• KIKKIHOLMBLAD

Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän

Då vi skickade ut inbjudningarna valde vi att inte bjuda in de nya flick/pojkvänner där de nyss börjat dejta och (enligt oss) inte var etablerade par. Nu i efterhand hade vi inte hanterat det så, men insåg att vi fick hantera fall för fall.

En av mina äldsta barndomsvänner ringde samma dag som han fått inbjudan och frågade om hans nya flickvän, som jag träffat 1 gång, fick komma. Vi sa "självklart" men också att vi gärna ville få möjlighet att lära känna henne innan bröllopet.

Natten innan sista OSA mailade min barndomsvän min mamma och svarade att ingen av dem kommer. Jag insåg att det var något på tok och ringde honom direkt för att reda ut eventuella problem/osämja. Han förklarade att flickvännen hade blivit otroligt stött av att inte bli skriftligt inbjuden, ville därmed inte komma och då kände han att han inte heller kunde gå.

Jag får respektera hans beslut, men är oerhört sårad eftersom vi känt varandra i 22 år. Jag har erbjudit mig att prata med flickvännen, skicka en skriftlig inbjudan till henne - vad som helst för att åtminstone Han kan komma. Jag vill inte tvinga honom att välja mellan oss även ifall han tydligen redan gjort ett beslut som gör mig otroligt ledsen.

Han har bett henne glömma det hela och följa med, men hon vägrar.

Ignorerar jag deras relationsproblem och finns det något mer jag kan göra?

• Svar på tråden Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän
  • Miss (snart mrs) A

Ojdå, vilken otroligt känslig människa. Hade hon verkligen förväntat sig att bli bjuden? Mycket märkligt i mina ögon. Jag hade nog blivit ledsen om jag inte blivit bjuden om vi bodde tillsammans eller hade varit tillsammans länge men annars kan man ju inte ha några förhoppningar...

Nej, skit i henne, om din kompis nu är så vek att han inte går på grund av (in mina ögon) en sån struntsak så får det vara hans förlust, han missar ju er stora dag och ni har ju gjort ert bästa för att lösa situationen.

Lycka till och hoppas att ni får en jättebra dag!

• ELWIRA

ja så här rent spontant var min reaktion att jag skulle ha bjudit båda även om du bara träffat dem en gång.¨

För det är ju hans tjej, som du riktigt inte känner.
    Jag kan ju känna med henne lite att varför inte hon blev bjuden på en gång det känns nog...

det var bara min spontana tanke....

• Skottdagen2008

Vi valde att bjuda prsoner som vi aldrig träffat också, dvs nya flick/pojkvänner just så att de också känner sig välkomna in i vårt liv då våra vänner tillhör det redan och de är ju en del av våra vänner....

....men jag kan förstå att ur ekonomisk kostnad så kostar ju varje gäst ite mer om det var så ni tänkte.

Vill inte din barndomsvän komma är det has förlust, men du måste också sätta dig in i situationen att ni inte bjöd henne på en gång leder ju genst till det där, "jaha, nu passar det när vi frågar men inte från början". Hon kan tro att du har något emot henne och att du sedan vek dig pga din kompis förfrågan. Prata igenom med din vän så löser ni nog det. Berätta varför ni valde att bara bjuda "etablerade" par osv.

• Trisen

Oj då, visste inte att man kan ta illa upp så lätt. Vi gjorde så att vi bara skrev namnen på de vi känner och om de anser att de har ett tillräckligt "stadigt" förhållande så får naturligtvis deras respektive följa med. Det är så svårt att veta vad som är allvarligt när vi har vänner som inom ett halvår har bytt pojk- och flickvänner många gånger. Så jag förstår absolut att det inte kan vara en lätt situation för er...

Ni får bara hoppas att hon inser att det inte är något personligt mot henne. Hoppas det löser sig!

• KIKKIHOLMBLAD

Vi har förklarat flera gånger varför vi valde att bjuda som vi gjorde och min barndomsvän säger att Han förstår men att hon fortfarande vägrar att komma trots detta. Jag respekterar att det gjorde henne ledsen/besviken även ifall vi faktiskt inte ens visste att de var tillsammans. Hur kan jag ha något emot henne när jag inte ens känner henne? Och helt ärligt har väl min bild av henne inte förbättrats av detta..

Skottdagen2008 skrev 2008-04-01 12:26:23 följande:
    Vi valde att bjuda prsoner som vi aldrig träffat också, dvs nya flick/pojkvänner just så att de också känner sig välkomna in i vårt liv då våra vänner tillhör det redan och de är ju en del av våra vänner.... ....men jag kan förstå att ur ekonomisk kostnad så kostar ju varje gäst ite mer om det var så ni tänkte.Vill inte din barndomsvän komma är det has förlust, men du måste också sätta dig in i situationen att ni inte bjöd henne på en gång leder ju genst till det där, "jaha, nu passar det när vi frågar men inte från början". Hon kan tro att du har något emot henne och att du sedan vek dig pga din kompis förfrågan. Prata igenom med din vän så löser ni nog det. Berätta varför ni valde att bara bjuda "etablerade" par osv.
  • Kakan Mascha

Ring honom och be att få prata med henne, eller ta en fika på stan med henne. Förklara direkt till henne. Han man en bra förklaring så borde hon ju gå och förstå - om inte för sin pojkväns skull??

• Skottdagen2008

nä, hon verkar lite känslig. hon kanske helt enkelt inte tål att hennes kille har tjejkompisar, vem vet. jag hoppas det löser sig. jag blev väldgt glad när mina gamla barndomsvänner kom med deras sambosar. min bild hade inte heller blivit bättre och är det som du säger att ni inte ens visste om henne när ni skickade ut inbjudan då är det helt enkelt henns personliga problem som ligger i fatet. Nä, du får nog inse att din vän är en toffel, förlåt mockasin.

KIKKIHOLMBLAD skrev 2008-04-01 12:29:45 följande:
    Vi har förklarat flera gånger varför vi valde att bjuda som vi gjorde och min barndomsvän säger att Han förstår men att hon fortfarande vägrar att komma trots detta. Jag respekterar att det gjorde henne ledsen/besviken även ifall vi faktiskt inte ens visste att de var tillsammans. Hur kan jag ha något emot henne när jag inte ens känner henne? Och helt ärligt har väl min bild av henne inte förbättrats av detta..
  • KIKKIHOLMBLAD

Och om hon INTE gör det? Hur barnsligt det än låter känns det inte troligt att jag kommer kunna uppföra mig som om ingenting hänt nästa gång vi ses. Jag har sagt till min kompis att jag gärna pratar med henne men han sa att hon inte vill det och att det inte hade spelat ngn roll.

Kakan Mascha skrev 2008-04-01 12:32:11 följande:

Ring honom och be att få prata med henne, eller ta en fika på stan med henne. Förklara direkt till henne. Han man en bra förklaring så borde hon ju gå och förstå - om inte för sin pojkväns skull??
  • Kakan Mascha

Då tycker jag nog att hon är barnslig... Man kan alltid göra misstag (ur andras synvikel) och då ska man kunna få en chans till!
    Hur länge har de varit tillsammans?

• Femtejulinollåtta

Ja..det där kan vara en känslig fråga... Vi har bjudit med alla respektive även om vi inte träffat dom o oavsett hur länge de verkar ha träffats men sånt där kan ju vara svårt att hålla koll på! Man kan tycka det är känsligt men jag vet hur jag kände mig när jag efter 2 månader tillsammans med min blivande make inte vad medbjuden till hans äldsta barndomsväns bröllop. Man vet aldrig hur länge folk kommer vara tillsammans eller inte men jag upplevde det som att de inte tog oss på allvar o vi har inte lärt känan dem alls efter detta... dock är de självklart båda bjudna på vårt bröllop trots att det tar emot lite... det är upp till var och en..men jag tcyker man bjuder oavsett hur länge de varit ihop...

Svar på tråden Dilemma: nära barndomsvän kommer inte pga stött flickvän