• JohannaoBjörn

Gör jag fel som inte bjuder henne?

Har ett problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sej förra året och pappa har träffat en ny. Jag har träffat henne två gånger och bjöd henne inte på brölloppet, hade inte träffat henne alls när vi skickade inbjudningarna. Nu sa jag rent ut att hon inte var bjuden. Pappa tog illa vid sej och tycker inte han behöver hjälpa till med planering och sånt nu, vilket självklart är upp till honom. Jag bara undrar är jag dum som inte bjuder med henne? Vi har bara bjudit dem närmsta så känns konstigt att bjuda någon utomstående. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?
  • sviiden

Jag har inte bjudit pappas nya.
    Dels för att det inte passar alls med mamma. De klarar inte av varandra annars heller, så det skulle inte bli vackert med den nya. Dels för att pappa har inte ens brytt sig om att berätta att de gifte sig förra sommaren. Dels för att vi inte bjuder "flick/pojkvänner" om de inte sällskapat en längre tid, är sambor osv, alltså inga avecer, utan gäster som vi känner vid namn. T.ex. kusinens kille är inte bjuden, vet inte ens vad han heter/har aldrig träffat. Solklart fall för oss som annars oxå har ett "stort" bröllop.

Pappa tog iochförsig åt sig och sa att han kommer bara till kyrkan isåfall. Detta är delvis bra för då har han själv fått göra beslutet, jag behöver inte ta åt mig av detta. Jag behöver inte göra beslutet att vilken av föräldrarna jag bjuder, de får själva bestämma.

• 20080301

Jag hade bjudit henne av den enkla anledningen att jag anser inte att man splittar par. Vi hade några på bröllopet som jag aldrig träffat men som kom som respektive och det var jättetrevligt

• Dafodilia

Ja, jag tycker du gör fel. Om din pappa är seriös med en kvinna, så är det ju konstigt om inte hon får komma... Det är som att du inte godkänner hans val av liv och partner. Och det gör ju inte din framtida relation till kvinnan den bästa.

Vi gifter oss i augusti, och min pappa har börjat dejta någon som han verkar tycka mycket om. Självklart vill jag träffa henne innan bröllopet, och om min pappa vill bjuda med henne är hon självklart välkommen. Det är ju hans beslut och jag respekterar honom och vill vara en del av hans liv lika mycket om jag vill ha alla delar av hans liv i mitt.

Nu är det ju så att min mamma gick bort för drygt 2 år sedan, så det är ingen skilsmässa som ligger bakom men ändå... Det är ju vuxna människor det handlar om. Kanske inte är det bästa att ta parti för någon (om du gör det för din mamma, menar jag), utan istället låta dina föräldrar ta den konflikten med varandra. Om din mamma inte vill ha dit den nya, kanske din pappa av respekt för hur kort tid det är sedan separationen kan lämna henne hemma?

• Marsaphir Marlean

Att man godkänner någon annans val av partner har väl inget med om man bjuder dem på sitt bröllop eller inte? Herregud jag godkänner alla mina vänners val av partners, det får väl stå för dem. MEN jag BJUDER inte med alla för det. Jag bjuder de jag känner. Vill ha mina NÄRA och kära på mitt bröllop. Jag bjuder inte av artighet.

• lycklig med stort  L

jag tror det löser sig för dig och din pappa. fråga din pappa vad han känner inför ditt bröllop. det är inte säkert att hon vill komma. så är det med min pappa och hans tjej"de är 75 år båda två". de känner båda att det är mitt bröllop tillsammans med min pappa. hon kommer till oss dagen efter och firar.

JohannaoBjörn skrev 2008-03-26 11:44:48 följande:
    Har ett problem med min pappa. Mina föräldrar skilde sej förra året och pappa har träffat en ny. Jag har träffat henne två gånger och bjöd henne inte på brölloppet, hade inte träffat henne alls när vi skickade inbjudningarna. Nu sa jag rent ut att hon inte var bjuden. Pappa tog illa vid sej och tycker inte han behöver hjälpa till med planering och sånt nu, vilket självklart är upp till honom. Jag bara undrar är jag dum som inte bjuder med henne? Vi har bara bjudit dem närmsta så känns konstigt att bjuda någon utomstående. Hur hade ni gjort?
  • MyStyle

Tycker inte heller att det handlar om att inte godkänna hans val av partner. Handlar snarare om att, från hennes pappas sida, visa respekt för den direkta familjen. Det är inte ens ett år sen skilsmässan. Kanske fortfarande är lite känsligt...
    Bjuder man dessutom den närmsta familjen så gör man, då inkluderar det inte någon man träffat två gånger. Jag tycker inte du gör fel.

• SusanneLee

Jag tycker inte heller att du gör fel. Det är erat bröllop och ni som bestämmer vilka ni vill fira med. Om du förklarar hur du känner och tänker så borde dom förstå och acceptera.

• JohannaoBjörn

Tack för alla svar, behöver läsa hur andra tycker. Jag kommer inte bjuda henne, vi har bara bjudit dem närmaste. Bjuder vi henne får vi bjuda flera andra vi låtit bli att bjuda. Men hoppas att pappa kommer på brölloppet och sköter sej, han och mamma går inte så bra ihop. Tycker det är så tråkigt med massa bråk om detta när man borde lägga energin på andra saker istället. Min m2b vill egentligen att pappa ska gå in med mej i kyrkan fast det kan vi glömma nu. Lite tråkigt men för min del känns det inte så viktigt men det är ju inte bara jag som gifter mej. Hade varit annorlunda om dem varit ihop ett tag och bott tillsammans.

• Sommargrönt

Har du inget emot henne, så ska hon väl få komma? Det är ju oartigt att inte bjuda respektive...Du verkar ju inte ha träffat henne än, så det verkar inte ha funnits så mycket tid att bli osams på?

Min pappa har ny fru sedan 10 år. Vi är verkligen inte sams. Funderade på att inte bjuda henne, särskilt för min mammas skull som verkligen har anledning att tycka att hon är obehaglig. Jag bjöd henne tillslut. Bestämde mig för att min dag inte ska handla om nåt annat än kärlek. Så hon får komma för pappas skull.

Lycka till med ditt beslut!

• Marsaphir Marlean

Det bör ju gå an, de sitter ju långt ifrån varandra på honnörsbordet.

Svar på tråden Gör jag fel som inte bjuder henne?