• Samos07

Varför...

Gifter ni er egentligen?? Igår ställde min sambo mig mot väggen och undrade just detta pga att jag inte vill byta mitt efternamn. Tydligen känns det för honom som att vi inte blir tillräckligt mkt en familj om jag inte tar hans. Han gjode också klart att våra framtida barn minsann inte ska ha mitt efternamn. I så fall kan han lika gärna tänka sig att vi väntar med giftermål. Jag har aldrig påstått detta utan har bara velat göra klart för honom att jag själv inte vill byta namn då det känns som att jag förlorar en del av min identitet.

Att man gifter sig kan väl vara större/ mer än så? Jag vill visa för världen att vi hör ihop, vilket jag anser kan bevisas genom ringarna på mitt finger inte nödvändigtvis genom mitt namn. Med tiden har jag kännt mig mer och mer redo för giftermål. Det är en önskan om att ta ytterligare ett steg ihop som sakta växt fram. Måste det finnas ngt mer därbakom?

Skulle gärna höra andras åsikter i frågan. Jag hade aldrig trott att detta skulle bli ett såpass stort "problem" som det till slut blivit *Suck*

• Svar på tråden Varför...
  • avil

För mig är det mycker rent det "juridiska" o såna saker...
    Jag kommer ta hans efternamn,MEN EFTER mitt eget! vill inte släppa en del av mig o min identitet som mitt efternamn är...
    barnen heter redan hans namnn sen de föddes typ!
    O "visa världen att vi hör ihop" har vi väl liksom redan gjort-då vi varit ihop i över 10 år o har hus o barn o allt...

• lillP

vi ska behålla våra egna namn. men jag kan tycka ibland att det känns lite tråkigt, det är ju trots allt ännu tydligare att man hör ihop då
    Anledningarna att jag vill gifta mej är för att visa världen att vi hör ihop, den juridiska biten (även om vi inte ska ha barn) och så får man ju ha en rolig fest

• avil

hehe-fast vi ska inte ens ha nån fest!! .

• Sommarliv

Varför vi gifter oss?
    Jag älskar min blivande man så mycke att det inte finns några ord.
    Sen så har vi en liten son ihop också..
    Han kommer att ändra sitt efternamn till vårat och jag bara längtar tills han o jag är fru o man.

• Paeonia

Vi har ju väntat lääänge på att gifta oss. Barn, hus, hundar osv osv. Åren går......

Vi lever ju redan som om vi vore gifta och jag tror inte vårat förhållande kommer att ändras pga av giftemålet. Däremot kommer vi få en fin dag att minnas tillbaka på. Och under resans gång så är det som en nytändning, och det kan ju behövas, haha.

• ELWIRA

dels för den juridiska aspekten. samt att vi känner att det är en fin grej, visa världen att vi hör ihop osv.
    Sen ska han ta mitt efternam, då mitt är så pass ovanligt och våra barn redan heter så.

• Paeonia

Ska tillägga att barnen redan har hans namn och snart får även jag heta som övriga familjen. Men jag är inne på att behålla mitt som mellannamn.

Nä, här blir heller ingen fest men bröllopsresan ser vi fram emot

• Silva79

Kan nog hålla med din man lite faktiskt, en ring kan du ju ändå ha på ringfingret, vare sig du är gift eller inte. Namnet är ju det som verkligen visar att ni hör ihop, varken ni tar hans, ditt eller ett helt annat. Jag tycker man ska ha samma namn, framförallt för barnens skull.

Vi gifter oss av juridiska skäl eftersom vi planerar att skaffa barn. Och jag tar min m2b:s efternamn!

• ELWIRA
    Paeonia skrev 2008-03-10 08:03:48 följande:
    Vi har ju väntat lääänge på att gifta oss. Barn, hus, hundar osv osv. Åren går......Vi lever ju redan som om vi vore gifta och jag tror inte vårat förhållande kommer att ändras pga av giftemålet. Däremot kommer vi få en fin dag att minnas tillbaka på. Och under resans gång så är det som en nytändning, och det kan ju behövas, haha.
    Ja men en nytändning är det ju så sant. man känner sej lite småkär igen, nu när man planerar å funderar.
  • ELWIRA
    Paeonia skrev 2008-03-10 08:03:48 följande:
    Vi har ju väntat lääänge på att gifta oss. Barn, hus, hundar osv osv. Åren går......Vi lever ju redan som om vi vore gifta och jag tror inte vårat förhållande kommer att ändras pga av giftemålet. Däremot kommer vi få en fin dag att minnas tillbaka på. Och under resans gång så är det som en nytändning, och det kan ju behövas, haha.
    Ja men en nytändning är det ju så sant. man känner sej lite småkär igen, nu när man planerar å funderar.
Svar på tråden Varför...