Barn innan äktenskap?
Omröstningen önskad av GME76 080802.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 12:19
Frågan handlar alltså om man hade/har barn eller inte innan bröllopet.
Omröstningen önskad av GME76 080802.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 12:19
Frågan handlar alltså om man hade/har barn eller inte innan bröllopet.
Jag väntar med barn. Många i vår omgivning tjatar på oss att vi ska skaffa barn. Detta trots att vi enhälligt och enträget sagt att vi ALDRIG kommer att skaffa barn innan vi gift oss. Till saken hör att vi kan inte bry oss mindre om våra syskon eller kompisar skaffar barn utan att vara gifta. Vi anser att det är upp till var och en att bestämma detta. Vi anser inte att man är på något sätt är en sämre människa eller något i den stilen för man skaffar barn innan man är gift men vi förstår inte varför vi som vill vänta inte kan vinna samma respekt och förståelse som de som väljer att inte göra det!!!
Tänk min sambo resonerar i princip tvärtom. Han förstår inte vad poängen är med att gifta sig när man redan har barn vilket är ett mycket större åtagande!! Visst finns det skillnader juridiskt men så stora är de inte om man redan har gemensamma barn (och inga barn från tidigare förhållande).
Om någon av er skulle avlida så ärver barnen och inte den kvarvarande maken/makan. Det anser jag vara en ganska stor skillnad. Inte för att barnen på något sätt inte är berättigade till sin arvslott men det kan ju ställa till det ganska rejält för den efterlevande om man till exempel har huslån osv som man inte kan klara själv.
Jo, jag håller med om att det är den viktigaste skillnaden. Så länge man har småbarn är det ju doc kinget problem eftersom de ändå inte får ansvar för pengarna själva.
Är man som förälder berättigad till att röra barns arv? Någon som vet? Jag har ingen aning.
Såklart barnen inte får bestämma över sina pengar själva men det torde väl ändå röra sig om ett lagbrott om man spenderar pengarna på "sig själv".
Tre underbara barn innan bröllopet
HåKa: Jo men att använda pengarna till det gemensamma boendet kan väl knappast betraktas som fel. Det vore ju vansinnigt att inte få använda pengarna så att barnen kan bo kvar där de bor!!
jag tror att det är så att det tillsätts en god man som ansvarar för pengarna, men har som sagt svårt att tro att en sådan skulle hindra en att bo kvar i huset...
Måste bara fråga. Varför blir det inget problem om barnen är så små? Det blir endå DERAS pengar. Är de omyndiga blir de satt på ett konto som de har tillgång till automatiskt när de blir arton eller sexton och en legal förmyndare utses(alltså en advokat)som sköter pengarna, speciellt om barnet vill ta ut pengar tidigare. Det blir alltså INTE den efterlevande som har hand om pengarna åt barnen och kan spendera dem på vad de vill utan det är BARNENS. Så var det iallafall hos min klasskompis som förlorade sin mamma när hon var yngre. Hennes pappa var halvpank medans hon var rik som ett troll( på pappret)trots att han hade vårdnaden. Hon kunde inte ta ut hur mycket pengar som helst, tex för att hjälpa sin pappa utan då sa advokaten stopp. Hon var tvungen att ha en orsak med ett speciellt köpmål fram tills hon blev arton. Så tyvärr är det STOR skillnad om man inte är gift....
Jag betraktar det verkligen inte som fel utan som det rätta att göra men jag undrar om man får. Med alla lagar och regler som finns (och som man inte känner till hälften av) så skulle jag inte bli förvånad om det fanns någon som satte käppar i hjulet för detta. Men som sagt, det rätta att göra självklart Jag undrar bara vad som gäller...
Aha!! Det där var ju lite bra information faktiskt.
Nu har ju karl min sagt JA redan annars hade jag kunnat stärka min argumentation.
Samma här, två barn.
Jag tror dock att det kommer vara ännu mer romantiskt just för att vi har barn redan med allt vad det innebär.
På något sätt känns det mer äkta än om vi gifte oss utan att veta vad som väntade.
GME76 080802 skrev 2008-03-13 17:37:17 följande: