• olijara

Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?

Hej,
    Jag har läst ett antal trådar om själva fotograferingen och vad som ingår i den kostnaden. Och det känns som om de flesta vill ha och får rättigheterna, alltså alla bilderna från bröllopsfotograferingen på en skiva, inkluderade i priset. Jag undrar om det finns par som inte får det så? Ni som inte får rättigheterna inkluderade i priset, vad betalar ni??

Jag blir osäker på om priserna vi har fått är bra eller dålig?
    Vi ska betala antingen 5250 kr för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och åtta poträttbilder utomhus eller 5750 för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och 16 poträttbilder utomhus.

Alltså vi får inte rättigheterna på porträttbilderna. Vill vi ha dem får vi betala 10 000kr, det vill vi inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 14:30
    Vi får välja mellan ett 70-tal kort när vi ska bestämma oss för de 8 eller 16 bilderna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 21:34
    ok, jag har då missuppfattat det här med rättigheter. Vad jag menar med inlägget hur många det är som får bilderna(högupplösta)på skiva. Vi får endast de som tas under vigseln(så högupplösta så vi kan kopiera hur vi vill) på skiva.

• Svar på tråden Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?
  • janedoe

Kolla så du inte bara får lågupplösta bilder på skivan!

Har läst här att de flesta får ingen skiva alls eller bara lågupplöst så de inte kan skriva ut bilderna själva.

Själv har jag valt en fotograf som lämnar ifrån sig alla bilder högupplösta utan extra kostnad. Han är glad för den minskade arbetstiden (eftersom både jag o min sambo kan bildredigering) och tycker det är onödigt att bara samla på sig mängder med bilder som han ändå inte kan använda hur som helst.

• anna 2008

Hos vår fotograf ingår det inte i grundpaketet, men man kan köpa till det. Vår fotograf tar inte alls lika mycket för tillägget för högupplösta bilder, men å andra sidan är hon lite dyrare för grundpaketet (vi kommer att betala drygt 10 000 kr för vigsel och porträttfoto samt 30 bilder i album, vill man ha bilderna så man dessutom kan göra kopior själv får man lägga till några tusen men absolut inte 10 tusen)

• Vi2alltid

så var det deär jag kollade oxå, det billigaste alternativet var 3000 kronor för 10 bilder.... då får vi inte ens se de andra! tyckte jag var skitkonstigt!

jag tror du kan hitta en frilansande fotograf lättare som ger dig rättighet till alla bilder... iaf vad jag har förstått.

• EnaOline

vi får rättigheterna i priset...!

• EnaOline

vi får bilderna i raw format efter egna önskemål, vi är lite nördiga när det gäller bildredigering! hihi

• anna 2008

janedoe: Eftersom TS säger att de inte får rättigheterna till bilderna antar jag att bilderna de får på cd:n är just lågupplösta, dvs. att man inte kan göra egna papperskopior.

Jag vill absolut inte låta otrevlig, men att en fotograf "blir glad för den minskade arbetstiden" och därför lämnar ifrån sig (obearbetade?) bilder högupplöst låter lite oseriöst tycker jag. Är han duktig och mån om att slutresultatet blir bra så borde han väl inte vilja lämna ifrån sig obearbetade bilder och riskera att kunden gör så dom ser heltokiga ut, eller är det en specialdeal eftersom ni tydligen själva är duktiga på bildredigering?

• EnaOline

vi har en special deal med vår fotograf, vi båda två har läst foto i många år..

• anna 2008

EnaOline: Då kan jag förstå det i ert fall, men faktum är att jag skulle vara tveksam att anlita en fotograf som gör så för alla kunder eftersom jag tycker det verkar som om han eller hon då egentligen inte bryr som om att slutresultatet blir det bästa möjliga.

• EnaOline

anna 2008 ja om man inte har erfarenhet när det gäller bildredigering, så skulle jag ana ugglor i mossen! Jag skulle aldrig någonsin lämna ut oredigerade bilder till en som inte har erfarenhet, för dessa foton kommer på ett eller annat vis kopplas med mitt namn som fotograf och detta skulle vara ett yrkesmässigt självmord för en fotograf! Ett annat tips som jag kan ge er, som är så viktigt! Skriv kontrakt!

• Akvavit

En liten kommentar - bara för att folk får sina bilder högupplösta på skiva betyder inte att de äger rättigheterna till bilderna. Det betyder bara att de själva kan framkalla dem som de vill.

Du måste fortfarande (utom kanske i enstaka fall där fotografen faktiskt frånsäger sig rättigheterna till bilderna) tex uppge fotografens namn om du ska lägga ut dem på nätet osv.

Jag förstår inte riktigt frågan. Först klargör du att "de flesta får rättigheterna på sina bilder, alltså bilderna på skiva". Sedan säger du att "5250 kr för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva)...Alltså vi får inte rättigheterna på porträttbilderna". Men du skrev ju att ni fick bilderna på skiva.

Vad menar du? Menar du att ni vill ha dem högupplösta på skiva, eller vill ni faktiskt ha rättigheterna till bilderna?

olijara skrev 2008-05-22 14:20:11 följande:
    Hej,Jag har läst ett antal trådar om själva fotograferingen och vad som ingår i den kostnaden. Och det känns som om de flesta vill ha och får rättigheterna, alltså alla bilderna från bröllopsfotograferingen på en skiva, inkluderade i priset. Jag undrar om det finns par som inte får det så? Ni som inte får rättigheterna inkluderade i priset, vad betalar ni??Jag blir osäker på om priserna vi har fått är bra eller dålig?Vi ska betala antingen 5250 kr för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och åtta poträttbilder utomhus eller 5750 för fotografering under vigseln(40- 60 bilder, plus alla bilder på en skiva) och 16 poträttbilder utomhus. Alltså vi får inte rättigheterna på porträttbilderna. Vill vi ha dem får vi betala 10 000kr, det vill vi inte.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 14:30Vi får välja mellan ett 70-tal kort när vi ska bestämma oss för de 8 eller 16 bilderna.
Svar på tråden Får alla brudparen rättigheterna för bröllopsbilderna inkluderade i priset?