• ugla

Idag gäller det.

Ikväll ska vi till mina föräldrar och då ska min sambo fråga pappa om han får gifta sig med mig.
    Mig har han redan friat till så kyrkan är bokad, hoppas pappa nu bara säger ja också. Hi HI.
    Känns nervöst att berätta för mamma o pappa men vi har varit tillsammans i 10 år så vi köper ju inte grisen i säcken direkt.
    Har eran man frågat din pappa?

• Svar på tråden Idag gäller det.
  • Ingarö08

jisses...jdet är ju faktiskt lite förolämpande det du skriver. Precis som du tror att vi bara står vid spisen om dagarna och inte kan ta hand om oss själva.

Jag har oxå fått en bra uppväxt och fostrad till att vara självständig. Bara för att min sambo frågade "om lov" betyder inte att han var tvungen att göra det. jälvklart hade min far inte "brytt" sig om min sambon inte bett om lov men jag tycker att det var en artig gest. Min sambo betraktar verkligen inte mig på ett ägande sätt...

misstrixie skrev 2008-03-14 15:41:53 följande:
    Min pappa växte upp i patriarkal kultur men har uppfostrat mig till att vara självständig. Jag är ingens egendom och behöver ingens tillstånd för mina beslut, och om min m2b bad om lov att få gifta sig med mig så skulle pappa sannolikt se det som ett misslyckande i min upfostran att jag träffat en man som betraktar mig på det sättet. Menar inte att förolämpa någon men jag tycker inte det finns någonting charmigt eller gulligt alls i det här... ger en dålig smak i munnen.
  • BEGirl

Jag tycker ocksa att det ar gulligt att gora sa, fast min m2b gjorde inte det.

• Synthetic

Alltså, vrför skulle inte mannen få fråga om lov? Precis som bruden få gå in själv. Är ju gamla traditioner (även om alla inte svenska) och vissa kanske tycker detär bäst/sötast/tuffast osv så? Låt folk göra som de vill

• Ingarö08

Precis - håller med dig!
    Min far är dessutom engelsman och det är en tradition där...
    Tycker bara att det är gulligt och modigt...

Synthetic skrev 2008-03-15 13:13:58 följande:
    Alltså, vrför skulle inte mannen få fråga om lov? Precis som bruden få gå in själv. Är ju gamla traditioner (även om alla inte svenska) och vissa kanske tycker detär bäst/sötast/tuffast osv så? Låt folk göra som de vill
  • Synthetic

Tyvärr har jag ingen far sambon kan fråga men kan putta honom till mamma i stället försvenska seden! Fråga MORSAN

• Ingarö08

haha! Det är väl ändå mamman som "bestämmer"

Synthetic skrev 2008-03-15 13:38:45 följande:
    Tyvärr har jag ingen far sambon kan fråga men kan putta honom till mamma i stället försvenska seden! Fråga MORSAN
  • misstrixie
    Ingarö08 skrev 2008-03-15 12:54:01 följande:
    jisses...jdet är ju faktiskt lite förolämpande det du skriver. Precis som du tror att vi bara står vid spisen om dagarna och inte kan ta hand om oss själva. Jag har oxå fått en bra uppväxt och fostrad till att vara självständig. Bara för att min sambo frågade "om lov" betyder inte att han var tvungen att göra det. jälvklart hade min far inte "brytt" sig om min sambon inte bett om lov men jag tycker att det var en artig gest. Min sambo betraktar verkligen inte mig på ett ägande sätt...
    Jag är övertygad om att du inte står vid spisen hela dagarna och jag tycker att alla får göra preciiiis som de vill.
  • ugla

Hej, nu är det gjort iallafall. Pappa blev glad o stolt o sa att självklart får du det.
    Naturligtvis var vi inte tvugna att fråga men det är faktiskt en svensk gammal tradition.
    Mamma blev jätteglad o vi började planera en massa, de åker till tyskland nästa vecka o då skulle de handla champange.
    Känns såå skönt att ha pratat med mamma o pappa.

• Synthetic
    ugla skrev 2008-03-15 14:27:08 följande:
    Hej, nu är det gjort iallafall. Pappa blev glad o stolt o sa att självklart får du det.Naturligtvis var vi inte tvugna att fråga men det är faktiskt en svensk gammal tradition.Mamma blev jätteglad o vi började planera en massa, de åker till tyskland nästa vecka o då skulle de handla champange.Känns såå skönt att ha pratat med mamma o pappa.
    grattis o lyck till
  • Kärlek ger näring åt själen

Grattis!!

jag tycker det är en fin gest att be om lov. Även om vi är självständiga tjejer/kvinnor. För det är ju trots allt "pappas lilla flicka" (förstå mig rätt nu)Eftersom pappan oftast är väldigt beskyddande på sin dotter och om mannen ber om lov att gifta sig med dottern så visar detta att det är en ny man som hjälper och stöttar henne när livet blir svårt och på så sätt visar blir en ny stöttepelar i hennes liv. Inte att han på något vis äger henne eller något sådant.

men vi är alla olika och har olika symboliska funderingar kring allt med bröllopet..

• Celeste97

Med tanke på hur många tjejer härinne som verkar ha problem med svärmor borde man kanske införa en tradition att bruden frågar henne om lov också först..?

Nä, jag tycker det är en rätt otidsenlig tradition att fråga fadern om lov och jag skulle inte gilla det alls. Men å andra sidan är ju hela idén med att klä sig i helvitt och traska runt med en bunt blommor i handen rätt knasig också, och ändå gör vi(jag) det...

• J080620

Nej!
    Vi bestämmer över våra egna liv.

• MissieA

Jag tycker att det är gulligt att fråga. och GRATTTIIIIIIIS!!

I min kultur är det vanligt att killen frågar tjejens båda föräldrar, meen min m2b frågade inte utan vi berättade tillsammans för dem att vi hade förlovat oss. Hans föräldrar visste det innan mig

• Ingarö08

Fast bara för att m2b ber om "lov" betyder inte att man bestämmer över sitt eget liv!!! Det är inte 1800-talet vi lever i...

• weinlove

Grattis till er. Vad roligt.

Svar på tråden Idag gäller det.