• Solochmåne

Måste min pappa hålla tal!

Hjälp! Jag vet att det är tradition att brudens far skall hålla tal men i mitt fall är mina föräldrar skilda. Visst måste dom kunna hålla sams en dag, men min pappa är defenetift inte av den sorten som håller tal. Min blivande svärmor var över i dag och vi diskuterade det stundande bröllopet och hon påpekade att det minsann är tradition att brudens far skall hålla tal! Hjälp, är det någon annan som har struliga föräldrar som jag.

• Svar på tråden Måste min pappa hålla tal!
  • jeslin

Självklart inte

Min pappa ska inte hålla tal o ingen annan heller för den delen

• anne på grönkulla

Vill han inte så måste han såklart inte. Många kommer säker förvänta sig att han åtminstone ska säga välkommen och skål tidigt, men om han inte gör det - vad kan folk göra åt det? Sålänge ni inte blir besvikna av om han låter bli så ser jag inget problem med det...

• Lavendelblomma

Min pappa vill inte heller hålla tal och det känns helt ok för mig. Varför ska man pressa sig till ngt som man inte vill/känner för. Jag vill att min pappa ska slappna av och också njuta av denna dag, inte att han ska gå omkring ock stressa för ett tal han inte vill hålla.

Solochmåne skrev 2008-05-18 18:56:13 följande:
    Hjälp! Jag vet att det är tradition att brudens far skall hålla tal men i mitt fall är mina föräldrar skilda. Visst måste dom kunna hålla sams en dag, men min pappa är defenetift inte av den sorten som håller tal. Min blivande svärmor var över i dag och vi diskuterade det stundande bröllopet och hon påpekade att det minsann är tradition att brudens far skall hålla tal! Hjälp, är det någon annan som har struliga föräldrar som jag.
  • Solochmåne

Tack för era svar. Känns redan bättre!

• Fröken förväntan

Jag tycker det är kul om NÅGON håller tal... eller snarare att det händer något under middagen (lekar, sång etc.). Men din pappa behöver absolut inte hålla tal om han inte vill. Traditionen är ju sådan men jag har varit på flera bröllop där pappan INTE har sagt något. Ingen som funderade över det! Ett mellanting kan ju vara att bara utbringa en skål och ett fyrfaldigt leve för brudparet om han skulle vilja det... fast det kan ju lika väl en toastmaster eller ett värdpar göra (eller vem som helst, svärmor kanske?!).

Hoppas att du inte oroar dig för mycket över det här... ingen blir ju gladare av någon blir tvingad att hålla tal!

• RangaTanga

Min pappa vill inte heller hålla tal och jag tycker att det är helt okej. Jag vill ju att han ska må bra, han ska inte behöva gå och oroa sig för det utan bara känna att festen ska bli skoj! Så mitt svar är att en pappa inte alls behöver hålla tal, det gör man väl som man vill med

Anna
    starwoman.blogg.se/

• Solochmåne

Tack Fröken förväntan. Knuten i magen något mjukare

• Lavendelblomma

Min pappa ska just göra det där mellantinget, välkomna alla och skåla. Jag antar att man ska göra det innan man börjat äta av förrätten, eller? Ska man vänta tills alla har intagit sina platser och ska ens pappa ställa sig upp där bara och... ja...hur ber man om uppmärksamheten? Plinkar i glaset eller? Tänk om ingen hör en? Folk börjat äta redan? Fast man kanske ska be servitörerna att vänta med förrätten tills alla fått dryck och blivit välkomnade, eller?

Fröken förväntan skrev 2008-05-18 19:03:41 följande:

Jag tycker det är kul om NÅGON håller tal... eller snarare att det händer något under middagen (lekar, sång etc.). Men din pappa behöver absolut inte hålla tal om han inte vill. Traditionen är ju sådan men jag har varit på flera bröllop där pappan INTE har sagt något. Ingen som funderade över det! Ett mellanting kan ju vara att bara utbringa en skål och ett fyrfaldigt leve för brudparet om han skulle vilja det... fast det kan ju lika väl en toastmaster eller ett värdpar göra (eller vem som helst, svärmor kanske?!).Hoppas att du inte oroar dig för mycket över det här... ingen blir ju gladare av någon blir tvingad att hålla tal!
  • lillaj

Jag tror inte att min pappa heller kommer hålla tal, jag kommer inte alls försöka få honom till något han inte själv vill. Det löser sig ändå, sen om folk förväntar sig det är en annan sak..

• Fröken förväntan
    Lavendelblomma skrev 2008-05-18 19:08:36 följande:
    Min pappa ska just göra det där mellantinget, välkomna alla och skåla. Jag antar att man ska göra det innan man börjat äta av förrätten, eller? Ska man vänta tills alla har intagit sina platser och ska ens pappa ställa sig upp där bara och... ja...hur ber man om uppmärksamheten? Plinkar i glaset eller? Tänk om ingen hör en? Folk börjat äta redan? Fast man kanske ska be servitörerna att vänta med förrätten tills alla fått dryck och blivit välkomnade, eller? Fröken förväntan skrev 2008-05-18 19:03:41 följande:
    Jag var på ett bröllop där brudens mamma hälsade välkommen. Hon plingade i glaset när alla satt sig till bords (tystnaden brukar sprida sig om inte alla uppfattar plingandet direkt ) SEdan sade hon typ: Jag vill hälsa alla välkomna till Xoch X bröllopsfest och innan vi alla avnjuter en god måltid vill jag utbringa en skål och ett fyrfaldigt leve...

Det var trevligt, tyckte jag
Svar på tråden Måste min pappa hålla tal!