• starchick

Tips på enkel och billig förrätt?

Någon som har tips på en enkel och billig förrätt??? Jag har fått för mig att göra den själv för att spara 5000 kr som det kostar för 90 pers. Måste ju gå att göra mycket billigare om man gör det själv?
    Så hit med tips nu, gärna lätt att göra + att det måste gå att göra dagen innan!

• Svar på tråden Tips på enkel och billig förrätt?
  • starchick

Vad är det för nåt?

Och en fråga till, visst går det väl att göra förrätt själv och komma mycket billigare undan än 5000 kr?

Caflisch skrev 2008-03-06 13:49:02 följande:
    Buschetta?Eller är det för simplet? Gott iaf
  • jordgubbar och oboy

Kolla på toast skagen i kokbok eller på nätet, brukar vara typ kräft- och räkstjärtar ev lite laxbitar smaksatt m dill i majjo.
    Brukar köra hälften majo hälften crème fraiche.
    Pilgrimsmusslan kan du köpa fryst, och antingen tina och grilla i grillpanna lite snabbt innan servering ( trä upp 3-4 st på ett grillspett och klipp isär efter grillning så går det fortare) eller fixa dom dagen innan och förvara i kyl. Röran blir oxå godare av ngn dag i kylen. Skär bödet i trekanter och ställ i kanten på glaset och peta i spettet m musslan och nån citronskiva strax innan servering. En dillknippa också ser trevligt ut. Om budgeten är tight blir det billigare med oskalad räka som garnering.

• Del av drömmen

Kolla snabba in på ICA:s hemsida o där fanns de en del förrätter som va enkla o lätta att göra.
    www.ica.se se under mat&inspiration o sedan kan du söka recept.

• ohlala

riktig bruschetta är tomat och vitlök i lite olivolja och balsamvinäger på rostad ciabatta. otroligt gott men lite väl enkelt för bröllop kanske...jag vet intye men för mig är det lite vardagsaktigt eftersom jag är från sydfrankrike själv...men otroligt gott!

• ohlala

tomat "salsa" man kanske mer skall säga, hackad tomatröra...

• GME76   080802

Haha men här är det ju exotiskt

ohlala skrev 2008-03-06 13:54:08 följande:
    riktig bruschetta är tomat och vitlök i lite olivolja och balsamvinäger på rostad ciabatta. otroligt gott men lite väl enkelt för bröllop kanske...jag vet intye men för mig är det lite vardagsaktigt eftersom jag är från sydfrankrike själv...men otroligt gott!
  • Del av drömmen

Man kan ju även göra minipajer. Du gör pajdegen som vanligt men du använder dig av en aluminiumform till varje paj. Sedan kan man ju ta vilket innehåll som helst ex räkor, ost o skinka. Sedan har man lite äggstanning i varje o toppar med lite ost. Jättelätt o kan göras i förväg o sedan bara värma när de är dags. Till dekoration kan man ha lite ruccolasallad eller någon annan sallad man gillar.

• starchick

Vad tror ni om denna? är det jobbigt att göra om man är ett gäng på 4-5 pers?

Räkbakelse
    Förbereds dagen innan festdagen

24 skivor formfranska
    125 g majonäs
    1/2 dl vispgrädde
    3-4 msk Kalles kaviar
    2 msk hackad dill
    2 msk hackad rödlök

Dekoration:
    ostbågar
    250g skalade räkor
    löjrom eller svart kaviar
    dill och citron

Gör så här:
    Ta med hjälp av ett glas ut en rundel ur varje brödskiva.
    Blanda resten av ingredienserna till en smet.
    Fördela hälften av smeten på tolv av rundlarna.
    Lägg på de övriga rundlarna som ett lock.
    Bred sedan smet ovanpå och runt sidorna.
    Täck över med plastfolie och låt stå i kylen i ett dygn.

På festdagen
    Ta ut bakelserna ur kylen och rulla dem i finhackade ostbågar.
    Dekorera varje bakelse med 3-4 räkor, lite löjrom eller svart kaviar, en tunn skiva citron och en dillvippa

• Lillmi

starchick: Vi var två som gjorde denna räkbakelse till 36 personer, och det tog kanske två timmar.
    Men då gjorde vi en variant av den, och använde ist skagenröra emellan - bara att klicka på.., och sedan rullade vi de så att de var färdiga för den som skulle servera att bara garnera med ngra räkor och dillkvist + citron.

Det blev en uppskattad förrät och jag var nöjd över hur lätt det gick att göra dem. Är annars ingen person som gillar matlagning....

• starchick

Hm ja men det låter ju helt kanon! Får väl räkna med att det tar kanske 3-4 timmar då men det är ju hel ok med tanke på att man sparar några sköna tusenlappar!!! Tror nog att det blir den faktiskt!

Lillmi skrev 2008-03-06 14:27:17 följande:
    starchick: Vi var två som gjorde denna räkbakelse till 36 personer, och det tog kanske två timmar.Men då gjorde vi en variant av den, och använde ist skagenröra emellan - bara att klicka på.., och sedan rullade vi de så att de var färdiga för den som skulle servera att bara garnera med ngra räkor och dillkvist + citron. Det blev en uppskattad förrät och jag var nöjd över hur lätt det gick att göra dem. Är annars ingen person som gillar matlagning....
  • Caflisch

Finns ju endel varianter

www.tasteline.com/default.ns&MainIngredient=&CourseType=&lngItemID=1139&searchMode=general&view=search_all

Men som ohlala skriver är väl tomat"röran" vanligast och det som jag brukar göra

starchick skrev 2008-03-06 13:51:47 följande:
    Vad är det för nåt?Och en fråga till, visst går det väl att göra förrätt själv och komma mycket billigare undan än 5000 kr?
  • Brud 08

Laxcheescake! Serveras i tårtbitar med en klick löjrom och en dillvippa eller gräslök på toppen. Har inte smakat just det receptet nedan, men tänkte "provbaka" snart och se om den till och med skulle funka att göra 2 dagar innan.

Recept för en rund aluminiumform = 8 bitar
    2 gelatinblad
    150 gr kallrökt lax
    300 gr krämig färskost
    2,5 dl gräddfil
    1/2 kruka gräslök
    150 gr kavring
    75 gr smält smör
    100 gr löjrom

Smula kavringen fint i matbererdare och mixa sedan samman med smöret. Tryck ut massan i aluminiumformen. Låt stå kallt i 30 min.
    Låt gelatinet ligga i rikligt med kallt vatten i 10 min. Hacka laxen och gräslöken fint. Vispa ihop gräddfil och färskost. Koka 2 msk vatten, ta av kastrullen och låt gelatin smälta i vattnet under omrörning. Rör ner en liten klick av fyllningen i kastrullen, och blanda sedan noga med resten av
    fyllningen. Rör ner lax och gräslök i gräddfilsröran och smaka av med salt och vitpeppar. (lite salt eftersom löjrommen är salt, men mera peppar)
    Häll blandningen över kavringsbotten och ställ in i kylen. Dekorera med gräslökstrån och löjrom vid serveringen.

Gör inte smet till mer än tre tårtor åt gången, då finns risk att gelatinet håller ihop sämre.

• jordgubbar och oboy

Se om du kan hitta portionsformar till laxcheesecakeen, blir mkt lättare att lägga upp snyggt om ni ska servera på tallrik.
    Låter gott!!

• LT2B

5000 kr för 90 personer blir ju 55 kr/person.

Vad ska du bjuda på förutom förrätten?

En personlig favorit är en grönsallad (typ ruccola och babyspenat) med en god dressing (köp färdig italiensk eller fransk att blanda ut med vatten och olja). Till det läggar man på skivor bresola (ca 5 st/person) och getostfyllda coctailtomater (skär ett hål i botten och fyl med en liten tärning getost. Min bedömning är att du kan få ner kostnaden till max 30kr/person. Då får du en slutkostnad på 2700kr.

En stor getoststubbe kostar mellan 50-100kr

Sallad borde du kunna få för en 500 eftersom du inte behöver så mycket till varje person, mer så att du kan gra en bädd.

Coctailtomater ca 1000kr du behöver ca 270st (3 st/person)

Dressing

450 skivor breola Borde också hamnda på ca 1000kr

Fördelen med denna är att den är jättelätt att förbereda men framförallt för "ovan" personal att lägga upp. Du kan inte lägga upp den på talrikar fören precis innan men däremot kan en tonåring fixa det utan problem.

Tomaterna förbereds kvällen innan och ställs svalt.

Salladen behöver du inte göra något med förutom att blanda med dressingen (gör inte detta fören precis innan så att salladen inte blir dålig)skivorna läggs bara på.

Lyxigt och gott!

• katjakaj

Men tänk på att ni kommer att ha SÅ mycket som ska fixas med de sista dagarna innan bröllopet!!! Välj inget för "pillrigt", istället för räkbakelser kanske ni kan göra en räktårta och skära portionsbitar?! Mycket mindre jobb!

Både jag och min sambo har jobbat som kockar och skulle ju lätt kunna slänga ihop förrätten själva. MEN, alla bäckar små, ni vet....

• starchick

Ja 59 kr/pers kostar förrätten. KOnstigt att den kostar så mycket tycker jag då vår varmrätt kostar 88 kr

LT2B skrev 2008-03-06 22:22:44 följande:
    5000 kr för 90 personer blir ju 55 kr/person. Vad ska du bjuda på förutom förrätten? En personlig favorit är en grönsallad (typ ruccola och babyspenat) med en god dressing (köp färdig italiensk eller fransk att blanda ut med vatten och olja). Till det läggar man på skivor bresola (ca 5 st/person) och getostfyllda coctailtomater (skär ett hål i botten och fyl med en liten tärning getost. Min bedömning är att du kan få ner kostnaden till max 30kr/person. Då får du en slutkostnad på 2700kr. En stor getoststubbe kostar mellan 50-100kr Sallad borde du kunna få för en 500 eftersom du inte behöver så mycket till varje person, mer så att du kan gra en bädd.Coctailtomater ca 1000kr du behöver ca 270st (3 st/person)Dressing450 skivor breola Borde också hamnda på ca 1000krFördelen med denna är att den är jättelätt att förbereda men framförallt för "ovan" personal att lägga upp. Du kan inte lägga upp den på talrikar fören precis innan men däremot kan en tonåring fixa det utan problem. Tomaterna förbereds kvällen innan och ställs svalt.Salladen behöver du inte göra något med förutom att blanda med dressingen (gör inte detta fören precis innan så att salladen inte blir dålig)skivorna läggs bara på.Lyxigt och gott!
  • starchick

Vi var i butiken igår och kollade läget lite, och 90 räkbakelser kommer att kosta oss ca 1000-1200 kr. Så det tycker jag är ett bra pris
    Blir ju typ 13 spänn/bakelse

LT2B skrev 2008-03-06 22:22:44 följande:
    5000 kr för 90 personer blir ju 55 kr/person. Vad ska du bjuda på förutom förrätten? En personlig favorit är en grönsallad (typ ruccola och babyspenat) med en god dressing (köp färdig italiensk eller fransk att blanda ut med vatten och olja). Till det läggar man på skivor bresola (ca 5 st/person) och getostfyllda coctailtomater (skär ett hål i botten och fyl med en liten tärning getost. Min bedömning är att du kan få ner kostnaden till max 30kr/person. Då får du en slutkostnad på 2700kr. En stor getoststubbe kostar mellan 50-100kr Sallad borde du kunna få för en 500 eftersom du inte behöver så mycket till varje person, mer så att du kan gra en bädd.Coctailtomater ca 1000kr du behöver ca 270st (3 st/person)Dressing450 skivor breola Borde också hamnda på ca 1000krFördelen med denna är att den är jättelätt att förbereda men framförallt för "ovan" personal att lägga upp. Du kan inte lägga upp den på talrikar fören precis innan men däremot kan en tonåring fixa det utan problem. Tomaterna förbereds kvällen innan och ställs svalt.Salladen behöver du inte göra något med förutom att blanda med dressingen (gör inte detta fören precis innan så att salladen inte blir dålig)skivorna läggs bara på.Lyxigt och gott!
Svar på tråden Tips på enkel och billig förrätt?