• f1bride

Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?

Saken är så här: vi förlovade oss förra sommaren och har nu bestämt att vi ska gifta oss nästa vår/vinter. Men när vi sa att vi var förlovade så sa vi ingenting om när eller ens om vi skulle gifta oss..

Det känns konstigt att bara vänta tills man skickar inbjudningskorten någon månad före, man vill ju att de ska vara med och planera och så!

Alltså; hur berättar man på ett snyggt sätt att det blir bröllop nästa år?

• Svar på tråden Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?
  • helene306

Vi har bara lite löst diskuterat ev giftermål i min familj. Sambons mamma har bara sagt att de ska vara med om/när vi gifter oss. Nästa lördag ska sambon och jag ha gemensamt födelsedagsfirande med våra familjer och bjuda på mat. Då ska vi passa på att dela ut inbjudningskorten Lite nyfiken och spänd på reaktionerna, har varit på väg ett antal gånger att försäga mig

• halo08

Jag frågade mina föräldrar och syskon om dom ville komma på namnbytarkalas. Det blev väldigt tyst....min mamma såg ut som ett frågetecken.
    Efter säkert 20 sek så flög min syster upp och skrek grattis mamma såg fortfarande ut som ett stort ?

Dom ska ju gifta sig "tjoa" min syster igen. Pappa bara myser men säger ingenting, då "skäller" mamma på honom och säger -Men dom ska ju gifta sig!!
    Ja jag vet det svarar han. (min m2b hade nämligen "frågat" honom dagen innan)
    Och du har inte sagt nåt??? skriker mamma.

Ja det var ett kaos, men roligt!

• jeslin

Måste man säga det då??

Vi har skickat ut inbjudningar o inte sagt något innan

• f1bride

Njae jag vet inte om man måste säga, jag tycker det skulle vara roligt att se deras reaktioner + att jag gärna skulle vilja veta om nån annan gifter sig

NÄR ska man berätta?? Jag och min m2b är lite oense.. jag tycker vi ska berätta imorgon, på påskafton och sådär, för ju fortare desto bättre! (Min svärmor ska baka tårtan osv, det har hon sagt tidigare "när det blir dags") så då kan man ju inte vänta HUR länge som helst..

Vad tycker ni? Vi gifter oss nästa år i mars. (Tacksam för snabbt svar )

• helene306

f1bride: Hur gjorde ni? Har ni berättat?

Jag har precis skrivit ut inbjudningarna och ska nu upp och klistar och klippa Nästa lördag delar vi ut dom till familjen när de är här. Helst hade jag velat dela ut dom igår, men de var inte färdiga då. Jag är SÅ nyfiken på deras reaktioner!

• Mrs G to be

*Fniss* Löste sig för vår del eftersom min m2b friade inför mina föräldrar...

• f1bride

helen 306: Det vart inte så att vi berättade :-s Det var liksom inte av om man så säger.. min m2b verkade inte bry sig eller anstränga sig.. igår kväll när jag kommenterade det, att vi inte sagt det alltså, (när vi gick till sängs)svarade han att vi kan säga det idag. Men han tog aldrig initiativ till det eller frågade när vi skulle göra det idag

Hoppas alla blir lyckliga (det blir de nog) på lördag Hoppas att du kan hålla dig också.!!

• f1bride

Tjo! Nu har jag sagt det till nästan alla i min familj åtminstone! Det var igår Till min mamma vart det bara "Vill du veta en sak?" och så sa jag det!! Hon vart glad och sa att hon nästan förstått det.

Till helgen ska vi nog berätta för hans föräldrar, för vi vill inte göra det via telefon.

• paradisfågel

Vi förlovade oss på nyårsafton. Sen tog vi ett foto på våra ringar tillsammans och skickade det med ett "gott nytt år" till mina föräldrar via deras mail och messade och skrev att de hade fått en nyårshälsning på mailen som de kanske borde kolla på.. Först trodde de att de skulle bli morföräldrar:-P Tog en liten stund för dem att smälta att vi hade förlovat oss. Sen ringde min mamma o grattade oss Vi gjorde likadant med min sambos pappa. Men min sambos mamma o hennes man sa vi inget till, utan de upptäckte det tids nog..

Men vi kommer nog inte göra likadant när vi ska berätta att vi ska gifta oss..

• SweetSun

vi förlovade oss nån dag innan sambons födelsedag, och när vi hade middagsbjudining för hans närmaste familj, så såg nån ringen och så kom det upp =P Vi sa inget utan lät de "komma på" det själva. Att vi ska gifta oss vet ingen på hans sida, det är bara jag som inte kunnat vara tyst, så alla på min sida vet ;) Vi hade tänkt säga det när det är 1 år kvar, när vi bjuder hans familj på middag. Hur vi ska säga det vet jag inte, men sambon gillar att busa, så det blir väl lite hintar och ordlekar, för att se om de kommer på det själva eller inte ;)

• LloveC

Vi berättade när vi bjudit hem våra föräldrapar på fika. Vi hade köpt näsdukar med brudpar på som vi slagit in och skrivit en lapp på där det stod "används februari 2008"
    Våra mammor fick öppna varsitt men min mamma tyckte det såg ut som det var troll och inte brudpar så hon trodde på tillökning först
    Det var jättekul att se deras miner när det gick upp för dom vad det var för motiv på näsdukarna

• Mattis79

Min fästman berättade det för mina föräldrar på ett underbart sätt:
    "Jo, det där att ni är mina svärföräldrar, det blir nog så på riktigt nästa sommar." Eller något liknande. Men det var så fint, jag bara stod och gapade! :)

• SweetSun

vi har kommit på hur vi ska göra, vi ska beställa en tårta, där vi ska skriva datumet på =P så när alla ätit upp, så är det dags för tårta..hehe få se hur fort de ser texten =P

• Kireina

Vi sa helt enkelt, väldigt allvarligt:
    "Det är en sak vi måste berätta. (andpaus) Vi ska gifta oss nästa år.

• f1bride

Mattis79: Ååh så romantiskt sagt!

Sweetsun: Det var kreativt! Hoppas ni kommer på nåt slagkraftigt, och samtidigt lite klurigt så de får undra en stund

Kireina: Ungefär så sa vi också. Eller min m2b sa till sina föräldrar "Nu har vi bestämt datumet vi ska gifta oss".

• Kireina

sweet sun: kan ni inte skriva Save-the-date xx/xx -0x på tårtan helt enkelt? Elelr ni kanske hade bestämt det hela klart redan..

• SweetSun

nä inget bestämt, hade tänk skrivadatumet då vi ska gifta oss tror jag.. inte säkert de reagerar på en gång ;) så det ska bli skoj

• strommis

min m2b friade på julafton, på em då vi var hemma hos min bror och med resten av familjen så fick vår yngsta son på 3,5 år berätta att han skulle byta efternamn:) det tog max 5 sekunder innan alla fattade och det blev många kramar.

• Troll-P

Han friade på nyårsafton och när vi bokat lokal och kyrka (två månader senare) så bjöd vi hem våra föräldrar på champagne och berättade vilket datum vi skulle gifta oss. Vi berättade om förlovningen redan dagen efter frieriet och det råkade vara så att vi bjöd på champagne exakt ett år innan vigseln.

• Nalle Puh 40

Mrs G to be skrev 2008-03-22 21:18:21 följande:

*Fniss* Löste sig för vår del eftersom min m2b friade inför mina föräldrar...
    Oj, det var modigt gjort
Svar på tråden Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?