• Pumpkin

Råd om slipning - prinsess eller flander?

Hjälp! Vad tycker ni är snyggast: Flanderslipade diamanter (www.rundgrengroup.com/img/cut-diamond.jpg) eller prinsesslipade (www.handgjorda.se/images/princess-diamond.jpg)?

Har hela tiden varit inne på flanderslipning, men det skiljer ganska mkt i pris, ca 1500kr för samma carat (0,3). Frågan är då om man ser SÅ stor skillnad på stenarna när de väl är infattade? Skillnad för 1500kr

• Svar på tråden Råd om slipning - prinsess eller flander?
  • Joji

Åh vad svårt...Stirrar på dem fram och tillbaka... Men jag tycker vanligtvis att princess är väldigt fint...

Är alltså Flander 1500 kr dyrare?

• Pumpkin

Ja, flander är 1500kr dyrare vid 0,3ct. Då är visserligen prinsessen 0,5mm mindre, men det är ju knappt synbart. Skulle jag ta en prinsess som är 0,34ct är den lika stor i mm som 0,3ct-flandern men kostar ändå 300kr mindre...

• Tooticki

Jag tycker flander är snyggare, framförallt nu när princess blivit så vanligt.

• Pumpkin

Det är lite det jag känner också... Hmm

Tooticki skrev 2008-03-29 15:48:44 följande:
    Jag tycker flander är snyggare, framförallt nu när princess blivit så vanligt.
  • Pumpkin

Frågan är om man ser den speciella slipningen på flandern när klorna ska sitta i varje hörn?

• Duchess

Ska du ha en enstensring? I så fall skulle jag nog rösta på flander, även om jag själv har princesslipade stena i min ring (nio stycken)

• Pumpkin

Japp, det ska vara en ensam sten med något nedsänkt kloinfattning

• lillP

jag tycker att det är enorm skillnad på princess och flander. flander glimmar i princip som briljanten. jag har en briljant i min förlovningsring och hade tänkt ha princesstenar i vigselringen. men efter att ha testat även med flander så blir det helt klart flander, passar mkt bättre ihop Ringen går upp några tusenlappar, men det är det värt

• Pumpkin
    lillP: TACK för att du sa det där om att det glimmar mer, har suttit och letat som en galning efter information om det. Eftersom briljant glimmar mest så antar jag att prinsess glimmar mindre än flander då. Hmm... Flander var ju drömmen från början, så det kanske är lika bra att köra på det.
  • lillP

Vad jag förstod av "vår" guldsmed så är flanderslipningen "framtagen" för att kunna användas på samma sätt som princess med glimma som briljanten. Gå gärna till någon guldsmed som använder flander för att jämföra. Kan verkligen rekommendera www.atelier-ajour.se om du är i Stockholm.

Svar på tråden Råd om slipning - prinsess eller flander?