• älskarlivet

Syskonbarn eller inte?

Vi vill inte ha barn med på vårt bröllop, däremot hade vi kunnat tänka oss att ev ha mina syskonbarn med.

Däremot har jag börjat fundera på om det är så att vi kanske inte ska ha syskonbarn med heller..
    Detta då det alltid blir så mycket fokus på de barnen när vi har familjemiddagar, ingen sitter ner och äter utan barnens föräldrar bara springer efter barnen etc. Jag vill inte ha något spring under middagen utan då ska man sitta ner och äta och samtala som vuxna människor..

Däremot vet jag också att mina syskon kan ha svårt att lämna bort barnen av diverse anledningar..

Gah, vad svårt det här blev!

Någon som har något råd eller varit i samma situation?

• Svar på tråden Syskonbarn eller inte?
  • jeslin
    snaily skrev 2008-05-19 21:05:57 följande:
    "Föräldrarna tar ju givetvis hand om sina egna barn eller andra syskon" Tror tyvärr inte det är helt självklart i vårt fall men vi får hoppas på det bästa! Det finns säkert nån superbarnkär person bland gästerna som kan tänka sig leka lite med barnen... som sagt, bara min mor och far får sitta och ta det lugnt denna kväll.
    Nä men å andra sidan är det ju ingen som tvingar er att bjuda barnen:-;
    Det är ju ni som bestämmer i slutändan vad än nu släkten säger..

Våran familj reser 50 mil för att vara med men jag hade känt likadant om dom hade bott grannar med oss..
  • PennyJenny

Vi hade en 1,5 åring, en tvååring, en fyraåring och en åttaåring med på bröllopet. Vi fixade en barnvakt som var med hela kvällen och tog hand om de tre yngsta, men åttaåringens hjälp. Funkade jättefint. Det var ordnat med tv och dvd i ett rum men jag tror knappt de var där. De var mest ute på gården och lekte med barnvakten. Under middagen satt de vid sina föräldrar, två- och fyraåringen är syskon och hade dessutom barnvakten hos sig och 1,5 åringen satt hos sin mamma med åttaåringen och min guddotter på 16 år brevid sig. Funkade fint och föräldrarna behövde inte engagera sig speciellt mycket.

• katjakaj

Vi har bjudit syskonbarnen, men dom är 9 och 13 år gamla.... Har även bjudit mina kusiner som är 11, 12 och 13. Men ANNARS är det barnfritt!

• FruRålin080808

Vi har valt att inte bjuda kompisars barn eftersom vi vet att föräldrarna inte skulle kunna njuta av kvällen. Däremot kommer vi ha syskonbarn med. Min bror och hans fru hade inte kunnat komma på vårt bröllop annars eftersom den enda branvakt de har, pappa, kommer att vara på bröllopet. Vi har själva barn,men de är stora 9,15,17 så de sköter sig mycket själva. Syrrans barn är också stora, så de enda små som kommer att vara med är brorsans barn som är 3 år och 1 år och de är hur goa som helst...Men det är er fest och ni ska självklart gå efter hur ni vill ha ert bröllop och er fest. Vill man inte ha med barn så ska man inte det bara för att andra tycker så...

• Zozo

Vi hade syskonbarnen med men de var a andra sidan bara tre och dessutom mycket bra att ha med pa tillställningar; de satt med vid borden, at som alla andra och pratade och hade roligt. De var da 7 och 9. Men du vet ju hur dina syskonbarn är...

• PL080802

våra syskonbarn är med men har barnvakt efter vigseln. Barnvakterna äter med barnen på annan plats. Tror inte barnen tycker att en bröllopsfest är roligaste tillställningen...

• älskarlivet

Frågan är bara vem som skulle vara barnvakt.. Känns som de flesta tänkbara barnvakter är på bröllopet..

• Pienaar

Ja men om alla tänkbara barnvakter är med på bröllopet så blir det ju då alltså barnens föräldrar som helt logiskt tar hand om sina barn, låt det vara så bara, tycker jag

• Blivande fru Coxxby

Har inte läst igenom tråden men ett tips kan vara att anlita någon tjej ni känner till som agerar barnvakt, håller koll på dom under middagen (barnbord) och sen sysselsätter dom när de ätit klara och för resten av kvällen med lekar, filmer och dylikt.

• Fröken förväntan

Blivande fru Coxxby skrev 2008-05-20 08:10:50 följande:

Har inte läst igenom tråden men ett tips kan vara att anlita någon tjej ni känner till som agerar barnvakt, håller koll på dom under middagen (barnbord) och sen sysselsätter dom när de ätit klara och för resten av kvällen med lekar, filmer och dylikt.
    Men det är svårt att hitta en tjej eller kille som man kan anlita som barnvakt... det måste ju vara någon man känner samtidigt som det är någon som då inte får vara med på bröllopet på riktigt, eller hur man ska säga. Är det bara jag som inte kan komma på en sådan person?
Svar på tråden Syskonbarn eller inte?