• Solochmåne

Måste min pappa hålla tal!

Hjälp! Jag vet att det är tradition att brudens far skall hålla tal men i mitt fall är mina föräldrar skilda. Visst måste dom kunna hålla sams en dag, men min pappa är defenetift inte av den sorten som håller tal. Min blivande svärmor var över i dag och vi diskuterade det stundande bröllopet och hon påpekade att det minsann är tradition att brudens far skall hålla tal! Hjälp, är det någon annan som har struliga föräldrar som jag.

• Svar på tråden Måste min pappa hålla tal!
  • hjartan

Jag trodde inte heller att min pappa skulle vilja hålla tal. Eller rättare sagt jag var helt säker, men det ska han visst göra säger han. Ska bli spännande att höra.

Fråga din pappa om han vill. Kanske han vill ha lite hjälp med vad han ska säga.

• grabbarna

onej onej kan absolut inte tänka mig att varken mamma eller pappa kommer hålla tal det är liksom inte deras stil

• brud2009

Min pappa kommer hålla tal, säger att det redan är skrivet och klart!!! Har varit på två bröllop där mammorna hållit tal istället. På det ena bröllopet håll mamman tal istället för pappan för han var rädd för att börja gråta

• weinlove

Min pappa kommer inte att hålla tal. Istället kommer mamma att göra det. Pappa blir så nervös inför stora folksamlingar så att han hellre låter mamma ta den delen. Vilket jag inte har någonting emot alls.

• eleja

Båda mina föräldrar höll tal, då var de inte så långa i och för sig. Så om det beror på att de är skilda, så kan väl din mamma också säga några ord?

• Nataluskan

Nej Brudens far behöver inte tala, min mamma gjorde det istället och pappa han grät så tårarna sprutade och jag grät osv...(pappa är inte sorten som grinar)

• Mrs Fr

Min pappa kommer inte hålla nåt tal den dagen vi gifter oss. Troligen inte min mamma heller. Ingen av dom gillar att stå i rampljuset, och att hälsa min blivande man välkommen in i familjen känns lite konstigt då vi varit tillsammans i över 13år.

• Dolliver

Finns inga "måsten" (mer än att skaffa hindersprövningen förstås! *ler*) med bröllop tycker jag! Kör på vad NI vill och bry er inte om andras åsikter!
    Skulle man lyda andras åsikter blint skulle man nog aldrig få dagen så som man själv önskar för det är ju kattsicken vad folk har åsikter - på gott & ont! =)

• konichiwa girl

Min pappa höll inte tal, men det gjorde min mamma!

• Zozo

Min pappa höll tal, men säkerligen mer för att han är en person som kan och vill än för att han var tvungen just eftersom han är min pappa! Det finns definivt inga tvang vad gäller tal; för manga tal tycker jag dessutom blir trist. Lat honom göra som det passar bâst. Troligen kommer ingen att tänka pa vilket ända;

• Solochmåne

Tack för alla mycket kloka svar. Det är helt rätt, det är vi som bestämmer och varför ska man tvinga någon och göra något bara för att det anses tradition. Nej, vi kör vårt race och thats it. Kram till er alla!

Svar på tråden Måste min pappa hålla tal!