• f1bride

Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?

Saken är så här: vi förlovade oss förra sommaren och har nu bestämt att vi ska gifta oss nästa vår/vinter. Men när vi sa att vi var förlovade så sa vi ingenting om när eller ens om vi skulle gifta oss..

Det känns konstigt att bara vänta tills man skickar inbjudningskorten någon månad före, man vill ju att de ska vara med och planera och så!

Alltså; hur berättar man på ett snyggt sätt att det blir bröllop nästa år?

• Svar på tråden Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?
  • Skottdagen2008

Vi sa det bara uder en vanlig middag och i efterhand hade jag önskat att vi var lite påhittigare.

Min numera man ringde mina förldrar och sa det också lite bara sådär, inte så roligt som jag trodde, hm...

• f1bride

Verkligen variation må jag säga! Jag önskar att alla kommer att bli lyckliga som vi bjuder någon bestman eller tärnor osv).

Skottdagen2008: Ofta blir det faktiskt sådär, att man tänker "jag/vi kunde ha gjort det annorlunda.. bättre" - men se det så här att nu är du ju gift! Hoppas alla vart glada över nyheten
    Själva var vi väl inte så påhittiga angående förlovningen.. så jag känner med dig, faktiskt. Särskilt "sur" vart jag på min m2b eftersom han aldrig sa nåt till hans familj utan lät de upptäcka ringarna själva (de missade ringarna två gånger vi var dit!!). Karlar kan vara så ibland... :-/

• f1bride

det där såg konstigt ut... i första stycken i det övre inlägget från mig ska det givetvis stå : "Verkligen variation må jag säga! Jag önskar att alla kommer att bli lyckliga som vi bjuder (speciellt min bror som ska vara toastmaster, vi ska inte ha någon bestman eller tärnor osv)

• Nessan

HAha, det där med upptäcka ringarna körde vi med alla våra kompisar som inte hade tillgång till lokaltidingarna i våra respektive hemorter där vi annonserat vår förlovning.
    Det var jättekul att se deras ansiktsuttryck då de först stirrade på min hand, sedan hans och sedan såg men verkligen hur pollettten trillade ned då de förstod att vi förlovat oss!

Vigseln fick de flesta reda på som en överraskning genom inbjudan. Våra föräldrar berättade vi för däremot genom att fråga vad de skulle göra ett visst datum under sommaren...!

• NEoMA

vi var lite mindre påhittiga och avslöjade det hela 1år innan med hjälp av save-the-date kort

• f1bride

Haha, jaaa! Det roliga med ringarna för oss var när min mamma (lite skvallrig som hon är ) såg dem! Hon fick typ skrattfnatt och sen bjöd de hem oss på fika!

Sen, hos min m2bs familj så myntade vi ett uttryck "att göra en Å och S" - alltså att förlova sig utan att säga det :-P
    Min m2bs moster förlovade sig lite senare på sommaren men då upptäckte min svärmor det direkt - tack vare oss sa hon

Att skicka inbjudningskort tror jag också att vi ska göra på de som man inte ser så ofta (min m2bs fastrar och farbröder osv)! Om det inte går skvallervägen förstås

• Skottdagen2008

Fast vi var lite påhittigre när det gäller att vi väntade barn.

För hans familj skrev vi en dikt som vi läste upp vid en middag som vi bjudit hela hans familj till för att tacka dem för all hjälp med husrenoveringen och så fick de presenter och så ett kort där vi skrev att deras present var et till barnbarn.

För min familj var det mycket roligare. Då hade jag köpt en t-shirt där det stod BEBIS på och jag trodde verkligen att mamma skulle se det först, men icke sa nicke det var min pappa som vanligtsvis brukar vara lite "sen". Det var lite roligare reaktioner . nästa kotte funderar vi på att antinge köpa en tröja till sonen där det står storebror eller att helt enkelt skicka bluestick provet

• Nessan

Har en kompis som skaffade en "Storasyster"-tröja till sin dotter då det var dags för nr 2. De fotade detta och skickade till farmor, som dock inte alls förstod att det innebar att en till var på väg Jag tror hon trodde det var nån ärvd tröja de hade satt på dottern om hon ens alls såg texten!

Skottdagen2008 skrev 2008-03-20 13:34:55 följande:
    nästa kotte funderar vi på att antinge köpa en tröja till sonen där det står storebror eller att helt enkelt skicka bluestick provet
  • Skottdagen2008
    Nessan skrev 2008-03-20 13:37:44 följande:
    Har en kompis som skaffade en "Storasyster"-tröja till sin dotter då det var dags för nr 2. De fotade detta och skickade till farmor, som dock inte alls förstod att det innebar att en till var på väg Jag tror hon trodde det var nån ärvd tröja de hade satt på dottern om hon ens alls såg texten!
    Hm, man får verkligen fota texten och skriva titta vilken fin NY tröja jag fått
  • Skottdagen2008

lite OT med barn, men för er som ska gifta sig kan man ju skaffa

blivande mrs efternamn

och sätta på sig

Svar på tråden Hur säger man till familjen att det blir bröllop!?