• Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 3
  • Helena1978

    Idag har jag ringt och hört om transport fr hotellet-kyrkan-bystugan-hotellet. Skulle få pris på detta i nästa vecka. Har även prel bokat frisör. Någon som vet någon bra frisör i Leksand? Ringde till dem som hade hemsida och hittade Frisörtorget, dem verkade bra, men är öppen för rekommendationer för andra.

    Underlaget för inbjudningskorten skall jag göra iordning här i veckan för att sedan låta syrrans kompis fixa. Hon arbetar som AD, så det lär nog bli bra.

    Sen satt jag och tänkte på det här med maten. Vi kommer att ha en buffé som vi kommer att ordna det mesta med själva. Mitt problem som jag kom att tänka på var det här med potatisen. Vi ska nämligen ha potatisgratäng och det blir väl inte så bra att göra det på färskpotatis eller? Är det någon som har något tips om hur man kan lösa det? Eftersom vi gifter oss i augusti, känns det som att man inte kan köpa innan färskpotatis säsongen och ha det förvarat svalt. Det lär väl inte hållas i flera månader eller?

    Ja det var lite funderingar från mig :)
    /Helena

  • maja hed

    uppdatering 080808

    080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080510, SusanneLee, Leksand
    080607, SanSa, Dalarna
    080614, mijja, Falun
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080705, Cesse, Falun (Rankhyttans herrgård, borgerligt)
    080712 Annihz, Borlänge/Torsång
    080726, bomsan, Gagnef (fest i Falun)
    08-sommar, Melvira, Ore
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, Miss MP, Ore
    080802, augusti2008
    080808, smartan, Siljansnäs Kyrka
    080808, Maja hed. Dalarna
    080809, Helena1978, Leksands Kyrka (fest i Lindbergs bystuga)
    080830, Asaonthehill, Furudal
    080915, mimmisen, Rättvik
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo
    080809 SuperRultan, Silvberg eller Stora Tuna
    080809 Mrs Edwards, Gesunda
    080927 Humlis, Falun
    0811xx SolnaBo, Rättvik

  • Kallt kaffe

    Inte för att jag ska gifta mig i år men jag tar mig friheten och skriver ändå.

    Helena 1978: Varför ska ni ha potatisgratäng på sommaren? Jag rekommenderar det inte under sommaren och inte för att potatisen inte är någon höjdare utan för att det är för mastigt att äta när det är varmt ute. Jag skulle köra på många fräscha sallader (utan massa klet på som majonäs) och potatissallad. Man behöver ju inte köra den svenska med massa gräddfil och majonäs om man inte känner för det. Den franska är lättare men alla tycker inte om den, speciellt inte barn. Fördelen med potatissallad är att den ska serveras kall och kan med fördel göras dagen innan samt slipper värmas innan den ska ätas.

  • Akvavit

    Nu är jag tillbaka! En stund i alla fall! Ska inte stanna så länge just nu, vi har fortfarande smekmånadsvecka och tänker leva kvar i vår lilla bubbla veckan ut i alla fall. Men vi har kommit hem från vår minisemester i fjällen där vi haft det underbart efter vårt fantastiska sagobröllop!!
    Visst var det saker som kanske inte var perfekta, men i det stora hela spelade det ingen roll! Snö hade vi ingen, men en klar och kall dag fick vi i alla fall, om än något blåsig.

    Vi njöt för fullt, och även om ni som redan är gifta kan ha en aning så förstår ni ändå inte hur underbar just VÅR dag blev.
    Både jag och min make(!) blir fortfarande tårögda när vi fastnar i ett minne från dagen.

    Och jag kan bara säga, vilken otroligt mäktig känsla det var att gå tillsammans hand i hand uppför altargången och möta alla blickar, leenden och tårögda släktingaar och vänner. Det går överhuvudtaget inte att beskriva!!

    Och festen! Maten, talen, dansen....helt perfekt, och vilken miljö, och vilka vänner och familjer vi har! Nej, tyvärr, det går bara inte att beskriva denna dagen i ord.
    Men jag lovar att försöka, så småningom när vi landar!

    Tills vidare har jag faktiskt lagt upp några bilder på hemsidan, kika in där så återkommer jag snart!!!
    home.gamman.se/akvavit/index.asp
    Kram, från en otroligt lycklig fru G.

  • Hannafia
    Akvavit skrev 2008-02-29 17:48:32 följande:
    Nu är jag tillbaka! En stund i alla fall! Ska inte stanna så länge just nu, vi har fortfarande smekmånadsvecka och tänker leva kvar i vår lilla bubbla veckan ut i alla fall. Men vi har kommit hem från vår minisemester i fjällen där vi haft det underbart efter vårt fantastiska sagobröllop!!Visst var det saker som kanske inte var perfekta, men i det stora hela spelade det ingen roll! Snö hade vi ingen, men en klar och kall dag fick vi i alla fall, om än något blåsig.Vi njöt för fullt, och även om ni som redan är gifta kan ha en aning så förstår ni ändå inte hur underbar just VÅR dag blev. Både jag och min make(!) blir fortfarande tårögda när vi fastnar i ett minne från dagen.Och jag kan bara säga, vilken otroligt mäktig känsla det var att gå tillsammans hand i hand uppför altargången och möta alla blickar, leenden och tårögda släktingaar och vänner. Det går överhuvudtaget inte att beskriva!!Och festen! Maten, talen, dansen....helt perfekt, och vilken miljö, och vilka vänner och familjer vi har! Nej, tyvärr, det går bara inte att beskriva denna dagen i ord.Men jag lovar att försöka, så småningom när vi landar!Tills vidare har jag faktiskt lagt upp några bilder på hemsidan, kika in där så återkommer jag snart!!!home.gamman.se/akvavit/index.aspKram, från en otroligt lycklig fru G.
    Vad kul att se dig här och GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag blir tårögd bara av att läsa det su skriver.
    Gissa om du kommer att få vara rådgivare nu, jag hoppas du stannar i den här tråden trots att du är gift
  • SuperRultan

    Grattis så jätte mycket Akvavit !!!!!!

    Ska bli så kul att höra om ditt bröllop !
    Va fina ni var !!

  • asaonthehill

    Ja, grattis! Ser verkligen fram emot vår dag...embossar inbjudningar för fulla muggar!

  • Annihz

    Akvatvit: STORT grattis!!! Kul att allting känns så underbart, nu blir man att längta ännu mera!!
    Eran festlokal var verkligen vacker, får man fråga vad den kostar att hyra??

    ----------------------------------------------------------------
    Igår döpte vi våran dotter med samma präst som ska viga oss. Gillar honom verkligen, han är 80 år och jätte pigg. Han är som en liten nallebjörn :)

    Nu har vi bokat liveband till festen, de kommer att spela hela kvällen. Kommer att bli kanon!!

  • Akvavit

    Ok....här kommer min lååååånga beskrivning av dagen. För den som vill ha en ännu längre har jag skrivit en del 1 i min blogg på Gamman, blogg.gamman.se/akvavit/index.asp

    Jag vet inte om jag beskriva dagen i kort version. Den är ju fylld av så mycket känslor och ögonblick och små detaljer som gör hela dagen, men jag får väl försöka...

    När vi vaknade på morgonen var vi kanske inte direkt utvilade, vi hade haft svårt att somna kvällen innan som blev mer stressig än vad vi hade hoppats. Däremot var vi verkligen vakna! Väckte tärnan, och efter grötfrukost så skjutsade m2b oss till frissan dit vi anlände runt 9.

    Jag kände mig rätt så lugn, hela grejen kändes fortfarande mest som en provuppsättning igen. Vi satt och småpratade och skrattade, jag skickade iväg tärnan att köpa lunchmackor så att vi skulle kunna äta dem när vi blev hungriga. Hon gjorde sig i ordning under tiden som jag blev klar med frisyren. Den blev jättefin, med slöjan baktill och lilla kronan till det. Under tiden hade fotografen dykt upp också och man vande sig ganska fort vid att ha henne där, även om man hejdade sig lite när det klickade till just som man försökte trycka in en hel baguette i munnen.

    Poppade en liten flaska bubbel som jag smuttade lite lugnt på, men när det var dags att gå över till sminket hade jag börjat bli lite smånervös. Eller spänd snarare. För att träffa m2b...jag lyckades trissa upp mig själv till slut. Men sminket blev jättebra, och med fotografen, tärnan och frissan runt omkring, förutom sminkösen blev det ganska skoj, och hon hade fixat alko-fri cider och chokladhjärtan och rosor.

    Tillbaka till frissan för påklädningen, och nu började jag bli ordentligt trissad! På med klänning, strumpor, stövlar och vad mer det nu var, ganska fort gick det, och sen var ju inte blivande klar med påpudringen fick jag veta. Så det vara bara att vänta....jag lyckades spänna mig så mycket att tårarna började trilla bara vid tanken att få se honom. Och sen, när det väl var dags.... de andra tog ut honom på gatan och vände ryggen till frissan, sen fick jag gå ut. Trode han skulle vända sig när jag var ute, men jag gick ända fram och vände honom, och när vi fick se varandra...vi bara tappade resten av världen kändes det som. Bara slukade varandra. Tårarna trillade på båda tror jag, på mig definitivt.

    Sen samlade vi ihop oss och fotograferades, först på Stora Torget, sen uppe vid gruvan, ska bli så spännande att se bilderna. Det var jättekul, tror de kommer bli avslappnade och fina, fast det blåste lite kallt så var det en solig klar dag, trots bristen på snö så blir det nog bra!

    Vidare till kyrkan där vi alla sprang på toa, och hann dessutom sy fast en detalj som lossnat innan vi fick småspringa upp till kyrkan medan klockorna ringde. Prästen lugnade oss så vi väntade utanför en stund till så vi fick samla ihop oss innan portarna öppnades och vi gick in hand i hand.

    Vilken otrolig känsla! Att få gå där längs gången och möta blickarna hos alla våra nära och kära som var där, jag kände mig så otroligt lycklig, och att få dela den stunden med min blivande... visst upplever man säkert andra känslor när ens blivande står och väntar på en, men jag skulle aldrig i hela livet byta ut den vandringen uppför altargången med min man mot något annat!!

    Väl uppe vid altaret gick alltihopa väldigt snabbt, ändå var det en lång ceremoni, men vi (åtminstone jag) var väldigt närvarande under hela ceremonin, och jag lyckades hålla tårarna borta mestadels, även om det darrade betänkligt i mungipan vid flera tillfällen. Det var en helt underbar känsla, att högtidligt lova att älska varandra inför alla...

    Ja, sen då? Ut på trappen där alla kastade vita solrosfrön och kramkalas innan vi for därifrån. Passade på att åka ner på isen och ta lite mer vintriga bilder, sen till festlokalen där alla väntade. Vid det laget var vi lite frusna, så vår varma fördrink satt riktigt bra!

    Middagen blev fantastisk, vi fick så mycket komplimanger för köttet, talen var fantastiska, tårtan var helt perfekt - så vacker, valsen satt där den skulle och DJ'en gjorde ett toppenjobb med blandningen på låtarna. Festlokalen är ju så vacker, även om bordsdekorationerna såg lite taniga ut så bestämde vi oss för att inte registrera det, allt var verkligen perfekt!

    Vi hade superkul med alla, mycket dans blev det, mycket mingel, så när musiken stängdes av kl 1 efter vickningen så kändes det lagom att dra sig därifrån. Gästerna behövde inte stressa, kl 2 skulle det vara tomt i huset, men vi hoppade in i en taxi och drog till hotellet.

    Väl där hade vi fått ett jättefint rum, så vi sjönk ner i fåtöljerna och poppade en liten champagneflaska, satt där och pratade igenom dagen. Ville inte att den skulle ta slut, men till slut plockade vi ur alla hårnålar och löshåret och hoppade ner i bubbelbadkaret innan vi till slut kröp i säng....

    En helt underbar dag på alla sätt och vis.

    Dagen efter hade vi fika hemma medan vi öppnade presenterna, drygt hälften av gästerna dök upp så det var jätteroligt! Jättefina presenter, både från de som följt önskelistan och de som inte gjort det.

    Efter att alla gäster åkt packade vi ihop och satte oss i bilen och körde til Sälen där vi haft världens bästa bröllopsmysvecka med massor med god mat och vin och bubbel, skoteråkning, skidåkning och bastu! Min man fick sin morgongåva n är vi kom dit och hade hunnit slappna av riktigt, en Secret Box. Han tittade på första bilden och blev alldeles tårögd och sa att - men du gillar ju inte att bli fotad....
    Sen fick jag en massage med hand- och ansiktsbehandling innan vi åkte hem...

  • Akvavit

    Annihz,
    Bergalid kostar 6400 kr att hyra, sen får man ta catering via dem. Det kostar mellan...ja, vad var det nu, 495 kanske för "billig" buffé till 600-695 för tre-rätters.

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 3