• JohannaoBjörn

Gör jag fel som inte bjuder henne?

Har ett problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sej förra året och pappa har träffat en ny. Jag har träffat henne två gånger och bjöd henne inte på brölloppet, hade inte träffat henne alls när vi skickade inbjudningarna. Nu sa jag rent ut att hon inte var bjuden. Pappa tog illa vid sej och tycker inte han behöver hjälpa till med planering och sånt nu, vilket självklart är upp till honom. Jag bara undrar är jag dum som inte bjuder med henne? Vi har bara bjudit dem närmsta så känns konstigt att bjuda någon utomstående. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?
  • Celeste97

Kanske kan du be din pappa ordna så att du får träffa hans nya tjej ordentligt _efter_ bröllopet? Över en middag eller något ännu enklare, för att visa att du/ni inte har något emot henne och gärna lär känna henne bättre.
    Och förklara för honom (och gärna henne) öppet och tydligt att detta görs bäst i ett annat sammanhang än ett intimt bröllop med den allra närmaste familjen. Att det bara handlar om att skjuta upp bekantskapen till en tid då ni inte har så mycket att tänka på och inte så många känslor/personer inblandade.

Borde funka tycker jag!

• EmmaCaroline

Det är ert bröllop och ni gör som NI vill. Själv hade jag dock bjudit henne. Det är din pappas nya kvinna, inte din tremennings nya kvinna...

• tolonta

Tycker också du gör fel i att inte bjuda henne. Bland vår närmaste familj är det bara min bror som är singel, men om han så skulle träffa en tjej bara några veckor innan bröllopet, som jag aldrig hunnit träffa, så skulle denna personen vara välkommen. Det kan bli ganska långdraget agg, känns det som. Det kan ju hålla mellan din pappa och hans nya i resten av deras liv. Hon kanske kommer vara en del av ditt liv de närmaste 20-30 åren. Då känns det som ett dumt val att börja med att inte bjuda henne till bröllopet.

Men sedan kan det ju ligga mer bakom detta än vad som framgår av det du skrivit. Vad säger din mamma om din pappas nya skulle komma, t.ex? Hur som helst så är det nog bra att diskutera igenom erat val, lugnt och sansat, med din pappa. Så att ni förstår varandra, så att det inte blir något infekterat i lång tid framöver. Det kanske det inte är värt?

• JohannaoBjörn

Min mamma och pappas nya kommer inte överens, dem bråkade en hel del innan mamma och pappa flyttade ifrån varann i slutet av förra året. Så det är ju inte så länge sedan egentligen. Jag har försökt förklara för pappa hur jag känner och sagt att hans nya är alltid välkomen hit och vi vill lära känna henne men eftersom allting gått så snabbt så känns det fel att bjuda henne. Nu vet jag inte om pappa kommer på bröllopet eller inte men han får välja själv, jag tänker inte bjuda henne bara för att han ska komma då kan det kvitta.

• Gura

Jag hade absolut bjudit henne! Vi bjuder allas respektive (om det inte är så att de varit tillsammans i nån vecka bara eller så)

För mig är det självklart att bjuda med respektive oavsett hur många gånger man har träffats. Det är en fin gest, och alla uppskattar att bli bjudna och känna sig välkomna.

Det är dock ditt bröllop - och vill du inte bjuda henne - så skall du naturligtvis inte göra det. Det är din viktigaste dag i livet, och du skall inte behöva känna dig obekväm då, det förstår nog din pappa om du förklarar det för honom. Lycka till!

• MyStyle

Tycker fortfarande inte att du behöver bjuda henne! Är det dessutom i slutet på förra året de separerade så är det ju bara ett par månader det handlar om. Det borde din pappa förstå anser jag.
    Tycker inte man kan jämföra det med att ens bror ska få ta med sig en ny flickvän heller, inte riktigt samma sak.
    Klart du tänker på din mamma i detta sammanhang, det är känsligt och nytt. Jag tycker du har gjort rätt att du dessutom sagt att ni vill lära känna henne vid annat tillfälle. Jag hade gjort samma sak som du. Stå på dig!

• stenbruden

Håller med MyStyle helt och hållet! Det är ju dina föräldrar det handlar om. Mina skilde sig nyligen och om någon av dem hade trffat någon nu (3månader kvar till vårt bröllop) så hade inte bjudit med den personen. Oavsett om man är vuxen så är mamma o pappa alltid samma sak, det kan kännas konstigt att över huvudtaget se sin förälder med en annan efter kanske ett långt äktenskap. Du gör som du vill!!! Du ska inte behöva oroa dig för dom på din stora dag. Din pappa borde ju förstå det!

• aprilstar

Jag skulle ha bjudit henne! Om de fortfarande är tillsammans om 5 år skulle det i allafall för mig kännas konstigt att hon inte fick vara med på bröllopet.
    Jag träffade min mammas nya samma middag som vi berättade för familjen att vi skulle gifta oss, det var självklart att han också var bjuden. Nu har de tyvärr gjort slut dock...
    Föräldrarnas respektive tycker jag är viktigare än en kusins..
    Hoppas det ordnar sig på bästa sätt. Lycka till!

• HelenaK

hejsan
    Jag kan bara tala utifrån hur jag själv skulle känna mig. Jag lever med en man som har två flickor 17 och 20 år. Jag skulle ta väldigt illa upp om jag inte blev bjuden på deras bröllop. Och ärligt talat så är väl inte din pappas käresta nån utomstående. För även om kanske ni syskon och er mamma har svårt att acceptera att han har en ny kärlek så är hon en del av din pappa och en del av er familj. Hon kan naturligtvis inte ersätta er mamma men stöt inte bort henne. Vad skulle du gjort om det varit din mammas nya vän? Det är många känslor som är i uppror runt en skilsmässa men livet måste gå vidare. Hoppas ni kan glädja er för er pappas nya liv istället för att motarbeta.
    Jag och min sambo ska gifta oss i somar/höst och jag vill att både hans och mina barn ska vara med och glädjas med oss. Vi har båda tuffa skilsmässor bakom oss.
    Lycka till med ert bröllop
    Kram Helena

JohannaoBjörn skrev 2008-03-26 11:44:48 följande:
    Har ett problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sej förra året och pappa har träffat en ny. Jag har träffat henne två gånger och bjöd henne inte på brölloppet, hade inte träffat henne alls när vi skickade inbjudningarna. Nu sa jag rent ut att hon inte var bjuden. Pappa tog illa vid sej och tycker inte han behöver hjälpa till med planering och sånt nu, vilket självklart är upp till honom. Jag bara undrar är jag dum som inte bjuder med henne? Vi har bara bjudit dem närmsta så känns konstigt att bjuda någon utomstående. Hur hade ni gjort?
  • Fröken Figo

Jag tycker du gjorde rätt i att inte bjuda henne.

Ingen har nån "rätt" att bli bjuden och hon kan inte vara sååå etablerad med din pappa om du aldrig hade träffat henne innan inbjudan skickades.

Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?