• Pumpkin

Råd om slipning - prinsess eller flander?

Hjälp! Vad tycker ni är snyggast: Flanderslipade diamanter (www.rundgrengroup.com/img/cut-diamond.jpg) eller prinsesslipade (www.handgjorda.se/images/princess-diamond.jpg)?

Har hela tiden varit inne på flanderslipning, men det skiljer ganska mkt i pris, ca 1500kr för samma carat (0,3). Frågan är då om man ser SÅ stor skillnad på stenarna när de väl är infattade? Skillnad för 1500kr

• Svar på tråden Råd om slipning - prinsess eller flander?
  • Pumpkin

Vet hur det känns, men snart rasslar det till ska du se och då har du MASSOR att göra

• Pumpkin

Visst gör det

Åh, nu längtar jag tills det är dags att åka tillbaka till guldsmeden och kolla på ringen igen

• lillP

det förstår jag. jag ska inte beställa min förrän i augusti... men jag var inne för ca en månad sedan och tittade. var tvungen att lämna in min ring för förminskning. vilken tur jag hade så jag fick titta på min kommande ring också

• Pumpkin

Hehe

Det jobbiga är att nästa gång jag är dit måste jag lämna min förlovningsring där också så att han får till skenan på rätt sätt. Men det är ju för en god sak förstås

• lillP

absolut! och det blir ju ÄNNU finare sen

• Yllo

Pumpkin: Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om du bestämt dig för sten eller inte... Men...

Jag föredrar Flanders framför Princess. Man ser mycket bra att det är en annan typ av slipning trots att den är kloinfattad och nersänkt. Jag har själv 7 st Flanderstena i min vigselring Jättesmart av guldsmeden att rekommendera att ha vitt guld precis vid infattningen av stenen.. tänk på att det vita guldet inte behöver rodineras för att stenen ska glittra extra

Flanderstenarna kallar ju också Fire brilliant så det är ett speciellt glitterspektrum på dom.. personligen tycker jag att dom glittrar mer än vad en briljant gör (fast så är det också fler fasetter på en flandersten, i alla fall enligt vad jag har läst *fniss*).

• Pumpkin
    Yllo: Jag har bestämt mig för flanders, som jag hade tänkt från början
  • Elisabethan

Flanders, är det något helt nytt?
    När jag surfar runt på James Allen mfl så hittar jag ingenting om denna slipning.
    Jag blev grymt intresserad av denna då jag själv velat ha prinsess tills nu!

• 071023 2

TS

Du kommer bli jättenöjd med din ring och flanderslipning. Har själv en med 7 flandersslipade stenar. Dom glittrar mer än briljanten. Fler fasetter och därmed mer bling!

Har även en enstensring med flanders och är supernöjd!

Svar på tråden Råd om slipning - prinsess eller flander?