• f1bride

Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?

Saken är så här: vi förlovade oss förra sommaren och har nu bestämt att vi ska gifta oss nästa vår/vinter. Men när vi sa att vi var förlovade så sa vi ingenting om när eller ens om vi skulle gifta oss..

Det känns konstigt att bara vänta tills man skickar inbjudningskorten någon månad före, man vill ju att de ska vara med och planera och så!

Alltså; hur berättar man på ett snyggt sätt att det blir bröllop nästa år?

• Svar på tråden Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?
  • misstrixie

Finns ju jättemycket kul man kan göra... Varför inte ordna en middag så att alla är samlade, och räcka alla varsitt kuvert innehållande bröllopsris eller något... och se hur lång tid det tar innan poletten trillar ner..

• MissieA

Hahaha!! Vilket bra tips misstrixie. Jag tänkte med säga middag, nää men den idén var ju klockren.

• Jenniecarlsson

Jag minns när vi berättade för mina föräldrar att vi skulle gifta oss=). Det blev över en middag hemma hos dom och sambon sa bara helt enkelt; I sommar får ni komma till Gotland, för då ska jag och Jennie gifta oss! De blev jätteglada och vi fick många kramar kan jag säga=) Jag fick berätta för min svärmor och hon började gråta=)

Kanske ska tillägga att vi bor i Stockholm men gifter oss på Gotland.

• f1bride

Verkligen, vilket tips Men jag tror min familj och min m2bs är ganska tröga Fast det kanske bara skulle göra saken roligare!!

fast om man väljer att säga det rakt ut, under en middag t.ex. som jag lärt mig nu ( ) - ska man då bara säga.. "Vi ska gifta oss til våren!" eller så?

• f1bride

Jennie: ååh vilket sätt att säga det på! Det gav inspiration för hur vi ska säga det till min m2bs föräldrar (de bor iaf inte i samma kommun so vi..)
    Hur sa du till hans föräldrar?

• MissieA

Hehe,, jag hade sagt "vad har för planer till våren?", sen när dem har svarat så hade jag talat om att dem istället ska planera in ett bröllop

• f1bride

Vilken sida det här är - alla är ju fyllda av smarta idéer och tips VAD hade jag gjort utan alla er?!

• MissieA

Eller hur, jag har lärt mig så mycket på BT, hehe så kul

• Jenniecarlsson

Vi berättade ungefär på samma sätt till hans föräldrar. Men de personer som var absolut roligast att berätta för var hans bror och min bästa kompis! Vi åkte ut på en fika hemma hos hans bror och hans familj. När vi satt där vid köksbordet och drack kaffe frågade Jimmy rakt ut om Jonny ville vara hans bestman. Han satte kaffet i halsen kan jag säga! Fy vad vi skrattade=)

När vi berättade för min bästa kompis blev hon så glad att hon började gråta och hoppade rakt upp och ner=). Hon upprepade samma prosidur när jag frågade om hon kunde tänka sig vara min tärna.

Många blev förvånade när vi berättat att vi ska gifta oss. Mest tror jag för att Jimmy inte är den typen som gifter sig, om ni förstår vad jag menar? Han har alltid sagt (till andra) att han aldrig kan tänka sig gifta sig och tycker att det verkar dyrt och onödigt! Just därför har det varit han som fått berätta för nära och kära, ingen skulle tro mig om jag berättat det=)

• pallesj

Vi samlade familjen på en middag hemma hos mina föräldrar, sen fick de ett brav per par där vi berättade att vi skulle gifta oss och när. Mina systrar fick varsitt extra brev med förfrågan om de ville vara tärnor
    Självklart hade alla redan listat ut vad vi ville när vi samlade alla för middag hihi

Svar på tråden Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?