• Anonym

Kvinna med håriga ben

En del av mina vänner rakar sig överallt där kvinnor idag ska vara hårlösa. Andra skulle aldrig sätta en hyvel till kroppen.

Själv rakar jag mig under armarna ibland, för jag tycker svettlukten har en tendens att hänga sig kvar i håret. Men det hinner bli lite tofsigt mellan gångerna....
    Och benen har jag aldrig rakat.
    Nu undrar jag bara om det finns fler håriga blivande brudar på detta forum?

• Svar på tråden Kvinna med håriga ben
  • CyberPet

Jag rakar mig under armarna, tycker det känns fräscht och det luktar inte lika surt lika fort. Däremot så rakar jag nog benen mest på sommaren då jag går barbent (är rätt luden) och då det känns svalare utan hår på benen. På vintern är jag frusen och då känns det varmt och gött med lite håriga ben.

Petra

• Cecilia2

Rakar benen på sommaren när jag kommer ihåg - eller till riktigt festliga tillfällen när jag ska ha tunna strumpisar. Nästan aldrig på vintern... Tycker att det är ganska tramsigt med benrakning egentligen...

• after eight

Hmm...om man är mörk som jag blir det ganska naturligt att raka sig både under armarna och på benen.

Jag har aldrig orkat fundera på hur mycket tid jag lägger ner varje vecka på att raka armhålorna, benen, bikinilinjen, plocka ögonbryn och ta bort fjunen ovanför läppen (som troligtvis ingen ser, utom jag). Men jag tror att det skulle bli nån timme eller två.

Det är nackdelen med att vara mörk. Men det finns många fördelar också.

• Charlottsky

Har aldriog satt en rakhyvel eller vax på mina ben. Men har turen att ha väldigt små ljusa fjun som knappt syns. Under armarna rakar jag mig dock, det kliar så annars tycker jag.

Lite skumt att det blivit ideal att kvinnor ska vara så hårlösa. Kroppshåren finns där av en anledning. Vuxna kvinnor har hår på kroppen, varför skulle det vara så konstig eller okvinnligt?

Fast vill man raka sig på benen ska man förstås göra det. Jag vägrar, mitt lilla privata uppror mot skönhetshetsen...

• Helenak

Det absolut skojigaste med hårdebatten som jag varit med om var när jag var hos min frisör som jag ska ha på bröllopsdagen. Hon tyckte bestämmt att mina ögonbryn skulle noppas och det kunde jag väl gå med på, men sen frågar hon om hon ska ta mustaschen också. Det skojiga är att jag är blond. Om man ska kunna se de få ynkligt tunna ljusblonda fjun jag har på överläppen så måste man använda förstoringsglas. :D Så jag sa att jag ville behålla min mustasch.

• Jj?

Jag håller för tillfället på att kolla om håret på mina ben kan bli lika långt som min sambos... *ler*

Under armarna rakar jag med långa intervall, främst om jag ska ha axelbart på mig. Benen rakar jag då och då på sommaren och på vintern om jag ska vara finklädd och ha tunna strumpor på mig. Men jag älskar känslan av alldeles släta nyrakade ben. Men det håller ju bara en dag, sen blir de läskigt stubbiga.

• zorn

Jag är ganska mörk och har mycket hår- växt på ben,armar,underliv. Armarna rakade jag när jag var yngre,tyckte att det var pinsamt när jag gick i skolan. Nu rakar jag bara ben,under armarna och bikinilinjen.
    Så skönt för er som bara har lite ljusa fjun!
    Kram på er alla/zorn

• Lill Anna  8/7-03

Jag som trodde jag var ensam att inte raka mina ben allt för ofta..
    Rakar jag mig så klagar älsklingen att det sticks..

• Freja

Rakar mig under armarna ett par, tre gånger i veckan.
    Benen och bikinilinjen rakas sommartid som ovan, vintertid ytterst sällan.
    Tussen (för att tala om vårt tabubelagda könsorgan) friseras med hjälp av sax lite då och då.

Men, hur osunt är inte allt detta? Egentligen?
    Varje gång jag står där med saxen eller hyveln i handen så skakar jag på huvudet åt dumheterna samtidigt som jag (precis som det ska vara på 2000-talet) rakar bort den hårväxt jag naturligt har som kvinna.

S J U K T att människan inte tillåts vara en naturlig skapelse!

/Freja :) Fast i och förargad över skönhetsideals-soppan.

• Stina  2003

Rakar mig också samtidigt som jag skäms för att ha gått på skönhetshetsen. Men det är faktiskt inte bara vi kvinnor som "bättrar på" männen rakar sig tex oftast i ansiktet. Och håret på huvet klipper vi ju, det tycker ingen är konstigt...

Svar på tråden Kvinna med håriga ben