• Anonym

Kvinna med håriga ben

En del av mina vänner rakar sig överallt där kvinnor idag ska vara hårlösa. Andra skulle aldrig sätta en hyvel till kroppen.

Själv rakar jag mig under armarna ibland, för jag tycker svettlukten har en tendens att hänga sig kvar i håret. Men det hinner bli lite tofsigt mellan gångerna....
    Och benen har jag aldrig rakat.
    Nu undrar jag bara om det finns fler håriga blivande brudar på detta forum?

• Svar på tråden Kvinna med håriga ben
  • Ellte

Jag rakar mig under armarna för att det känns frächare och på benen (på sommaren eller inför fester) för att det blir lent, skönt, fint och känns bra...

Tycker inte att det gör mig till nåt våp eller så, lika lite som när jag sminkar mig, bär urringat el. dyl :D Men jag är väl sjuk kanske.. ;)

• VeraWang

Varför tycker alla att "naturligt" = bra?

Exempel på saker som är "naturliga": smuts, dålig lukt, fisa, rapa, finnar, sjukdomar och döden (om man ska vara drastisk).

Jag rakar mig av samma orsak som jag duschar eller städar: det känns fräschare! Sen må det vara onaturligt med ett välstädat hem och en ren kropp, men det struntar jag i... ;)

• Larven

jag rakar mig sällan på benen - har hänt ett par gånger. Däremot rakar jag mig under armarna. Och där nere rakar min m2b i bland - som en del av ett förspel- annar är det mest bikinilinjen på sommaren.

• Jema

Det är inte okvinnligt med hår på kroppen, utan däremot väldigt fullt och det ser också "ofrächt" ut i många fall.
    Själv rakar jag mina ben, under armarna, bikinilinjen samt plockar mina ögonbryn, det gör jag för att känna mig fräch och se lite finare ut.

Jema

• Charlottsky

Huvudsaken är ju att man trivs med sig själv.

Jag sminkar mig och klär mig i kjol och urringade topar ibland, så inte e ja konsekvent inte.

• Scarlett

Jag har faktiskt slutat raka/vaxa benen sedan ett år tillbaka! Jag frågade mig själv varför jag spenderade så mycket tid på att ta bort hår som växer där naturligt, och som jag dessutom inte upplever som störande (vilket jag t.ex tycker att hår under armarna är, och som jag antar att många män tycker att skägg kan vara och därför rakar bort det, men inte håret på benen) och hade inget bra svar. Hårstråna är dessutom så små och ljusa, så man måste vara riktigt närgången för att se dem. Så utan att vara konsekvent på andra områden har jag också, precis som Charlottsky, sett det som mitt lilla privata bidrag för att protestera mot skönhetshetsen - fast ingen har märkt eller kommenterat min protest än... Vilket iofs bara visar hur onödigt det var att raka sig!

• humla

Jag är inte heller så noga med att raka mig, för mig är det samma sak som att sminka sig; ibland gör jag det, och ibland gör jag det inte.
    Min sambo bryr sig inte heller. Men å andra sidan så har jag inte mörk behåring eller ens särskilt mycket, så jag vet inte om jag skulle gjort samma sak ifall jag hade mer hår.

• Åsa

Jag rakade inte benen alls förut men när jag gick på gymnasiet så var det en kille som undrade varför jag inte rakade benen när de var så håriga och så då var det klippt. Köpte en silk-epil och den fungerar över förväntan. Jag har rätt så mycket hår på benen och hårstråna kan nog bli nästan 2 cm. Det ser inte så fint ut även fast de är väldigt ljusa. Hade jag däremot bara haft några fjun på benen som var mindre än 1 cm så hade jag nog inte rakat benen.

Utöver benen så rakar jag mig under armarna och "där nere". Tycker det känns fräschast så och det tycker även min man.

• Scarlett

Så då antar jag att han också rakar sig på alla de ställena? ;)

• Åsa

Scarlett: Jag antar att du frågar mig och jo det händer att han rakar sig "därnere". Fast inte under armarna och på bröstet. Det känns liksom för feminint på nåt sätt.

Svar på tråden Kvinna med håriga ben