• KIKKIHOLMBLAD

Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän

Då vi skickade ut inbjudningarna valde vi att inte bjuda in de nya flick/pojkvänner där de nyss börjat dejta och (enligt oss) inte var etablerade par. Nu i efterhand hade vi inte hanterat det så, men insåg att vi fick hantera fall för fall.

En av mina äldsta barndomsvänner ringde samma dag som han fått inbjudan och frågade om hans nya flickvän, som jag träffat 1 gång, fick komma. Vi sa "självklart" men också att vi gärna ville få möjlighet att lära känna henne innan bröllopet.

Natten innan sista OSA mailade min barndomsvän min mamma och svarade att ingen av dem kommer. Jag insåg att det var något på tok och ringde honom direkt för att reda ut eventuella problem/osämja. Han förklarade att flickvännen hade blivit otroligt stött av att inte bli skriftligt inbjuden, ville därmed inte komma och då kände han att han inte heller kunde gå.

Jag får respektera hans beslut, men är oerhört sårad eftersom vi känt varandra i 22 år. Jag har erbjudit mig att prata med flickvännen, skicka en skriftlig inbjudan till henne - vad som helst för att åtminstone Han kan komma. Jag vill inte tvinga honom att välja mellan oss även ifall han tydligen redan gjort ett beslut som gör mig otroligt ledsen.

Han har bett henne glömma det hela och följa med, men hon vägrar.

Ignorerar jag deras relationsproblem och finns det något mer jag kan göra?

• Svar på tråden Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän
  • Zozo

Aleta; japp, men da blir man alltsa klassad som nagon andra klassens vân och de bröllopen maste jag sâga sulle inte ga fôrst i min planering.

• Skottdagen2008

min kompis såg hennes nu blivande man på ett bröllop (hans syster tor jag att det var) för första gången och då var hon ditbjuden av honom. de hade träffats via jobbet på internet endast.

så fort vi fick reda på att min kusin skaffat pojkvän bjöd vi in honom och det var efter att inbjudningarna redan var utskickade. nu kunde inte han komma, men han kände sig välkommen hade han sagt till min kusin.

jag tror ändock att drnna tjej gör lite för stor buisness av detta. njut på er dag!

• becky79

alltså du ska inte behöva böna o be för någons stötta flickvän.
    Hur vuxet beteende är det? det räcker ifall du sagt att hon kan komma ifall ni vill det, mer behöver inte du/ni göra. Troligen har ju den tjejen problem med annat, tex anvundsjuk på att du bjöd hennes kille, eftersom ni känt varann så länge el annat.

Jag förstår att du tycker det är väldigt tråkigt, med en massa reaktioner från folk, men herre gud, man gråter o surar väl inte ifall man inte får vara med varann varje stund, det handlar om en dag och ett bröllop (där personen ska vara gäst), och dom som sagt inte var mer än flick o pojkvän.

• Aleta
    Zozo skrev 2008-04-01 13:48:06 följande:
    Aleta; japp, men da blir man alltsa klassad som nagon andra klassens vân och de bröllopen maste jag sâga sulle inte ga fôrst i min planering.
    Du får ursäkta, men jag tycker att du tänker lite bakvänt. (Fast jag vet att de flesta tänker så.)
    De man inte vill bjuda bjuder man ju inte alls.
    De man vill bjuda bjuder man ju så många man har råd eller plats till. Ofta är det ju fler man gärna vill ska komma, men yttre faktorer (dvs pengar och plats) begränsar det. Om man kunde fylla ut eventuella återbud med sådana man gärna vill ska komma så borde ju alla kunna bli nöjda.
    Det kanske bara blir slumpen som avgör om man bjuder Stina&Kallle eller Göta&Anton. Sedan sparkar man sig själv i ändan när det visar sig att Göta&Anton som man bjöd inte kunde komma men nu kan man inte bjuda Stina&Kalle för då blir de stötta.
    Borde inte Stina&Kalle bli glada för att man anstränger sig för att få dem med? Nej då, de blir sura och oftast mindre stötta över att inte bli bjudna alls.
    Synd tycker jag, men så ser världen ut och det är väl bara att anpassa sig.
  • PennyJenny
    Zozo skrev 2008-04-01 13:13:33 följande:
    Ärligt talat tror jag inte heller att jag hade gatt om jag inte blir bjuden fran början, ungefär som att fa en restplats för att ngn annan tackat nej.. men a andra sidan skulle jag nog heller inte göra sa stor sak av det och maken skulle väl ga ensam da om jag nu verkligen inte kände för det.TS, jag tror inte du kan göra sa mycket mer i det här fallet. Släpp det och lat dem sitta hemma och sura, hur trist det än känns.
    Men det är ju en viss skillnad när man nyligen har träffats och när man sedan länge är ett etablerat par eller hur? Om jag nu inte blev inbjuden till ett bröllop när jag och min man varit ihop i 6,5 år skulle jag bli lack, helt klart, men om det hade varit några månader in i relationens början och brudparet knappt visste att vi var ihop tycker jag det är annorlunda.
  • Skottdagen2008

tycker inte jag, är man ett par så är man oavsett tid i förhållandet, men det är upp till var och en att bjuda de man vill oavsett om der är ens egen mamma osv....

PennyJenny skrev 2008-04-01 15:23:25 följande:
    Men det är ju en viss skillnad när man nyligen har träffats och när man sedan länge är ett etablerat par eller hur? Om jag nu inte blev inbjuden till ett bröllop när jag och min man varit ihop i 6,5 år skulle jag bli lack, helt klart, men om det hade varit några månader in i relationens början och brudparet knappt visste att vi var ihop tycker jag det är annorlunda.
  • johannesson

herregud..alltså som sagt bröllop kostar multum och det är ju så synd att andra människor i ens omgivning inte förstår det..vi har pga min svärmor varit tvungna att bjuda massa släkt från deras sida som min sambo aldrig har kontakt med eller någonsinn träffar..det kånns så tråkigt för man vill ju att ens nära och kära bara ska dela den dagen med en..och som sagt det är ju faktiskt sitt eget bröllop och man GIFTER SIG INTE FÖR ANDRA..

• MyStyle

Tycker inte heller du ska lägga mer energi på detta.
    Du gjorde vad du kunde. Får även tillägga att jag tycker att din kompis är en mes som borde ryta till.
    Hade min blivande betett sig så hade jag sagt: Nu har du blivit bjuden, antingen går vi tillsammans eller så får jag gå själv.
    (han hade dessutom sagt detsamma till mig)
    Det hade varit annorlunda om ni sagt att hon inte fick komma tycker jag.

Vi gjorde likadant till min kusin. Han har en flickvän som vi aldrig träffat. När han frågade om hon fick följa med, så sa vi ja (eftersom de nu varit tillsammans närmre ett halvår).
    Min poäng är att det är inte lätt att veta vilka man ska bjuda. Min kusin i det här fallet hade en annan flickvän så sent som för ett år sen. Man vill ju inte gärna betala i onödan för att man varit snäll och bjudit alla. När de varit tillsammans ett tag känns det ändå tryggare på nåt sätt, även om man aldrig kan vara säker.

• Zozo

PennyJ.. Neh jag tycker inte TS gjort ngt fel här, som jag tidigare sa. Men personligen tror jag ända att jag skulle reagera pa det viset.. men inte göra ngn sak av det sas.

PennyJenny skrev 2008-04-01 15:23:25 följande:
  • Zozo

Nej jag tycker inte att jag tänker bakvânt. Det handlar ju om att göra en klassificering av sina vânner; mindre viktig, viktig, viktigast.. etc Jag skulle alltsa personligen inte bli sur - jag var inte alls bjuden till tva av mina barndomsvänners brôllop samma sommar som jag själv gifte mig. Troligtvis för att jag inte bjöd dem till mitt lilla familjebröllop. Men det är absolut inget jag surar för. Jag skulle bara inte ga om jag blev bjuden i andra hand.

Aleta skrev 2008-04-01 15:15:20 följande:
    Du får ursäkta, men jag tycker att du tänker lite bakvänt.
  • mazaba

vi har flera som inte har resp nu men har det då bröllopet är får de följa med oxå även att vi inte träffats.Bjuder man vissa m resp bör man bjuda alla m resp tycker jag.
    Tänk själv om du eller din blivande skulle bli bjudna på ett bröllop som bara är för en av er.....

Jag har själv en kompis som haft resp i ett år nu, båda är bjudna men jag har alrig träffat honom, de bor 2,5 h från oss. O han är jätte välkommen för det.

Jag förstår flickvännen skulle inte heller vilja gå om man blir bjuden i efterhand, för inbjudan var ju trots allt bara till honom.....

Svårt läge hur man ska göra i sådana fall.
    Hoppas det löser sg på det bästa sättet, inte lätt att göra alla nöjda.

• MrsFellerA

Zozo

Jag tycker det är så härligt, för du är alltid så ärlig i dina svar! Lite OT kanske...

TS

Tyvärr kan man liksom aldrig skydda sig från andra människors reaktioner. Och hur väl man än menar och hur rätt man anser att man agerar kommer alltid något tycka precis tvärtom. Om jag vore du skulle jag försöka gå vidare och koncentrera mig på det roliga och fantastiska med ert bröllop!

• konichiwa girl

Jag kan ju inte påstå att det är något att bli stött över när de endast hade dejtat lite när inbjudningarna gick ut... Mina kusiner och änkan efter min farbror reagerade alla på våra inbjudningskort att det nog var ok med 'avec' (en av dem har hunnit bli sambo sedan inbjudningarna gick ut) och tackade ja som par. Självklart är de välkomna också!

Det är ju det som är problemet när man skickar ut inbjudningar. Man vet inte hur en relation ser ut, i synnerhet inte när den är alldeles ny när man skickar ut inbjudningarna. Kan säga att de två gånger jag har planerat bröllop har två äktenskap av de inbjudna gått i kras...

• Zozo

Mjo, for better and for worse, kanske

MrsFellerA skrev 2008-04-01 16:27:57 följande:
    Zozo Jag tycker det är så härligt, för du är alltid så ärlig i dina svar!
  • MrsFellerA

Kanske det. Ibland kan det ju vara så att man använder ordet "ärlig" för att få rätten att säga något man egentligen inte behöver säga. "Men jag är ju bara ärlig" är ett uttryck som kan användas lite fel ibland.

Det jag menar med din ärlighet är att du faktiskt säger hur du troligen skulle reagera själv. För visst är det en sak att såhär "utanför situationen" säga hur man skulle reagera, men om det var en själv i samma sits kanske man skulle reagera på ett helt annat sätt.

Nä...nu har jag nog strulat till det totalt...och helt utanför TS problem också!

• trampetroll

Det folk verkar glömma när man prata om vikten av respektive är att för varje person man "måste" bjuda för att den dejtar ens vän eller vad det nu är så har man inte råd att bjuda de man verkligen vill ska komma alltså nära vänner.
    Är det rätt att en person man aldrig träffat och som kanske har dejtat en vän till brudparet får inbjudan till bröllop där kuvertavgiften är 1000kr kanske och pågrund av det kan man inte bjuda en nära vän för man har inte råd för att man måste bjuda respektive som annars blir sura som småungar om de inte får en inbjudan?
    Jag har blivit bjuden på bröllop själv och inte min respektive fast vi varit förlovade, sambos och varit tillsammans i 3 år. Jag gick själv, hade skitkul och surade inte som den här människan gjorde som jag tycker är jättelöjligt. Jag tror att det enda stuationen handlar om är att hon blir skitsur vid utebliven inbjudan av den enkla anledningen att hon vill gå på bröllop och blir sur när deras flick eller pojvän ska gå och ha roligt själv. Det tycker jag är löjligt och omoget.

Svar på tråden Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän