• olijara

Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?

Hej,
    Jag har läst ett antal trådar om själva fotograferingen och vad som ingår i den kostnaden. Och det känns som om de flesta vill ha och får rättigheterna, alltså alla bilderna från bröllopsfotograferingen på en skiva, inkluderade i priset. Jag undrar om det finns par som inte får det så? Ni som inte får rättigheterna inkluderade i priset, vad betalar ni??

Jag blir osäker på om priserna vi har fått är bra eller dålig?
    Vi ska betala antingen 5250 kr för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och åtta poträttbilder utomhus eller 5750 för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och 16 poträttbilder utomhus.

Alltså vi får inte rättigheterna på porträttbilderna. Vill vi ha dem får vi betala 10 000kr, det vill vi inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 14:30
    Vi får välja mellan ett 70-tal kort när vi ska bestämma oss för de 8 eller 16 bilderna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 21:34
    ok, jag har då missuppfattat det här med rättigheter. Vad jag menar med inlägget hur många det är som får bilderna(högupplösta)på skiva. Vi får endast de som tas under vigseln(så högupplösta så vi kan kopiera hur vi vill) på skiva.

• Svar på tråden Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?
  • sokkerstruten

vi betalar 4500 kr för en timmes fotografering och för 16 redigerade bilder! Vill vi har alla bilderna på cd skiva, ca 400 bilder får vi betala 4500 till. Men inga rättigheter får vi inte köpa! Då det alltid finns en lag som säger att fotograferna alltid har rätt till sina bilder.

• ia7

för ca 2000 får vi ett collage med 5 olika bilder i en ram samt ca. 50 små bilder till album. Kan ju naturligtvis köpa andra förstorningar också om vi vill....

• PennyJenny
    sokkerstruten skrev 2008-05-23 04:37:05 följande:
    vi betalar 4500 kr för en timmes fotografering och för 16 redigerade bilder! Vill vi har alla bilderna på cd skiva, ca 400 bilder får vi betala 4500 till. Men inga rättigheter får vi inte köpa! Då det alltid finns en lag som säger att fotograferna alltid har rätt till sina bilder.
    Ja, enligt upphovsrättslagen är det fotografen som äger rättigheterna till bilderna och är den som kan bestämma hur och när de ska användas. Men en fotograf kan sälja sina rättigheter. Det är inte så vanligt att privatpersoner köper rättigheterna till sina bilder, men företag gör ju ganska ofta det. Men visst, fotografen har rätt att vägra sälja rättigheterna eller bara delar av dem. Men det finns ingen lag som hindrar fotografen att göra det. Så i erat fall verkar det som att h*n inte vill.
  • a wife to be

Min m2b gillade inte heller att fotografen har alla rättigheterna, det hade jag inte ens funderat på. Nu har vi haft sådan himla tur att en på hans jobb är "hobby fotograf", men en ordentlig kamera ochsådär. Han kom hem till oss och provfotade och bilderna blev hur fina som helst. Han ska vara med från morgonen hos frissan till kvällen då tårtan skärs upp. Allt detta för ENDAST 3.000:- vi är superglada.

• Virvel

Vi får minst 200 bilder högupplösta på skiva plus flera förstoringar (rättigheterna). Vår fotograf är med hela dagen från frissan tills valsen är dansad. Pris: 6500 kr
    Hon har frilansat för Allt om bröllop så det är ingen kompis.
    Hennes pris om du bokar idag tror jag ligger på 12 000 kr.

• signaoturen
    sokkerstruten skrev 2008-05-23 04:37:05 följande:
    vi betalar 4500 kr för en timmes fotografering och för 16 redigerade bilder!
    Att bilderna fotografen levererar är redigerade är en självklarhet, så har det alltid varit sedan kameran uppfanns, det är bara att tidigare gjorde man det vid fotograferingen eller i labbet och nu "räddas" mycket i datorn.
  • anna 2008

Fast det handlar väl inte bara om att man "räddar" en bild i efterbearbetningen. Inte heller är det så - vilken någon ovan antydde - att en fotograf som bearbetar bilderna är "mindre bra" för även en från början rätt exponerad och bra bild kan bli ännu bättre med rätt bearbetning. Däremot stämmer det väl säkert att en riktigt usel originalbild aldrig blir en toppbild oavsett hur mycket tid som läggs i efterhand.

• signaoturen

Många fotografer visar "före och efterbilder" på sina hemsidor och normalt ser förebilderna ut som skräp, omöjliga att leverera, och efterbilderna ser normala ut, med rätt färger, skärpa, intensitet och omfång, så som det självklart ska vara och alltid varit!

• Carmilla79

Jag vill bara som några andra påminna att det är stor skillnad på att sälja 'alla rättigheter' och sälja de högupplösta bilderna. Bara för att ni får en skiva med högupplösta bilder betyder det inte att ni har alla rättigheterna. Kan inte se varför någon privatperson skulle vilja ha det heller,om ni inte är kända och vill ha full kontroll på att bilderna inte kommer ut...

• sokkerstruten

jaja det fattar la jag me! :) Skrev bara det som stod i beskrivningen ho fotografen...

signaoturen skrev 2008-05-23 12:53:53 följande:
    Att bilderna fotografen levererar är redigerade är en självklarhet, så har det alltid varit sedan kameran uppfanns, det är bara att tidigare gjorde man det vid fotograferingen eller i labbet och nu "räddas" mycket i datorn.
  • Little Nikki

Måste bryta in här lite - när det gäller vad vi får göra med bilderna när vi blivit anlitade av prisvatpersoner så är det lite begränsat. Nu har jag inte i huvudet exakt alla regler men jag läste det i Sff för ett tag sen. Reglerna är ganska nya så alla kanske inte känner till det än.

Det känns som om det e lite dumt om ni brudpar ska känna er obekväma med att vi har upphovsrätten med tanke på hur begränsat det är.

Tala med er fotograf och ta reda på vad som gäller. Allt går ju faktiskt att förhandla dessutom. Jag gör inget med de bilder som mina kunder inte vill ha ute i allmänheten. Det enda som jag i så fall använder dom till är i min portfolio i studion - och det känns väl som de flesta kan acceptera. Tar jag bilder så är det ju del av min konst och såklart vill jag få använda för mig själv men inte i tidningar eller på webben i så fall.

Svar på tråden Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?