• älskarlivet

Syskonbarn eller inte?

Vi vill inte ha barn med på vårt bröllop, däremot hade vi kunnat tänka oss att ev ha mina syskonbarn med.

Däremot har jag börjat fundera på om det är så att vi kanske inte ska ha syskonbarn med heller..
    Detta då det alltid blir så mycket fokus på de barnen när vi har familjemiddagar, ingen sitter ner och äter utan barnens föräldrar bara springer efter barnen etc. Jag vill inte ha något spring under middagen utan då ska man sitta ner och äta och samtala som vuxna människor..

Däremot vet jag också att mina syskon kan ha svårt att lämna bort barnen av diverse anledningar..

Gah, vad svårt det här blev!

Någon som har något råd eller varit i samma situation?

• Svar på tråden Syskonbarn eller inte?
  • Fröken förväntan

Nja, eller jag kan inte tänka mig att vara utan mina syskonbarn på bröllopet, de hör liksom så mycket till familjen så det skulle kännas så konstigt. Men jag förstår vad du menar... det ultimata var ju om de kunde vara med en stund och sedan ha en barnvakt senare på kvällen, men det kommer varken vi eller föräldrarna få ihop rent praktiskt. Däremot ska jag försöka fixa ett hörn med barnaktiviteter så att de inte behöver sitta still vid middagsbordet.

• snaily

Ja, jag är/var i precis samma situation! Däremot vet jag inte om jag har några goda råd precis... Vi hade först tänkt ha barnfritt, inte ens bjuda syskonbarnen (2 och 5 år gamla) men när jag började hinta lite om detta till barnens morföräldrar och föräldrar - att kanske är det lugnare för både barnen och föräldrarna om barnen är hos barnvakt - så blev det ett himla liv och jag insåg att min systers barn måste komma med om jag inte vill göra mig jätteosams med min familj... Min syster kommer dessutom ha fullt upp med ett spädbarn så det blir min svåger som får jaga två småbarn hela kvällen, kan nog bli lite jobbigt för honom (barnen är inte världens lugnaste/mest väluppfostrade precis...). Är mest bekymrad över att min mor och far (barnens mormor & morfar) inte kommer att kunna sitta lugnt vid middagen utan som vanligt agera barnvakter, och det vill jag INTE. Men, vi har valt att acceptera faktum att stojiga syskonbarn kommer vara med men inga andra barn kommer. Tror faktiskt att inga andra av våra gäster VILL ta med sina barn så det är inget större problem.

Missförstå mig rätt, jag älskar mina syskonbarn, men jag vill ha det lite lugnt och skönt just denna kväll...

• älskarlivet

Jo jag tänkte så med, men jag vet att min ena syster inte skulle lämna sitt barn för en sekund, hon skulle springa till den här hörnan där barnen är, hela tiden om jag känner henne rätt..

Dessutom borde det vara någon de känner som blir barnvakt då och det kan bli knivigt att hitta..

• älskarlivet

Jo, men jag älskar mina syskonbarn också, men tror också "faran" kan vara att de springer till mina föräldrar och vill leka eller att mina syskon och deras män springer upp och ner och det känns så trist..

snaily skrev 2008-05-19 20:48:46 följande:
    Ja, jag är/var i precis samma situation! Däremot vet jag inte om jag har några goda råd precis... Vi hade först tänkt ha barnfritt, inte ens bjuda syskonbarnen (2 och 5 år gamla) men när jag började hinta lite om detta till barnens morföräldrar och föräldrar - att kanske är det lugnare för både barnen och föräldrarna om barnen är hos barnvakt - så blev det ett himla liv och jag insåg att min systers barn måste komma med om jag inte vill göra mig jätteosams med min familj... Min syster kommer dessutom ha fullt upp med ett spädbarn så det blir min svåger som får jaga två småbarn hela kvällen, kan nog bli lite jobbigt för honom (barnen är inte världens lugnaste/mest väluppfostrade precis...). Är mest bekymrad över att min mor och far (barnens mormor & morfar) inte kommer att kunna sitta lugnt vid middagen utan som vanligt agera barnvakter, och det vill jag INTE. Men, vi har valt att acceptera faktum att stojiga syskonbarn kommer vara med men inga andra barn kommer. Tror faktiskt att inga andra av våra gäster VILL ta med sina barn så det är inget större problem.Missförstå mig rätt, jag älskar mina syskonbarn, men jag vill ha det lite lugnt och skönt just denna kväll...
  • Lavendelblomma
    älskarlivet skrev 2008-05-19 20:30:22 följande:
    Jag vill inte ha något spring under middagen utan då ska man sitta ner och äta och samtala som vuxna människor..
    Men kan inte det vara syskonens problem då? Du /ni behöver väl inte passa barnen? Jag förstår att man vill att ens bröllop ska vara perfekt men jag tycker inte att man ska riskera att bli för ego heller. Skadar barn verkligen ett bröllop så mkt? Det är väl en fest, en kärleksdag, måste det finnas regler och så för allting?
  • älskarlivet

Jag vill kunna ha vuxna samtal och inte en massa spring och skrik!
    Är så trött på att våra familjemiddagar alltid slutar med att hela familjen sitter vid tv:n bara för att barnen gör det och för att vi numera aldrig har vuxna diskussioner i familjen.

Jag tycker inte det är ego att få bestämma hur man vill ha det på sin bröllopsdag, den enda gången man gifter sig!

Lavendelblomma skrev 2008-05-19 20:53:44 följande:
    Men kan inte det vara syskonens problem då? Du /ni behöver väl inte passa barnen? Jag förstår att man vill att ens bröllop ska vara perfekt men jag tycker inte att man ska riskera att bli för ego heller. Skadar barn verkligen ett bröllop så mkt? Det är väl en fest, en kärleksdag, måste det finnas regler och så för allting?
  • jeslin

För oss finns inte alternativet att inte bjuda syskonbarnen trots att dom är under 3 o otroligt krävande
    Vi är ju där för att fira våran dag o då vill vi ha all våran familj där inklusive barnen
    Föräldrarna tar ju givetvis hand om sina egna barn eller andra syskon
    Likadant med våra egna barn,dom tar vi hand om själva trots att det är våran bröllopsdag alla barnvakter är ju lixom upptagna redan

• snaily

"Föräldrarna tar ju givetvis hand om sina egna barn eller andra syskon"
    Tror tyvärr inte det är helt självklart i vårt fall men vi får hoppas på det bästa! Det finns säkert nån superbarnkär person bland gästerna som kan tänka sig leka lite med barnen... som sagt, bara min mor och far får sitta och ta det lugnt denna kväll.

• Lavendelblomma

USch vad jobbigt, skrev precis ett långt inlägg men ngt hängde sig här på sidan! Upprepar mig ngt mer kortfattat.

Jag förstår givetvis vad du menar. Men jag tycker på ngt sätt att det är lite fräckt att helt "tacka nej" till barn på festen, tänk om man verkligen inte har ngn bra pålitlig barnvakt att lämna barnen hos denna kväll? Jag föredrar också att vårt bröllop inte heller blir fullt med barn som springer huller om buller, men om ngn av mina gäster som har barn skulle vilja ta med sig sitt/sina barn så skulle jag aldrig säga att det inte går. Barnen är liksom en del av paketet. Sen tror jag att många gäster faktiskt vill lämna barnen hemma (det har mina sagt!) men det är på DERAS initiativ, INTE mitt, jag skulle aldrig neka ngn att ta med barnen om de ville det. Kan man inte ha ngn slags barnvakt på bröllopet som aktiverar barnen lite?

älskarlivet skrev 2008-05-19 20:57:38 följande:
    Jag vill kunna ha vuxna samtal och inte en massa spring och skrik!Är så trött på att våra familjemiddagar alltid slutar med att hela familjen sitter vid tv:n bara för att barnen gör det och för att vi numera aldrig har vuxna diskussioner i familjen.Jag tycker inte det är ego att få bestämma hur man vill ha det på sin bröllopsdag, den enda gången man gifter sig!
  • älskarlivet

Men för oss handlar det om att min släkt är kanske 40 pers och det utan 15 barn eller vad där är... Det är en kostnadsfråga också..

Och vill inte mina kusiner som jag knappt aldrig träffar, för att de inte vill lämna bort sina barn, så fine för mig.. Jag vill inte ha fler barn än möjligtvis syskonbarn där..

Det är vår dag, den dagen vi ska stå i centrum..

Min syster hade ett bröllop som barn var tillåtna på och festen tog s´ju slut redan vid 23-tiden.. Hur roligt är det?

Lavendelblomma skrev 2008-05-19 21:10:20 följande:
    USch vad jobbigt, skrev precis ett långt inlägg men ngt hängde sig här på sidan! Upprepar mig ngt mer kortfattat.Jag förstår givetvis vad du menar. Men jag tycker på ngt sätt att det är lite fräckt att helt "tacka nej" till barn på festen, tänk om man verkligen inte har ngn bra pålitlig barnvakt att lämna barnen hos denna kväll? Jag föredrar också att vårt bröllop inte heller blir fullt med barn som springer huller om buller, men om ngn av mina gäster som har barn skulle vilja ta med sig sitt/sina barn så skulle jag aldrig säga att det inte går. Barnen är liksom en del av paketet. Sen tror jag att många gäster faktiskt vill lämna barnen hemma (det har mina sagt!) men det är på DERAS initiativ, INTE mitt, jag skulle aldrig neka ngn att ta med barnen om de ville det. Kan man inte ha ngn slags barnvakt på bröllopet som aktiverar barnen lite?
Svar på tråden Syskonbarn eller inte?