• JohannaoBjörn

Gör jag fel som inte bjuder henne?

Har ett problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sej förra året och pappa har träffat en ny. Jag har träffat henne två gånger och bjöd henne inte på brölloppet, hade inte träffat henne alls när vi skickade inbjudningarna. Nu sa jag rent ut att hon inte var bjuden. Pappa tog illa vid sej och tycker inte han behöver hjälpa till med planering och sånt nu, vilket självklart är upp till honom. Jag bara undrar är jag dum som inte bjuder med henne? Vi har bara bjudit dem närmsta så känns konstigt att bjuda någon utomstående. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?
  • ljuva maj

Tror du att din mamma kommer bli ledsen om han tar med sin nya? Tänkte eftersom separationen är ganska färsk. Tar inte hon illa upp skulle jag nog bjuda med den nya. Tar hon illa upp så tror jag din pappa förstår om du skulle förklara det så. Det är en lycklig dag och självklart vill man inte se några sårade miner, speciellt inte sin mammas...

• JohannaoBjörn

Tyvärr blir det nog så att inte pappa kommer på bröllopet heller, eventuellt skulle han och hans nya gå i kyrkan, vilket jag hoppas att dem inte gör. Jag har sagt på ett snällt sätt att hon inte är bjuden tycker det känns konstigt om pappa ändå släpar med henne till kyrkan. Trodde aldrig att pappa och jag skulle bli ovänner på grund av detta men nu pratar vi inte ens med varann längre. Tråkigt att man inte bara kan få fixa inför bröllopet..

• Garonne

Vi bjöd min svärfars nya tant. Min sambo hade träffat henne en gång, och jag ingen gång. Hans föräldrar skilde sig för 2-3 år sedan. Hon valde dock att tacka nej, kan tänka mig att hon inte ville tränga sig på...

• stenbruden

Va tråkigt att det blev så med din pappa Johanna. Tycker att han borde kunna förstå dig, du vill ju inte hamna i klämm. Hans nya kan du lära känna på massor med andra sätt senare. Du är inte elak eller behöver inte känna dig dum emot henne tycker jag. Om allt är infekterat än så länge så borde din pappa om någon förstå...
    Kämpa på!!! *kram*

• förväntansfullbrud

Vi kommer heller inte bjuda min pappas nya då vi endast träffat henne en gång. Vi får se hur han tar det?

• SaraAngelica

Johanna!
    Du skriver att du har ett problem med din pappa. Jag tycker han har stora problem med sin dotter. Fy för att ha en dotter som ska döma och frysa ut den person man är kär och bestämt sig med att leva med. Du känner henne ju inte, och varför vill du inte lära känna henne? Din pappa har ju faktiskt valt henne. Ett bröllop är väl ett alldeles utmärkt tillfälle att träffa alla nära och kära som ingår i ens familj!! Han kanske gifter om sig, ska du då inte gå på hans bröllop för att han gifter sig men en kvinna DU inte kan acceptera? Fast antagligen blir du nog inte ens bjuden.

• Trisen

SaraAngelica
    Ingen av oss kan säga om hon gör rätt eller fel för vi känner inte till allt i hennes situation. Jag kan förstå att det känns konstigt när det bara är de närmaste. Kanske det skulle ha varit naturligare att bjuda henne om det hade varit en stor fest, då hade hennes pappa + nya och hennes mamma kunnat umgås på "olika håll" av festen. Tänk om detta är jättekänsligt för hennes mamma. Klart att det är viktigare att ens mamma skall kunna slappna av än att vara artig mot pappas nya som fortfarande är just NY. Detta betyder ju då inte att hon inte vill lära känna den nya, hon har ju skrivit att de alltid är välkomna hem till henne. Hon har det redan jobbigt och klara sig säkert utan att vi här på BT försöker få henne att må ännu sämre över det här!

• ingenjörsbruden

Nu har jag skummat igenom allas inlägg...båda sidorna har lagt fram väldigt bra resonemang tycker jag.

Är själv i liknande situation, föräldrarna skiljde sig förra året (mamma orkar inte vårda pappa som har scolios, parkinsson o tumör på hjärnbarken). Pappa anser liksom att han inte är sjuk...bara lite skruttig... (snacka om att underdriva!!!)

Dock har allt skurit sig i familjen då mamma träffade en ny man (gammal vän) o de flyttade ihop direkt efter att skiljsmässopapperna var påskrivna.....(a bite to soon i allas ögon), Mina bröder o pappa är övertygade om att min mamma har varit otrogen, men anledningen till de snabba vändingarna var att hon inte hade klarat överleva annars (500kr kvar efter att hyran var betald).

Men vi har tänkt bjuda alla mina syskon (utom 1 som sagt upp bekantskapen) med resp samt våra föräldrar och mammas nye.

Jag hoppas på att alla kommer att uppföra sig o respektera att det är våran dag....men pappa kommer säkerligen att kasta svarta blickar på mammas nye.....Dock är alla införstådda med problematiken....

Som det redan sagt så är det ert bröllop o ni bestämmer helt o hållet!
    Om ni inte träffat den nya innan inbjudningarna gick ut så är ert val fullt logiskt o väl värt att respektera. Att ni dessutom kan motivera beslutet med "bjuder ni henne så måste ni bjuda andra" gör det bara ännu mer korrekt!

Vett o etikett säger att man bjuder alltid båda i ett etablerat par men traditioner är till för att hjälpa inte stjälpa.
    Så jag tycker att ni har gjort helt rätt!!!

Lycka till!!!

• Emblingen

Jag anser att man bjuder allas respektive när man bjuder till alla slags tillställningar. Ingen ska behöva gå utan sin partner när man har ett seriöst förhållande.
    Så om jag vore du så hade jag försökt ställa allt tillrätta (förstår att din pappa blev besviken) genom att ringa din pappa och säga att ni gjort ett misstag och att hans "fru" också är välkommen.

Ni kan väl ge henne en chans?!

• ingenjörsbruden
    SaraAngelica skrev 2008-04-07 10:06:25 följande:
    Johanna!Du skriver att du har ett problem med din pappa. Jag tycker han har stora problem med sin dotter. Fy för att ha en dotter som ska döma och frysa ut den person man är kär och bestämt sig med att leva med. Du känner henne ju inte, och varför vill du inte lära känna henne? Din pappa har ju faktiskt valt henne. Ett bröllop är väl ett alldeles utmärkt tillfälle att träffa alla nära och kära som ingår i ens familj!! Han kanske gifter om sig, ska du då inte gå på hans bröllop för att han gifter sig men en kvinna DU inte kan acceptera? Fast antagligen blir du nog inte ens bjuden.
    Jag tycker att du har HELT rätt när du skriver "ett bröllop är väl ett alldeles utmärkt tillfälle att träffa alla nära o kära som ingår i ens familj". Hur vill du då att TS´s pappas nya passar in i "nära o kära" om de bara träffats 2 ggr???????
    Dessutom så har det aldig varit snack om att TS inte accepterar sin pappas nya.
  • JohannaoBjörn

Hon tillhör inte mina nära och kära visste inte om henne alls när inbjudningarna skickades. Visst det är inte enligt etiketten o inte bjuda med henne men enligt etikett bjuder man inte med andra som inte står på inbjudan heller. Jag hade inget emot henne innan allt detta men nu vet jag inte längre. Har ju blivit så dålig stämning.

• SaraAngelica

Jag tycker inte att det hör till saken om man har träffat personen ifråga ett visst antal gånger eller inte. Pappas nya kvinna ingår i familjen oavsett hur relationen är.
    Étt bröllop är som sagt ett ypperligt tillfälle att träffa nära och kära OCH lära känna nya personer som ska ingå i familjen.

Skulle denna kvinna sabotera och förstöra hela bröllopet om hon blev inbjuden?

• MyStyle

Du läste nog inte hennes förra inlägg, SaraAngelica.
    Hon visste inte ens om henne när de skickade ut inbjudningarna. Hur kan man bjuda någon som man inte ens vet om att hon existerar?
    Ett bröllop är oxå en glad och känslig tillställning, som handlar om relationer. Den är nog särskilt käslig för ens föräldrar. JohannaoBjörn har tidigare förklarat att det var bara någon månad sedan skilsmässan. Och jag kan bara tala utifrån mig själv, men hade det varit min familj så hade jag tänkt på min mamma innan pappas nya. Min mamma skulle inte behöva vara upprörd eller ledsen för att pappa tar med en ny kvinna. De har ju levt ett helt liv tillsammans (mina föräldrar alltså) och man kan ju bara ana hur det skulle kännas att se någon man spenderat hela sitt liv med med någon annan, på något så känsligt som ens dotters bröllop.

SaraAngelica skrev 2008-04-07 11:46:57 följande:
    Jag tycker inte att det hör till saken om man har träffat personen ifråga ett visst antal gånger eller inte. Pappas nya kvinna ingår i familjen oavsett hur relationen är.Étt bröllop är som sagt ett ypperligt tillfälle att träffa nära och kära OCH lära känna nya personer som ska ingå i familjen. Skulle denna kvinna sabotera och förstöra hela bröllopet om hon blev inbjuden?
  • patti87

jag tycker att du skulle ha bjudut henne, din pappa vill väl inte komma ensam till bröllopet. alltså både mina och min blivandes man föräldrar är skilda, och alla har en ny partner, och det är självklart att jag ommer och bjuda alla dom :) det är väl inte så kul o gå på ett bröllop utan sin partner.

• Trisen

patti87
    Håller med dig, men tror/antar att dina och sin m2bs föräldrar har haft sina nya lite längre än TSs pappa. Det är där det blir jobbigt. Om TS hade haft sitt bröllop om ett år hade situationen antagligen sett annorlunda ut och hon hade garanterat blivit bjuden.

ps. gillar ditt namn

• stenbruden

Johanna - tykcer fortfarande att det är heöt upp till dig och hur du känner! Tycker inte att ens eget bröllop är ett bra tillfälle att lära känna någon ny i familjen när det är som det är för er.. På den dagen ska man ha de man älskar och står en nära omkring sig.

Varför det är så himla viktigt för alla parter med detta, ni kan ju lära känna varandra på alla möjliga sätt senare och du dömer inte ut henne för den sakens skull.
    Jag skulle tycka att det va skitjobbigt att oroa mig för mina föräldrars lycka på bröllopsdagen. Du och din m2b ska njuta, den dagen är till för er och inte för era gäster!

SaraAngelica - det var okänsligt skrivet av dig enligt mig. Du vet ju inte hur det känns för Johanna och inte heller hur familjen har det. Det är ju en helt annan sak att bjuda med någon i ett etablerat förhållande, självklart!!

• MyStyle

Som vanligt håller jag fullständigt med Stenbruden!

stenbruden skrev 2008-04-07 14:00:45 följande:
    Johanna - tykcer fortfarande att det är heöt upp till dig och hur du känner! Tycker inte att ens eget bröllop är ett bra tillfälle att lära känna någon ny i familjen när det är som det är för er.. På den dagen ska man ha de man älskar och står en nära omkring sig. Varför det är så himla viktigt för alla parter med detta, ni kan ju lära känna varandra på alla möjliga sätt senare och du dömer inte ut henne för den sakens skull.Jag skulle tycka att det va skitjobbigt att oroa mig för mina föräldrars lycka på bröllopsdagen. Du och din m2b ska njuta, den dagen är till för er och inte för era gäster!SaraAngelica - det var okänsligt skrivet av dig enligt mig. Du vet ju inte hur det känns för Johanna och inte heller hur familjen har det. Det är ju en helt annan sak att bjuda med någon i ett etablerat förhållande, självklart!!
  • stenbruden
    Vi tänker lika om mycket
    MyStyle skrev 2008-04-07 14:43:31 följande:
    Som vanligt håller jag fullständigt med Stenbruden!
  • Sommargrönt

SaraAngelica: Tycker också att det var lite okänsligt skrivet. Men ändå att du har rätt i sakfrågan.

Vi bjuder pappas fru trots långvariga spänningar mellan familjerna. Om det är rätt eller fel kan man ju bara bedöma själv. Men hade jag haft en förälder eller syskon som var bjuden ensam men träffade någon efter inbjudningarna gått ut så skulle de vara mer än välkomna ändå. Detsamma gäller om en singelkompis får ett förhållande innan bröllopet. Jag förstår principsaken i att bara ha de närmsta där. Men att stänga ute någon får ofta så stora effekter att det kan vara värt att välkomna ändå. Har din mamma bett dig lämna denna nya kvinna hemma? I så fall är det en helt annan sak som din pappa bör respektera. Annars hade jag bjudit henne för framtidens skull.

Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?