• MrsThurhagen

Nån fler som inte vill lägga en krona på detta? :)

Detta låter säkert helt galet, men jag vill inte att det ska kosta något. Förutom en ring till mig. Den kostar 4000. Men sen blir det inget mer. Borgerligt o en middag efter tillsammans med närmsta familjen. Inga kläder, inget hår o smink. Jag blir helt enkelt nöjd bara jag får dela min framtid med min älskling. Nån fler som känner såhär? Eller e jag den enda som inte förstår vitsen med dyra bröllop o flådiga klänningar? :D

• Svar på tråden Nån fler som inte vill lägga en krona på detta? :)
  • idafrida

Vilka fina bröllop ni planerar! Vi hade inte heller ett traditionellt bröllop (fast ett stort med 85 gäster, så det kostade ändå en del , det kändes inte alls rätt för oss.

MrsThurhagen och Zudette: Jag kan verkligen förstå att man vill vara "bara" brudparet. Egentligen är ju det allra mest romantiskt och intimt!

Jag har en bekant som gifte sig för ett par år sedan, stort traditionellt kyrkbröllop. Mitt i planeringen började hon och hennes sambo avsky alltsammans, det blev helt enkelt för mycket planerande och alldeles för dyrt för att kännas roligt för dem. De lyssnade för mycket på sina familjers krav och önskade till slut att de hade åkt bort nånstans och gift sig. Men då tyckte de att det var för sent, alla hade fått inbjudningar, hälften var betalt osv. På bröllopsdagen tänkte hon "skönt att det är över". Så ska det ju verkligen inte vara! Och det paret är tyvärr inte det enda jag hört talas om som påverkats av andras krav så att bröllopet inte blivit så som de själva vill ha det. Självklart kan man vilja ha ett stort kyrkbröllop och njuta av varje planeringsminut, men om man inte gör det tycker jag att man ska göra som man vill. Det finns redan alldeles för många måste här i världen...

• Paeonia

Precis idafrida!

Vi ser jättemycket fram emot själva vigseln i kyrkan

Men om vi hade fallit för endels önskan om ett jätttepartaj efteråt (jo, vi har fått den komentaren ). Så hade jag redan nu haft ont i magen förmodligen.
    Någon undrade om vi inte åtminstonde kunnde tänka oss bjuda på lite fika. Det blir inte bara LITE fika med alla dessa personer.....Minns barnens dop med bara liiite fika, suck.

Och som vi gör det nu så kan vi dessutom unna oss att bjuda våra vänner och några i släkten vi kanske inte umgås med varje vecka men dock då och då. det blir ju inte så dyrt för det

Vi satsar hellre pengarna på en resa som vi inte har unnat oss på alldeles för länge

Lycka till alla!

• vårtur

Vi ska ha ett liiitet bröllop i april. Vi , barnen o våra föräldrar. I kyrkan dock. Middag på resturang efteråt.

En fråga bara, vad ska ni andra med små bröllop ha på er?
    Sambon ska ha kostym, men jag?

• Maciebrud

Det låter absolut INTE galet!!!

Vi har hållt det hemligt och inte skickat ut några inbjudningar för att vi ska kunna bestämma oss i lugn och ro. De enda som vet är min syster och mina få bästa vänner.Grejen är att vi inte heller gillar att stå i centrum och håller på att renovera hus för varenda krona som blir över.
    Men efter hand vi planerat så ändras det hela tiden. Nu vill jag nog att vi ska få stå i centrum och det lutar åt att vi låter alla komma till kyrkan eftersom alla ändå är samlade(vi skulle haft fest hemma efteråt)och vi vill ha små näbbar och allt.
    Kanske just för att det nog inte är någon som förväntar sig det av oss. Men det är ju helt och håller VÅRT eget beslut.

Får man ha hunden i kyrkan förresten? Någon som vet?Hon är liten och fäller inte - den perfekta ringbäraren=)

• Bling75

Vi har valt att lägga rätt mycket pengar på vårt bröllop, men ändå så är det bara jag och min man ensamna på en strand.

För oss så är den resan och stunden tillsammans det viktigaste. Vi har inte sparat in på något utan valt drömresemålet och lyxiga hotell. Vi har även sett till att ha en stor budget för fickpengar eftersom vi inte vill snåla på resan. Vi lägger även en hel del på ring, kläder, fotograf, cermonin mm, även om det bara är vi två som är där. Men istället för att bränna så mycket på en enda dag så bränner vi det på tre veckor, och då ingår en stor shopping budget för veckan i Singapore.

Vi kommer att ha en opretantiös fest i trädgården för 60 gäster när vi kommer hem. Men den betalar mina föräldrar och vi har bara budgeterat en tiondel av vad resan kostade, vi hoppas att det kanske går på mindre om vi gör mycket själva.

• Kjell Präst
    Maciebrud skrev 2008-02-27 10:09:53 följande:
    Får man ha hunden i kyrkan förresten? Någon som vet?Hon är liten och fäller inte - den perfekta ringbäraren=)
    Normalt inte, dels av allergiskäl, dels därför att många anser att en hund inte riktigt hör hemma i kyrkorummet. Undantag görs för ledarhundar.
  • MrsFellerA

Hej!

Håller med dig - det största är ju löftena man ger varandra och livet man har framför sig. Mina föräldrar gifte sig på precis det sätt du beskriver och är väldigt lyckliga tillsammans, efter snart 30 år.

Våra planer ser ut som följer:

Vi kommer att ha en vigselcermoni i Thailand, på en sandstrand, utan andra gäster. Visserligen kostar själva resan en del, men det är ju något man hade lagt pengar på även om vi nu inte hade valt vigsel därnere. Sedan kostar även arrangemanget där lite, men inga stora summor i våra ögon.

Vi kommer även att vigas i Svenska kyrkan (i utlandet) på vägen hem. En cermoni precis som den "Kjell Präst" berättar om.

Räknar man ihop de olika kostnaderna blir det visserligen en del pengar, men egentligen är det totalt oviktigt. Det viktigaste för oss är att vi får det bröllop vi vill ha. De löften man ger varandra vid en vigsel är för oss något helt privat och den enda jag vill dela dem med är min fästman.

Så "MrsThurhagen" - planera ni för ERT bröllop som NI vill ha det. Då kommer ni också att vara som mest nöjda med det. Alla är vi olika och tänker på olika sätt och det måste ju accepteras!

• Nyfiken gul , nu fru

Jag resonerar så här att alla får göra som dom vill så länge man inte ångrar sig efteråt.

Jag känner flera par som gift sig i typ kjol och jeans och som inte brytt sig om så mycket annat mer än just vigseln och ringen - men som ångrat sig nåt så grönjävligt efteråt för att dom insåg försent att det var DERAS dag och DERAS kärlek. Det fanns liksom inget kvar att minnas när dagen var slut mer än vigselringen. Inga foton, inga speciella kläder, inte känslan att få vara riktigt fin en enda dag, ingen fotograf, inget speciellt liksom att ta på... En kompis kände sig inte ens gift efteråt och blev jättelessen under en ganska lång period. Hon hade egentligen velat ha mer av den dagen.

Så tänk över ordentligt att även om det är er kärlek som räknas brukar man ändå vilja ha något mer påtagligt efteråt när cermonin på 20 sekunder väl är över. Då är det försent att ångra sig.

Allting behöver inte kosta pengar - att ta med tanken i planeringen är gratis och kan bespara en massa ånger efteråt.

Jag är gift för andra gången och har haft mitt jättebröllop med gäster och stor fest och ville gärna tona ner det hela den här gången och gärna gifta mig i en vanlig fin festklänning i vår trädgård. Men ju mer vi pratade om bröllopet ju mer insåg jag att jag faktiskt ville ha mer av den dagen. Så maken o jag kom överens om en kompromiss.
    Vi vigdes i kostym och brudklänning i kyrkan men hade bara för den närmaste familjen och våra bästa vänner. Det blev helt perfekt!
    Bröllopet kostade oss 8.000 kr allting inräknat.

• marrying kind

Vi gör en halvvariant- vi gifter oss på vår semester med barnen med enkla, fina sommarkläder och sen har vi en fest med våra vänner när vi kommer hem. Men ingen fotograf, ingen håruppsättning, smink eller häst och vagn od. Bara en semester(som vi ändå skulle ha haft) och en fest med våra vänner! Vi har köpt smala ringar som passar till våra nuvarande inkl gravyr på utsidan för tot 3000 kr för bådas!
    Festen håller vi år festlokal i föreningen, den är så fin med sjöutsikt och kostar bara 700 kr! Men sen kostar det vi vill bjuda på en slant förstås! Men temat är kärlek och det är inte bara vår fest, utan allas som är där vilket innebär att allas bästa kärlekssånger spelas under kvällen..
    Klart att detta ändå kommer att kosta, men tycker också att det är skönt att inte vara i fokus så jag förstår din tanke Mrs Thurhagen!

• agni

Låter helt underbart! Det är kärleken som är viktigast!
    Jag har motsatt problem, hade nog tyckt att det var mysigt att få ha klänning, gå ned i kyrkan med min m2b och sedan ha fest så att alla i familjerna får träffas, för det har de nämligen inte gjort tidigare. Men grejen är att min fam är väldigt på det viset att man inte ska ta plats å att det ska va så enkelt och billigt som möjligt och så har jag levt hela livet, grejen är att nu har de svårt att acceptera att vi vill göra något annorlunda och kanske mer traditionellt. Hur gör man? vill ju inte ha sura miner på vårat bröllop och min mamms är väldigt envis! Ash nu skrev ja lite ego om mina prob istället!!
    Jag tycker att ni gör helt rätt!! Man ska följa det man känner.

Svar på tråden Nån fler som inte vill lägga en krona på detta? :)