• konichiwa girl

    Att tänka på när man väljer vin

    Jag har fått svara på många frågor om hur man ska välja vin till den mat som serveras. Och jag blir gång på gång förvånad (och irriterad) på att folk ger vintips som tydligen ska passa till "allt" när det faktiskt inte gör det. Så här är några saker man kan förhålla sig till när man väljer vin:

    - Ta hänsyn till maten! Vad är det för kött som serveras? Vad är det för tillbehör? Stirra er inte blinda på att det är en fläskfilé ni ska äta. Om ni har salta, feta eller smakrika tillbehör, till exempel en murkelsås eller gorgonzolasås eller en potatisgratäng, kommer vinet att blaskas ner ordentligt i smaken. Det innebär att man hellre väljer ett något kraftigare vin än om man hade serverat kokt potatis och smörslungade primörer. Ett vin som du tror är svårdrucket eller strävt, kan alltså vara väldigt mjukt i kombination med maten. Salta, rökta smaker i buffén gör till exempel att strävheten i vinet mattas av.

    - "LÄTTDRUCKET" = inget bra kriterium för att välja vin. Jag för krig mot detta förbaskade JP Chenet som brudpar ska servera till höger och vänster. Välj JP om maten ni ska äta passar till JP (ljust kött som inte har smakrika eller feta tillbehör).

    - En rätt med mycket syra (typ citron, creme fraiche) i ska serveras till ett torrare, friskt vin. Syra och syra gör nämligen att vinet upplevs som sötare. Detta medan ett halvtorrt vin skulle upplevas som surt. Märkligt va? Men sant!

    - Sött och sött går ihop; man ska ha ett sött vin till en söt efterrätt. Men generellt kan man säga att vitt till ljusa desserter och rött till mörka desserter. Vaniljpannacottan med bär vill inte ha samma vin som chokladmoussen. Samma sak gäller där; om desserten har lite syra i sig (typ bär, sorbet) vill man att vinet ska vara sött med en frisk syra i sig. Bra exempel på det är till exempel Amfora Muscat d'Alexandrie eller Moscato d?Asti. En mörk chokladdessert måste ha ett kraftigare sött vin för att matcha de tunga smakerna. Portvin och madeira är klassiker. Annars finns Recioto, eller de cypriotiska vinerna Commandaria St John/St Nicholas att tillgå.

    För en buffé med mycket salta, feta, smakrika rätter (till exempel rostbiff, potatisgratäng, kallrökt lax, rådjurssadel, västerbottenspaj, svampsås) har man hittat rätt med ett kraftigt och smakrikt rött vin. TIll den lättare buffén väljer man då ett lite lättare, mjukt och avrundat vin.

    Med kryddiga smaker i maten, undvik kryddiga viner. Då får man bara kryddighet i munnen. För en riktigt chilimarinerad buffé skulle ett halvtorrt, aromatiskt Riesling vara bra, som svalkar och matchar maten perfekt!

    Några tips på hur man kan tänka när man väljer vin till sin mat.

  • Svar på tråden Att tänka på när man väljer vin
  • Gable

    WORD!

    Håller helt med dig, fel vin till maten förstör hela upplevelsen.

  • Vicka81

    Fasiken vad bra du är! Ska jag hänga upp på kylskåpet inför alla helgmiddagarna

  • eleja

    Skitbra råd allihop, kunde inte hålla med mer.

    Jag ett annat tips, då vi hade problem att hitta ett gott och kraftigt rött vin till vår budget. Det finns inte många sådana viner i regionen runt 60kr.

    Börja titta i tid på systemets hemsida och var vaksam på när de säljer ut viner. Vi hittade ett vin som hette Ervideira II och som var nersatt från 78kr till 63 kr och som passade perfekt till vår mat. Men då får man vara lite snabb. Jag åkte dit köpte en flaska och åkte hem till sambon och poppade upp den direkt. Efter vi smakat åkte vi tillbaka och köpte den mängd vi skulle ha.

    Annars tycker jag det svåraste är efterrättsviner, för även om de viner du beskriver passar bäst, är det ändå många som inte tycker om söta dessertviner. Vi löste det genom att välja ett sött mousserande istället, men det beror ju på vad man har för efterrätt.

  • EnaOline

    För en buffé med mycket salta, feta, smakrika rätter (till exempel rostbiff, potatisgratäng, kallrökt lax, rådjurssadel, västerbottenspaj, svampsås) har man hittat rätt med ett kraftigt och smakrikt rött vin. TIll den lättare buffén väljer man då ett lite lättare, mjukt och avrundat vin.

    förslag på vin till den sorters mat?

  • PennyJenny

    Är man osäker, trots de finfina råden här upp, gå till systemet med menyn och be personalen om hjälp! De är kunniga och vet de vad som ingår i maten så kan de allt som oftast komma med bra tips och råd på vinval i just den prisklass man önskar.

  • eleja

    Bains Way, kanske? Inte jättekraftigt förstås, går nog att vara ännu modigare.

    Kolla systemets hemsida. Där kan man skriva in en maträtt och få fram de viner som passar till. Omvänt kan man skriva in ett vin och få fram vilken typ av maträtter det passar till.

  • konichiwa girl

    Moscato d'Asti är ett spumante, dvs ett mousserande vin!
    Jo, jag vet att det är många som säger att de har svårt för dessertvin. Själv är jag helt galen i dessertvin och serverar alltid det till efterrätten när jag bjuder på middag. Och än har samtliga tyckt att det var skitgott!

    Jag tror att det mesta handlar om hur man kombinerar. Om man serverar en bärdessert och ett jättesött vin med russin- och fikonkaraktär blir det inte bra. Alltså: om det finns en påtaglig syra i desserten (typ bär) måste man fånga upp det med en syra i vinet, annars kommer vinet att upplevas alldeles för sött. Om man serverar ett sött spumante (som har en del syra) till en jättesöt creme brulée krockar smakerna också, till det skulle till exempel muscatvinet Moscatel de Sétubal passa bättre. Det finns till exempel jättefina tokajer eller sauternesviner som smakar friskt och inte blir volmigt. Dessertviner är så mycket mer än portvin och muscatviner.

  • konichiwa girl

    EnaOline: Vilken mat tänkte du? Den lättare buffén eller den kraftigare?

  • eleja

    Enaonline: Oj, sorry. Såg att jag tipsade till den maten där ni redan var klara.

    Till en lättare skulle jag nog välja vitt. Vet inte exakt vad du menar, men antar att det är pastasallader och kallskuret lättare kött. Kanske Errazuriz?

Svar på tråden Att tänka på när man väljer vin