• konichiwa girl

Att tänka på när man väljer vin

Jag har fått svara på många frågor om hur man ska välja vin till den mat som serveras. Och jag blir gång på gång förvånad (och irriterad) på att folk ger vintips som tydligen ska passa till "allt" när det faktiskt inte gör det. Så här är några saker man kan förhålla sig till när man väljer vin:

- Ta hänsyn till maten! Vad är det för kött som serveras? Vad är det för tillbehör? Stirra er inte blinda på att det är en fläskfilé ni ska äta. Om ni har salta, feta eller smakrika tillbehör, till exempel en murkelsås eller gorgonzolasås eller en potatisgratäng, kommer vinet att blaskas ner ordentligt i smaken. Det innebär att man hellre väljer ett något kraftigare vin än om man hade serverat kokt potatis och smörslungade primörer. Ett vin som du tror är svårdrucket eller strävt, kan alltså vara väldigt mjukt i kombination med maten. Salta, rökta smaker i buffén gör till exempel att strävheten i vinet mattas av.

- "LÄTTDRUCKET" = inget bra kriterium för att välja vin. Jag för krig mot detta förbaskade JP Chenet som brudpar ska servera till höger och vänster. Välj JP om maten ni ska äta passar till JP (ljust kött som inte har smakrika eller feta tillbehör).

- En rätt med mycket syra (typ citron, creme fraiche) i ska serveras till ett torrare, friskt vin. Syra och syra gör nämligen att vinet upplevs som sötare. Detta medan ett halvtorrt vin skulle upplevas som surt. Märkligt va? Men sant!

- Sött och sött går ihop; man ska ha ett sött vin till en söt efterrätt. Men generellt kan man säga att vitt till ljusa desserter och rött till mörka desserter. Vaniljpannacottan med bär vill inte ha samma vin som chokladmoussen. Samma sak gäller där; om desserten har lite syra i sig (typ bär, sorbet) vill man att vinet ska vara sött med en frisk syra i sig. Bra exempel på det är till exempel Amfora Muscat d'Alexandrie eller Moscato d?Asti. En mörk chokladdessert måste ha ett kraftigare sött vin för att matcha de tunga smakerna. Portvin och madeira är klassiker. Annars finns Recioto, eller de cypriotiska vinerna Commandaria St John/St Nicholas att tillgå.

För en buffé med mycket salta, feta, smakrika rätter (till exempel rostbiff, potatisgratäng, kallrökt lax, rådjurssadel, västerbottenspaj, svampsås) har man hittat rätt med ett kraftigt och smakrikt rött vin. TIll den lättare buffén väljer man då ett lite lättare, mjukt och avrundat vin.

Med kryddiga smaker i maten, undvik kryddiga viner. Då får man bara kryddighet i munnen. För en riktigt chilimarinerad buffé skulle ett halvtorrt, aromatiskt Riesling vara bra, som svalkar och matchar maten perfekt!

Några tips på hur man kan tänka när man väljer vin till sin mat.

• Svar på tråden Att tänka på när man väljer vin
  • Aleta

Hej Konichiwa girl!
    Nu har vi äntligen bestämt mat, orkar du med lite vintips till mig med?
    Jag vill ha både rött och vitt (eller rosé, men det brukar inte finnas så mycket att välja på). Det är buffé och jag tänkte även ha buffé på vinet som man får hämta i karaffer. Gärna lådvin, men ingen absolut nödvändighet.

Maten:
    Pepparlax med citronsmak (kall)
    Romsås
    Fransk potatissallad
    Marinerad kycklingfilé med soltorkade tomater, svarta oliver samt färska örter
    Quinoasallad med grönsaker
    Bresaola med färska fikon
    Varm kantarellpaj
    Varm brietårta med tomatsallad
    Grönsallad
    Cocktailtomater
    Paprika
    Salladsdressing (olja, honung, dijon, persilja)
    Ciabatta + smör

Har du något förslag på vad man kan servera för gott till en tårtbuffé (mintchokladtårta, cappuccinotårta osv.) så vore det toppen också!

Förresten, när jag ändå är igång: Vad passar till en grillkväll med fläskkarré, tyska korvar, fisk, majskolvar, färskpotatisspett, lök, tomat, äpple, ja diverse grönsaker att grilla?
    Eller ska man bara bjuda på öl då?

• konichiwa girl

Hej Aleta!
    Visst, jag kan i alla fall försöka.

Till den buffén skulle jag nog satsa på ett lite mjukare rödvin. Till exempel Masi Valpolicella (du kan läsa mer om det här: www.vinguiden.com/vintips/&v=0305 eller på box, det liknande Masi Modello som finns på box (måste beställas!).

Till en tårtbuffé - vill ni ha vintips? Det beror lite på vilka smaker. Till de smaker du beskriver skulle jag kunna tänka mig till exempel Marsalavinet Vecchioflorio. Det passar till exempel till choklad och tiramisú, sådana smaker. En variant är ju en likör, till exempel Amaretto, italiensk mandellikör. Andra varianter är Commandaría St John som är ett cypriotiskt dessertvin, om det är mycket mörk choklad i tårtorna. Annars gillar ju jag kaffe och klassisk avec, typ konjak, till tårta.

Jag dricker absolut rödvin till grillat! Ännu mer Masi - testa Masi Campofiorin!

• Aleta

Tack snälla du!
    Det blir jättebra, ska ta en sväng förbi systemet så snart jag hinner.
    Kaffe och avec är ju en klassiker, det kör vi på!

Du har inget vitt vin som skulle kunna funka till buffén och till grillat? Jag tänkte ha litegrann bara för vi har några som absolut inte vill ha rött vin tyvärr och jag tycker att det är festligare med vin till dem än mineralvatten eller läsk.

• Nienna

Åh, får jag också be om tips till vår varmrätt? Vi ska ha Dubbelmarinerad fläskfilé (se recept: www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=338688&receptname=Dubbelmarinerad%20oxfil%C3%A9) fast utan persiljan och kaprisen, till det blir det potatisgratäng och rödlökssallad.

• i a

Skulle hemskt gärna också vilja ha lite vin tips.

Kommer till förätt ha Roulad på lufttorkad skinka med fyllning av soltorkade tomater och färskost. Detta kommer att serveras på en kryddig salladsbädd och toppas med basilikaolja.

Varmrätt: Grillade laxkotletter med havskräftor, basilika- och vitvinssås, bräserade juiennegrönsaker och stekt kulpotatis.

• Anja 19 juli 2008

Konichiwa girl

Jag har kollat viner på tyska sidor och jag hittar bara campo viejo crianza. Men det finns även ett annat som heter campo viejo reserva. Det är ganska stor skillnad i pris. Vilket av dem är det du menar.

Sambon ska åka iväg på lördag så jag skulle bli superglad om du ville svara

• Flamora

En sån bra tråd!

Vi ska ha rökt tuppfilé med nypotatis och flädersås och funderar på vad vi ska ha för vin till. Vi har fått förslag på rosé och nån sa ett halvtorrt vitt vin. Skulle vilja höra vad du säger, Konichiwa girl.

• Flamora

Eller någon annan som har nåt bra förslag så klart!

• Anja 19 juli 2008

Konichiwa girl

Ville bara tacka för all hjälp. Så här blev vår vinlista till maten:

Välkomstdrink:
    Katlenburger Exquisite (Halbtrocken)

Förrätt:
    Lindemans Cawarra nånting (på kvittot står det crisp?)

Huvudrätt:
    Jacob´s Creek Shiraz Cabernet

Baren:
    Santa Monte Cristo White
    Santa Monte Cristo Red

Vet du något om det vita vinet Konichiwa girl?

Det mousserande var gott enligt daniel o hans systrar och det lägger jag inte jättestor vikt vid. Det är vinerna t maten som är viktigast.

Tack för alla tips och råd. Det var verkligen till hjälp

• konichiwa girl

Hej tjejer, jag är ledsen att jag inte har haft tid att vara inne och kommentera - jag har haft fullt upp med att ta min examen och att packa ihop min tillfälliga lägenhet. Och imorgon bitti åker vi till Italien på vår mat- och vinresa.

Anja; jag har inte druckit just det vita vinet men jag tycker att Lindeman's viner är bra generellt. Jacob's Creek tycker jag bra om!

• Aleta

Grattis till examen och ha det så kul i Italien!
    (Ät lite extra choklad på Amedei för mig )

• Tooticki

Vad bra du formulerat och sammanfattat det, gäller inte bara inför bröllop utan även i allmänhet när man ska bjuda folk på mat!

• dragonesse

Hej! Får jag också lite tips? Vi ska ner till Tyskland på onsdag natt för att köpa alkohol, behöver tips på både rött och vitt.

Vi ska ha buffé på bröllopet:

örtmarinerad kyckling
    örtmarinerad skinka (dock två olika marinader)
    inkokt lax med dillcremefraiche
    pastasallad
    grillade medelhavsgrönsaker (zucchini, aubergine, paprika)
    potatisgratäng
    potatis eller ris till laxen

Vi har ingen efterrätt utan då kommer vi ha tårta, antagligen med vit choklad och hallonmousse.

Jättetacksam för tips!

• Mandala

Oj, en gammal tråd, men måste läsa igenom o se om jag kan hitta nån vintips Hoppas kunna hitta alkoholen och köpa den i Tyskland. Vill helst ha ekologiskt.

• Moignon

Ett tips är att fråga på systemet, man kan ringa deras kundtjänst! Hur bra som helst!

• Mandala
    Moignon skrev 2013-04-09 18:52:39 följande:
    Ett tips är att fråga på systemet, man kan ringa deras kundtjänst! Hur bra som helst!
    Jag testade deras hemsida, man kan lägga in vilken mat man ska ha och sedan tipsar dem. Men jag ska nog gå till systemet och fråga så man sen kan köpa hem och testa. Så svårt med vin till maten, ekologiska finns det inte riktigt lika många att välja mellan heller.
  • ThereseV

Jag testade att maila dom och fick svar med flera olika alternativ jättesnabbt. Himla smidigt eftersom man har dom nedskrivet så man inte glömmer :P

• Jossen

Underbar TS!!!!!! 

Har tänkt mycket på detta med drycker till buffe (detsamma gäller ju öl!!). Så lysande. Alla borde få läsa detta så de inte tar "lättdruckna viner som fungerar till allt" :)

Svar på tråden Att tänka på när man väljer vin