• Pumpkin

Råd om slipning - prinsess eller flander?

Hjälp! Vad tycker ni är snyggast: Flanderslipade diamanter (www.rundgrengroup.com/img/cut-diamond.jpg) eller prinsesslipade (www.handgjorda.se/images/princess-diamond.jpg)?

Har hela tiden varit inne på flanderslipning, men det skiljer ganska mkt i pris, ca 1500kr för samma carat (0,3). Frågan är då om man ser SÅ stor skillnad på stenarna när de väl är infattade? Skillnad för 1500kr

• Svar på tråden Råd om slipning - prinsess eller flander?
  • PennyLane2009
    lillP skrev 2008-04-06 11:16:22 följande:
    när man sett hur flanderslipning ser ut så finns det inga andra alternativ, det bara är så. foton och ring(ar) är viktigaste, det som smärtar lite är att det blir så mkt pengar på klänningen.. jo, snurrig är det rätta ordet för honom. men är ändå helt med.
    Ojoj, jag håller fullständigt med. Jag har tittat på nästan precis samma ring med princess- resp flanderslipade diamanter och det var stooor skillnad i bling! Är visserligen diamantamatör men har aldrig sett så mycket gnister och bling för ändå förhållandevis få carat (sju stenar på totalt 0,4 carat). Så för mig blir det absolut flandernslipade stenar i vigselringen!
  • Pumpkin

Det blir en något rundad skena i rödguld med en något nedsänkt kloinfattad solitär (flander 0,3ct) där infattningen är i vitguld (hans förslag)

• lillP

det blir snyggt! har inte varit så förtjust tidigare i att blanda rött och vitt guld, men sen jag stötte på min förlovningsring så fanns det ingen återvändo. Den är i vitguld med två "pinnar" i rödguld på var sida om briljanten. Och nu blir vigselringen i rödguld.
    Kan fortfarande sitta och beundra min förlovningsring trots att jag haft den i snart 3år, haha

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-04-06 11:24:27 följande:

Det blir en något rundad skena i rödguld med en något nedsänkt kloinfattad solitär (flander 0,3ct) där infattningen är i vitguld (hans förslag)
  • lillP

go for it!

PennyLane2009 skrev 2008-04-06 11:23:49 följande:
    Ojoj, jag håller fullständigt med. Jag har tittat på nästan precis samma ring med princess- resp flanderslipade diamanter och det var stooor skillnad i bling! Är visserligen diamantamatör men har aldrig sett så mycket gnister och bling för ändå förhållandevis få carat (sju stenar på totalt 0,4 carat). Så för mig blir det absolut flandernslipade stenar i vigselringen!
  • Pumpkin
    PennyLane2009: Låter bra det!

lillP: Jag har inte gillat det heller, men när han visade hur han menade så var jag helt med på det, stenen gnistrade ÄNNU mer när infattningen var i vitguld!
  • lillP

Helt otroligt, man tror ju inte att det är möjligt Jag längtar tills det är dags för mej att få sätta på mej den fina ringen. men det är ju dryga halvåret kvar Bäst jag hämtar ut den så nära datumet som möjligt så jag inte smyganvänder den innan...

• Pumpkin

För mig var det 3 månader kvar IGÅR!

• lillP

det är ju ingenting juh! vill också ha så kort kvar fast då kanske jag skulle ha lite småbråttom med att hinna en hel del

• Pumpkin

Det kommer gå så fort ändå, jag lovar! De senaste månaderna har bara flugit förbi

• lillP

vilken tur! för just nu är jag som i ett vakum. det stora grejerna är bokade och det är för tidigt med detaljerna... :-/

Svar på tråden Råd om slipning - prinsess eller flander?