Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän
Då vi skickade ut inbjudningarna valde vi att inte bjuda in de nya flick/pojkvänner där de nyss börjat dejta och (enligt oss) inte var etablerade par. Nu i efterhand hade vi inte hanterat det så, men insåg att vi fick hantera fall för fall.
En av mina äldsta barndomsvänner ringde samma dag som han fått inbjudan och frågade om hans nya flickvän, som jag träffat 1 gång, fick komma. Vi sa "självklart" men också att vi gärna ville få möjlighet att lära känna henne innan bröllopet.
Natten innan sista OSA mailade min barndomsvän min mamma och svarade att ingen av dem kommer. Jag insåg att det var något på tok och ringde honom direkt för att reda ut eventuella problem/osämja. Han förklarade att flickvännen hade blivit otroligt stött av att inte bli skriftligt inbjuden, ville därmed inte komma och då kände han att han inte heller kunde gå.
Jag får respektera hans beslut, men är oerhört sårad eftersom vi känt varandra i 22 år. Jag har erbjudit mig att prata med flickvännen, skicka en skriftlig inbjudan till henne - vad som helst för att åtminstone Han kan komma. Jag vill inte tvinga honom att välja mellan oss även ifall han tydligen redan gjort ett beslut som gör mig otroligt ledsen.
Han har bett henne glömma det hela och följa med, men hon vägrar.
Ignorerar jag deras relationsproblem och finns det något mer jag kan göra?