• KIKKIHOLMBLAD

Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän

Då vi skickade ut inbjudningarna valde vi att inte bjuda in de nya flick/pojkvänner där de nyss börjat dejta och (enligt oss) inte var etablerade par. Nu i efterhand hade vi inte hanterat det så, men insåg att vi fick hantera fall för fall.

En av mina äldsta barndomsvänner ringde samma dag som han fått inbjudan och frågade om hans nya flickvän, som jag träffat 1 gång, fick komma. Vi sa "självklart" men också att vi gärna ville få möjlighet att lära känna henne innan bröllopet.

Natten innan sista OSA mailade min barndomsvän min mamma och svarade att ingen av dem kommer. Jag insåg att det var något på tok och ringde honom direkt för att reda ut eventuella problem/osämja. Han förklarade att flickvännen hade blivit otroligt stött av att inte bli skriftligt inbjuden, ville därmed inte komma och då kände han att han inte heller kunde gå.

Jag får respektera hans beslut, men är oerhört sårad eftersom vi känt varandra i 22 år. Jag har erbjudit mig att prata med flickvännen, skicka en skriftlig inbjudan till henne - vad som helst för att åtminstone Han kan komma. Jag vill inte tvinga honom att välja mellan oss även ifall han tydligen redan gjort ett beslut som gör mig otroligt ledsen.

Han har bett henne glömma det hela och följa med, men hon vägrar.

Ignorerar jag deras relationsproblem och finns det något mer jag kan göra?

• Svar på tråden Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän
  • s hjärta a

Du måste prata med honom, det är klart han ska komma med eller utan flickvän. Förklara för honom och henne hur du känner och varför ni valde att göra som ni gjorde. Det är ju er stora dag och jag blir så less på folk som inte bara kan acceptera att det är er det handlar om inte någon annan.
    Jag kan dock förstå att hon kände sig utanför och ledsen, min sambo fick hem en inbjudan förra veckan som bara var till honom och visst tycker jag att det är lite tråkigt att inte räknas med liksom men det är inte mer med det. Vår relation är väldigt färsk och jag har aldrig träffat dessa människor så jag förstår absolut och tycker att det är en ren självklarhet att han ska gå dit, något annat finns inte.

Hoppas det löser sig på bästa sätt och att du får möjlighet att dela din stora dag med din vän.

Kram

• KIKKIHOLMBLAD

Då inbjudningarna skickades ut visste vi bara att de hade dejtat av & till ett tag. Nu är de ett seriöst/etablerat par vilket också innebär att vi bjudit Båda ifall inbjudningarna skickats ut idag.

Kakan Mascha skrev 2008-04-01 12:37:02 följande:

Då tycker jag nog att hon är barnslig... Man kan alltid göra misstag (ur andras synvikel) och då ska man kunna få en chans till! Hur länge har de varit tillsammans?
  • Anettan73
    KIKKIHOLMBLAD skrev 2008-04-01 12:35:35 följande:
    Och om hon INTE gör det? Hur barnsligt det än låter känns det inte troligt att jag kommer kunna uppföra mig som om ingenting hänt nästa gång vi ses. Jag har sagt till min kompis att jag gärna pratar med henne men han sa att hon inte vill det och att det inte hade spelat ngn roll.Kakan Mascha skrev 2008-04-01 12:32:11 följande:
    Oj... Löjligt av henne. Herregud. Jag tycker bara att hon e pinsam...
  • Kakan Mascha
    KIKKIHOLMBLAD skrev 2008-04-01 12:38:39 följande:
    Då inbjudningarna skickades ut visste vi bara att de hade dejtat av & till ett tag. Nu är de ett seriöst/etablerat par vilket också innebär att vi bjudit Båda ifall inbjudningarna skickats ut idag.
    Hm, förlåt men då måste jag hålla med om att han är en mockasin...
  • sviiden

Jaa, vet inte vad man ska säga. Min blivande var bjuden på bröllop precis i början av vårt förhållande och han gick ensam. Dels för att bara han fick inbjudan (ingen viste väl om oss då ännu... ;)), dels för att det skulle ha kännts konstigt att "visa" upp nya tjejen inför alla kompisar. Visst kändes det lite tråkigt, fest och bröllop är alltid kul att gå på, men jag tog inte alls åt mig. I dag är vi riktigt goda kompisar med paret som gifte sig.

Vi hade oxå lite svårt för det där med etablerade par och avecer, bestämde oss för att bjuda bara "etablerade" par, då vi aldrig ens har träffat möjliga avecer.

• KajsaS

Alltså, shit, va känslig. TS, du har ju böjt dig baklänges för att göra henne tillfreds, i mina ögon alltså.
    Det känns inte som att det finns så mycket mer att göra, hon verkar ha bestämt sig för att sura.

NÄr vi bjöd in till bröllop hade vi några vi var osäkra på om de hade ett "fast" förhållande (gamla barndsomvänner till mannen) det visade sig att bara en hade det och att de skulle få barn några vkor efter vårt datum. Den tjejen tog inte alls illa upp å inte killen heller, han kommer men inte hon för hon känner sig inte så partysugen då.

Hoppas det löser sig till det bästa!

• PennyJenny

Jösses, snacka om överkänslig person! De var inte ett etablerat par när inbjudan gick ut, de är det nu, han har frågat ni har sagt självklart och hon har mage att sura över att inte ha fått en skriftlig inbjudan från början och försätter sin kille i att behöva välja mellan sin barndomsvän och henne. Fy fasiken vad fånigt. Ursäkta, men det är vad jag tycker i alla fall. Man får väl för guds skull vara lite flexibel. Det var ju inte som att de hade varit ihop i två år och han fått ringa och tjata för att det skulle hända.

• MrsFellerA

Ärligt talat - vilket människa! När ni direkt sagt att det är helt okej att hon kommer också, vad blir hon då sur över? Lite barnsligt beteende tycker jag. Sådär i en början av en relation är man förmodligen alltid mer etablerade i sina egna ögon än andras, men här har ni ju verkligen försökt reparera och välkomna henne. Ärligt talat vet jag inte hur mycket mer jobb jag tycker att du ska göra - hon har redan bestämt sig för att ta detta som den värsta personliga förolämpningen - men jag förstår att du vill för att din vän ska komma.

Har du någon annan vän som också står honom nära som kan prata för din skull? Någon annan som kan försöka övertala och lirka lite?

• Zozo

Ärligt talat tror jag inte heller att jag hade gatt om jag inte blir bjuden fran början, ungefär som att fa en restplats för att ngn annan tackat nej.. men a andra sidan skulle jag nog heller inte göra sa stor sak av det och maken skulle väl ga ensam da om jag nu verkligen inte kände för det.

TS, jag tror inte du kan göra sa mycket mer i det här fallet. Släpp det och lat dem sitta hemma och sura, hur trist det än känns.

• Aleta

Varför är folk så j**la känsliga!!

Det kostar multum med bröllop och fastän man vill bjuda alla så är det få som har råd med det.

Zozo: Vaddå restplats? Man har ju olika nära vänner och det är klart att man bjuder de närmaste först. Själv skulle jag bli GLAD om jag fick komma med på ett bröllop där jag ursprungligen inte hade fått plats men någon hade tackat nej. (Nu gör ju i princip ingen så eftersom folk just blir stötta .)

TS: du kan nog tyvärr inte göra något åt den här personen, du har verkligen försökt, men tyvärr är världen full av själviska idioter. Hoppas att din stackars barndomsvän har någon glädje av henne i alla fall...tråkigt för honom om han inser hur självisk hon är och gör slut och då har missat ert bröllop...

Svar på tråden Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän