• Miss Sunshi­ne
    Äldre 9 Apr 10:49
    53171 visningar
    35 svar
    35
    53171

    Ni med migrän - behöver tips på medicin

    Jag har en skada i nacken som gör att jag väldigt ofta får migrän (utan aura). Jag brukar ta två diklofenak ibland kombinerat med citodon mot den. Igår fick jag en kraftig allergisk reaktion mot diklofenak till min stora förvåning. Så måste tydligen undvika alla NSAID i fortsättn. Provat seloken som förebyggande vid ett tillfälle, men fick allergiska reaktioner av den också om än lite mildare. Alvedon hjälper inte.

    Vet att man kan ta triptaner också. Då jag har astma har min läkare inte velat skriva ut de. Men om hon nu ändrar sig, vilken av denna typ av migränmediciner ger minst biverkningar tycker ni?

  • Svar på tråden Ni med migrän - behöver tips på medicin
  • konich­iwa girl
    Äldre 9 Apr 21:25
    #21

    Jag brukar få fästmannen att gå och blöta en handduk i iskallt vatten som jag lägger på pannan och över ögonen och ner bakom nacken. Det lindrar, men det blir ju onekligen lite blött.

  • Nikajo
    Äldre 10 Apr 11:40
    #22

    konichiwa girl skrev 2008-04-09 21:25:52 följande:


    Jag brukar få fästmannen att gå och blöta en handduk i iskallt vatten som jag lägger på pannan och över ögonen och ner bakom nacken. Det lindrar, men det blir ju onekligen lite blött.
    Min m2b är ju sällan hemma när jag är sjuk, så det är självhjälp som gäller. Beställt en migracap nu.
  • Sanfor
    Äldre 10 Apr 21:49
    #23

    För mig funkar det inte med kallt, det måste vara is, annars hjälper det inte. Tar en isklabbe rakt på tinningen och lägger mig på den så att belastningen ligger på isklabben.

    Bara en fråga, är det någon mer än jag som upplever att migränen kan "rinna"? Alltså jag måste ha sidan som gör ont nedåt. Om den andra sidan är ner mot kudden så "rinner" migränen nedåt på ett smärtsamt sätt. Fattar någon hur jag menar?

  • Miss Sunshi­ne
    Äldre 11 Apr 11:46
    #24

    Sanfor, jag känner igen det precis. Måste också ligga med den onda sidan nedåt.

  • konich­iwa girl
    Äldre 11 Apr 12:40
    #25

    Ja, jag måste också göra det. Det gör mindre ont då, annars sprider det sig känns det som. Men jag har alltid satt det i samband med att det sätter tryck på det onda.

  • Äldre 15 Apr 22:25
    #26

    Hej!
    Sibbis, vad menar du med att du tillhör citodon folket? Jag tar också citodon ibland vid mensvärk o svår huvudvärk(Migrän?)
    Jag har hört att man kan bli beroende av citodon, vet du? Kan man bli beroende av migrän tabletter/spay? (Zomig nasal, imigran o liknande) Någon som vet?

  • blivan­de fru Rosenq­uist
    Äldre 15 Apr 22:35
    #27

    Ja man kan bli beroende av Citodon och det kan gå riktigt snabbt, då det innehåller kodein som är stark beroende framkallande..

  • elsi
    Äldre 16 Apr 21:13
    #28

    Migrän... mardröm... Jag fick Ketoprofen av min Gyn.
    Jag är allergisk mot citadon, kliar och kan mår väldigt väldigt illa om jag ta full dos. Tyvärr finns det inget med bara lite codeine i det här landet. I England finns Neurofen Plus, det är paracetamol och bara 12.5mg codeine. Man bli inte yr och det tillräcklgt av det ämnet,dvs ett skvätt codeine för att slår smärtan.
    vet inte om ketoprofen är nsaid.
    Dricka du mycket coffiene? brist på det kan ge migrän om kroppen är van vid det....typ om man inte ha sin kopp vid 07.17 denna morgon!!

    Citadon är beroende framkallande, det är narkotisk förklarad.
    Jag ska prova den där sprayen...
    lycka till
    ps... stress, stress verkligen ge mig migrän... dagen efter jag var stressad

  • Cissit
    Äldre 17 Apr 11:21
    #29

    Förresten jag kom på, har du testat någon förebyggande behandling? Jag har en kompis som gick och fick akupunktur mot migrän och hon säger att det blev jättemycket bättre! Kan ju vara värt ett försök iallafall. Jag får väldigt sällan migrän nu sen jag blev sjukskriven, antar att det beror på att mitt liv är så mkt lugnare nu och att min migrän var otroligt stressrelaterad.

  • Äldre 21 Apr 21:53
    #30

    Halloj!
    Just nu får jag akupunktur i örat mot stress o spänningar.Jag har inte haft migrän el spänningshuvudvärk på 4 dagar!! Har nästan haft daglig värk i huvudet i ca 4 veckor, Kan därför rekommendera akupunktur!!

    Jag läste i ett tidigare svar om pronaxen, är det fler som provat det mot migrän el spänningshuvudvärk?

  • Cissit
    Äldre 22 Apr 16:18
    #31
    siouxsie2 skrev 2008-04-21 21:53:12 följande:
    Halloj!Just nu får jag akupunktur i örat mot stress o spänningar.Jag har inte haft migrän el spänningshuvudvärk på 4 dagar!! Har nästan haft daglig värk i huvudet i ca 4 veckor, Kan därför rekommendera akupunktur!!Jag läste i ett tidigare svar om pronaxen, är det fler som provat det mot migrän el spänningshuvudvärk?
    Jag har fått pronaxen, tyckte inte det funkade sådär jättebra och det var dessutom inte så snällt för magen.
  • Brud2g­ånger
    Äldre 18 May 00:53
    #32

    Hej,
    för ca 3 år sedan skrev min doktor ut imigran till mig för första gången. Det förändrade mitt liv. Jag hade tidigare migrän rätt ofta (ca 2 ggr i månaden, varje anfal varade i ca 3 dagar. Lite ont på morgonen sedan blev det värre och värre tills jag fram mot 19:00 var tvungen att ligga i ett mörkt, tyst rum): Med imigran lever jag helt vanligt fortfarande har jag mina anfall men jag tar en tablett varje morgon under de dagar de vara och känner då absolut ingenting!
    Nu har jag ett rullande recept på 6X18 tabletter och bara ringer honom när jag behöver nästa omgång.
    Förut var ju imigran så himla dyrt ca 60 kr tabletten men nu finns det flera billigare varianter (dessutom finns ju högkostnadskort och autogirobetalning).
    Gå och prata med en läkare om Imigran eller imigranliknade medicin. Jag lever idag helt symtomfritt!!

  • Miss Sunshi­ne
    Äldre 18 May 09:50
    #33

    Brud2gånger,

    Vad har du för styrka på tabl? Hur många tabletter i månaden får man ta utan att bli beroende?

  • Äldre 11 Aug 10:42
    #34
    Mediciner med migran. Finns här: http://medicineronline.net/
  • Thu 11 Aug 2022 00:19
    #35

    Instämmer med Brud2gånger, Imigran, dvs Sumatriptan, fungerar mot riktiga anfall.Det enda som hjälper för mig när det är som värst.

    Brukar också be om hjälp att få en plastpåse fylld med många isbitar att ha nästan som en mössa på huvudet eller trycka mot olika ställen där jag står ut med isen för tillfället. Så småningom brukar isen krympa ihop blodkärlen lite och jag mår bättre. Tillsammans med sumatriptan. Viktigt att ta dem innan man börjar kräkas av smärta. 

Svar på tråden Ni med migrän - behöver tips på medicin