• konichiwa girl

Att tänka på när man väljer vin

Jag har fått svara på många frågor om hur man ska välja vin till den mat som serveras. Och jag blir gång på gång förvånad (och irriterad) på att folk ger vintips som tydligen ska passa till "allt" när det faktiskt inte gör det. Så här är några saker man kan förhålla sig till när man väljer vin:

- Ta hänsyn till maten! Vad är det för kött som serveras? Vad är det för tillbehör? Stirra er inte blinda på att det är en fläskfilé ni ska äta. Om ni har salta, feta eller smakrika tillbehör, till exempel en murkelsås eller gorgonzolasås eller en potatisgratäng, kommer vinet att blaskas ner ordentligt i smaken. Det innebär att man hellre väljer ett något kraftigare vin än om man hade serverat kokt potatis och smörslungade primörer. Ett vin som du tror är svårdrucket eller strävt, kan alltså vara väldigt mjukt i kombination med maten. Salta, rökta smaker i buffén gör till exempel att strävheten i vinet mattas av.

- "LÄTTDRUCKET" = inget bra kriterium för att välja vin. Jag för krig mot detta förbaskade JP Chenet som brudpar ska servera till höger och vänster. Välj JP om maten ni ska äta passar till JP (ljust kött som inte har smakrika eller feta tillbehör).

- En rätt med mycket syra (typ citron, creme fraiche) i ska serveras till ett torrare, friskt vin. Syra och syra gör nämligen att vinet upplevs som sötare. Detta medan ett halvtorrt vin skulle upplevas som surt. Märkligt va? Men sant!

- Sött och sött går ihop; man ska ha ett sött vin till en söt efterrätt. Men generellt kan man säga att vitt till ljusa desserter och rött till mörka desserter. Vaniljpannacottan med bär vill inte ha samma vin som chokladmoussen. Samma sak gäller där; om desserten har lite syra i sig (typ bär, sorbet) vill man att vinet ska vara sött med en frisk syra i sig. Bra exempel på det är till exempel Amfora Muscat d'Alexandrie eller Moscato d?Asti. En mörk chokladdessert måste ha ett kraftigare sött vin för att matcha de tunga smakerna. Portvin och madeira är klassiker. Annars finns Recioto, eller de cypriotiska vinerna Commandaria St John/St Nicholas att tillgå.

För en buffé med mycket salta, feta, smakrika rätter (till exempel rostbiff, potatisgratäng, kallrökt lax, rådjurssadel, västerbottenspaj, svampsås) har man hittat rätt med ett kraftigt och smakrikt rött vin. TIll den lättare buffén väljer man då ett lite lättare, mjukt och avrundat vin.

Med kryddiga smaker i maten, undvik kryddiga viner. Då får man bara kryddighet i munnen. För en riktigt chilimarinerad buffé skulle ett halvtorrt, aromatiskt Riesling vara bra, som svalkar och matchar maten perfekt!

Några tips på hur man kan tänka när man väljer vin till sin mat.

• Svar på tråden Att tänka på när man väljer vin
  • EnaOline

naje det var buffen med mycket smaker, salter osv.. vi ska ha tapas buffè...

• konichiwa girl

EnaOnline: Vilka typer av smårätter och smaker blir det? Mycket kryddor eller naturligt kraftigt kött (typ vilt och nöt)? Fisk och skaldjur?

• EnaOline

det blir mest nöt kött, men också italienska skinkor och kryddstarkt

• konichiwa girl

Ok. Det man måste tänka på när det är kryddstarkt är att om man serverar ett vin med påtaglig kryddighet eller pepprighet så blir det väldigt hett i munnen.

Röda viner skulle ni kunna testa:
    Penfolds Rawson's Retreat Shiraz Cabernet (nr 6942), finns som box. Ett syltigt, fruktigt vin som faktiskt är en av systemets storsäljare.

eller Jacob's Creek Shiraz Cabernet (nr 2066).

Vitt vin:
    Det beror faktiskt lite på hur kryddigt det är. Är det kryddigt eller är det så att säga "hett"? Ett som jag brukar dricka till lite hetare mat är Kloster Eberbach Riesling Spätlese (nr 6257).
    Men annars tycker jag att ett smakrikt chardonnay borde passa. T ex Casillero del Diablo, Lindemans bin 65, Penfold's rawsons retreat för att nämna ett par exempel.

• EnaOline

Lindemans bin 65 och Jacobs creek gilalr jag och sambon mycket, vet du om Lindemanns finns i box? Lindemans är vår favorit.. :)

Vi äter mycket både het och kryddstark mat!

• Anja 19 juli 2008

Jättebra tråd!!!

Konichiwa girl. vi ska handla allt i tyskland så jag är så osäker på vad sjutton man kan få tag i där. Går ju förvisso att kolla hemsidan hos bla Calles.

Vi ska den här maten:

förrätt: lax- och skaldjursballotine med örtsallad och citrusreduktion och hade tänkt oss ett halvtorrt mousserande? till detta. Är det helt fel? Vi ska kanske ha ett vanligt vitt? Vad hade du rekommenderat, vanligt eller mousserande och isåfall vilket, vi snackar budget här

Huvudrätt: Långbakad oxrygg med smörad rödvins- och persiljesky, glacerade vaxbönor och smörslungad potatis (eller potatisgratäng vi har inte riktigt bestämt oss). Har du något bra tips på ett gott, passande, ej dyrt rödvin.

Efterätt: Bröllopstårta m kaffe och avec (så vi ska inte ha något dessertvin).

• konichiwa girl

EnaOline: Det vet jag inte, men det är enkelt att kolla upp på Systembolagets hemsida. Tänk dock på att om maten är HET (alltså hetta, typ mycket chili) så vill man ha någonting svalkande och då är det bättre med ett halvtorrt, friskt vin till exempel ett Riesling (som Kloster Eberbach, jag gillar också Moselland Riesling Kabinett som är bra med både saffran och cayennepeppar.

• EnaOline

tack för hjälpen! det kommer dock inte bli mycket chilli, mer kryddstarkt istället på bröllopet! tack för all hjälp!!

• konichiwa girl

Anja: Jag tycker absolut att ni kan servera mousserande till det, men jag skulle nog hellre välja ett torrt mousserande eftersom ni har citrus i förrätten. I Spanien tillverkar man ett mousserande som kallas CAVA, det görs med champagnemetoden men är alltså ett budgetbubbel. Ett exempel på det som brukar lovprisas är ett mousserande som heter Anna de Cordoniu. Ett som jag själv gillar skarpt är Cremant de Bourgogne.

För rödvin, kolla inlägg nr 14. Det borde passa dig också.

• eleja

Anja: Vi hade Alsina & Sarda (cava) som är väldigt billigt och mycket gott! Provade 5 olika budget-bubbel och det här var både billigast och godast.

Svar på tråden Att tänka på när man väljer vin