• olijara

Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?

Hej,
    Jag har läst ett antal trådar om själva fotograferingen och vad som ingår i den kostnaden. Och det känns som om de flesta vill ha och får rättigheterna, alltså alla bilderna från bröllopsfotograferingen på en skiva, inkluderade i priset. Jag undrar om det finns par som inte får det så? Ni som inte får rättigheterna inkluderade i priset, vad betalar ni??

Jag blir osäker på om priserna vi har fått är bra eller dålig?
    Vi ska betala antingen 5250 kr för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och åtta poträttbilder utomhus eller 5750 för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och 16 poträttbilder utomhus.

Alltså vi får inte rättigheterna på porträttbilderna. Vill vi ha dem får vi betala 10 000kr, det vill vi inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 14:30
    Vi får välja mellan ett 70-tal kort när vi ska bestämma oss för de 8 eller 16 bilderna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 21:34
    ok, jag har då missuppfattat det här med rättigheter. Vad jag menar med inlägget hur många det är som får bilderna(högupplösta)på skiva. Vi får endast de som tas under vigseln(så högupplösta så vi kan kopiera hur vi vill) på skiva.

• Svar på tråden Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?
  • EnaOline

om man ska ha rättigheterna på bilderna, se till att det finns med i kontraktet!

• Akvavit

Ok...nu såg jag att det var just proträttbilderna ni ville åt....och jag antar att det du menar är de högupplösta bilderna på skiva.

Det är extremt olika från fotograf till fotograf hur det görs. Visserligen har jag nog aldrig sett någon som delat upp det så, det brukar vara allt eller inget på CD. Men det är ju upp till fotografen att bestämma och sätta pris.

Vi betalade 5000 kr extra för att få våra bilder högupplösta på CD, då är de dessutom begränsade i formatet så vi kan förstora dem upp till ca A4 eller lite större.

Så kolla upp också om det är begränsningar i formatet på de bilder ni faktiskt får på skivan.

• olijara

Akvavit, Ja jag menar nog högupplösta. känner mig så borta vad gäller fotografbiten. Bilderna som kommer att tas under vigseln är "vanliga" så att säga. Men jag ska ta reda på om de är högupplösta eller inte.

• PennyJenny

Vi fick alla våra bilder högupplsöta på cd. Vi får framkalla dem hur och när vi vill. Vi får använda dem på en egen webb eller liknande (publika fotogallerier od.) men då ska namnet på fotografen stå med.

Däremot har vi inte fått rättigheterna till bilderna. Alltså att kunna använda bilderna precis hur vi vill eller begränsa någon annan i användandet av dem. Vi kan inte använda våra bröllopsbilder i något kommersiellt syfta, varken för personlig vinning eller inte. Vi kan inte heller hindra fotografen från att använda bilderna i reklamsyfte för sig själv eller på sin sajt.

Det är skillnad på att få rättigheterna till en bild och att få bilden högupplöst. Många tror att det är samma sak, men ytterst få får köpa rättighterna till bilderna. Det brukar vara ganska dyrt. Har köpt loss bilder i jobbsammanhang och då betalat 10 000 för 15-20 bilder eller liknande.

• Akvavit

Ja, och kolla "hur högupplösta" de är. Våra är högupplösta, men vi kan ändå "bara" förstora uppp till ca A4 format.

Men sen beror det ju på vad ni vill ha och hur viktigt det är för er. Känner ni att ni vill ha alla bilder på skiva så kanske ni ska välja en annan fotograf? Eller är hans bilder så bra och priset också, så ni nöjer er med att få bilderna från vigseln på skiva...?

olijara skrev 2008-05-22 15:10:45 följande:
    Akvavit, Ja jag menar nog högupplösta. känner mig så borta vad gäller fotografbiten. Bilderna som kommer att tas under vigseln är "vanliga" så att säga. Men jag ska ta reda på om de är högupplösta eller inte.
  • Juliazzb25

VI har betalt våran fotograf 15.000 sek och då har inte vi fått rättigheter till våra bilder.

Hon fotade lite innan vi kom till kyrkan, vigsel, sen våra foto och vi fick 90 bilder i en jätte jätte snygg album det som en bok men tjocka sidor och pärmar...

fantastiskt snygg men dyrt...

Det var värt för att hon är verkligen jätte jätte duktig.

• janedoe

anna 2008: Jag sa inte alls att han gör så för alla. Han tyckte bara det var skönt att "bara fota" i vårt fall. Och i vårt fall är min sambo utbildad och jag själv konstnär med ett extremt stort intresse i all form av bildhantering och kräsen när det gäller resultat.

Sen tycker jag att den bästa fotografen är den som tar bilder som är i det närmsta perfekta utan redigering. Den fotograf som måste redigera varje bild kanske inte är så... otroligt bra?

• Celeste97

Originalbilder = så högt upplösta bilder som kommer ur kameran.
    Högupplösta bilder = vilken upplösning som helst, behöver inte alls vara densamma som originalbildernas. Läste om en tjej som fick problem med denna formulering i kontraktet.

Dock betyder "originalbilder" att bilderna ej är redigerade alls, något som jag tror att de flesta som inte kan göra det själva vill ha.

Jag ska fråga vår fotograf om vi får redigera originalbilderna och använda för personligt bruk (fotobok o.dyl.), istället för att köpa några rättigheter.

• furillen

vi kommer få alla bilder, men inte rättigheterna till dem. de tycker jag personligen är en bra deal. man vill ju faktiskt gärna ha (och se!) alla bilder från sin bröllopsdag. inte bara de 12 bästa. de flesta "större" fotografer verkar köra med att man får köpa loss bild för bild. det blir ju i slutändan helt galet dyrt! vi hade gärna valt den bästa om vi kunde, nu blir det det bästa vi kan få för de pengar vi har : ) och möjligheten att själva redigera bilderna. plus att vår fotograf bara tar digitala bilder så vi tar med en mellanformatskamera själva och framkallar osv. själva. ja, vi är båda lite fotonördar... :)

• Akvavit

Japp...det var säkert jag.
    Fast det är inte riktigt "vilken upplösning som helst", de ska vara printbara, men det gäller att ta reda på hur stora de kan bli.

Celeste97 skrev 2008-05-22 21:20:45 följande:
    Högupplösta bilder = vilken upplösning som helst, behöver inte alls vara densamma som originalbildernas. Läste om en tjej som fick problem med denna formulering i kontraktet.
Svar på tråden Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?