst inte under armarna av ideologiska skäl och så därför att jag upptäckte att kläderna inte förstörs lika fort... Svetten samlas upp i håret och man slipper både LP-skivor och förargerliga vita saltränder i kläderna. Och inte luktar jag illa för det...

• gummalottan

apropå USA... läste amerikanska flicktidningar i min ungdom och minns en annons för underlivsdeodorant, med en kvinna som stod och hejade på någon match, och det stod "the (produktnamnet) woman, always nice to be near"... den produkten har väl inte kommit hit än, hoppas jag? har förresten en kompis som hittade parfymerade tamponger over there (som gav svår irritation, dessutom!) så nog är de lite tossiga på hygienfronten!

Svar på tråden Kvinna med håriga ben