• Augustibruden 2008

    Någon som äter Gi mat?

    Hej,

    någon av er här på Bt som äter Gi mat?

    Jag är inne på min 3:e dag o vore kul o prata m andra blivande brudar som äter eft Gi metoden!

  • Svar på tråden Någon som äter Gi mat?
  • Bambo

    Hej allihopa!
    Jag har varit och köpt två GI böcker nu, har blivit lite less på den vi har hemma. Jag hittade två st. med nedsatt pris kändes som det var värt det efter förra måndagens ångest över vad vi skulle äte den kommande veckan. Så nu har jag fått tillbaka lusten att skriva matlista. Det gjorde ju inte saken sämre att jag hade lyckats gå ner 1.3 kg sen förra måndagen. Så nu är det bara att köra på igen.
    Hoppas att det går bra för er också!

  • pojomo

    jag har nyss blivit medlem inne på gi. Måste ta tag i detta men redan nu känner jag att jag ångrar mig
    Det var en svår sida å hitta på. Men får väl ta hjälp av dom där inne.

  • Dafodilia

    Jag följer inte GI till punkt och pricka, men sedan jag slutade äta pasta och smörgåsar (snabba kolhydrater) ofta, trillade en massa kilon bort. Det var några år sedan nu, och de har inte kommit tillbaka. Riktig mat, i måttliga mängder, med mycket grönsaker är verkligen bra!

  • Blueberry pie

    Jag kikar också in. Jag kör inte stenhårt med GI-metoden utan kör helt enkelt "hålla igen på det allra onyttigaste", det är en metod som. Vissa dagar lagar jag GI-inspirerad mat (men försöker att välja bort de allra mest kaloririka), vissa dagar kör jag tallriksmodellen (gör jag i och för sig alla dagar, om man bortser från att jag ibland väljer bort kolhydrater helt), vissa dagar håller jag koll på vad jag äter genom att räkna dagens points á la Viktväktarna.

    Funkar skitbra, i och med att jag tränar mycket (tre pass spinning, ett pass core, tre powerwalks á 45-60 min, två pass body balance eller power yoga och ett pass body pump) kan jag kosta på mig att välja det bästa från det bästa.

    Apropå frukost, läste den här artikeln häromdagen med Pauluns fem frukostförslag
    www.alltommat.se/inspiration/frukosten-ar-ett-oerhort-viktigt-mal-1.3603
    Testade nummer 5 idag, sååå fräsch och god, och mycket mer mättande än vad jag trott, tack vare äggen och bananen.

    För recept rekommenderar jag boken "Klaras goda Gi-dagar" (eller något liknande) som jag köpte nu på bokrean. Superfräscha, lättlagade recept med relativt få ingredienser. Skall köpa hennes första bok också.

  • Blueberry pie

    "det är en metod som... jag planerar att köra för resten av mitt liv" skulle det stå.

  • 8108

    Hej brudar!

    Jag har sneglat på GI metoden länge nu men nte riktigt vågat/orkat ta steget fullt ut...

    Jag vil inte gå ner i vikt men jag vill bli av med mitt sockerberoende! Jag är en riktig sockerjunkie och vissa dagar lever jag enbart på godis.. hälsosamt va?

    Får jag inte godis blir jag en riktig bitterf.... och trots att jag skäms över mig själv kan jag inte kontrollera mitt humör. Jag kan ge mig ut mitt i natten till närmsta mack när godissuget är som värst

    Borde jag börja med en rivstart? Eller bara hoppa på fas 2? Jag vill som sagt inte gå ner i vikt, men jag måste skärpa mig. Jag står knappt ut med mig själv längre.. stackars min familj!

  • Duchess

    8108,
    jag känner igen mig! Jag gillar iofs både mat och godis, men jag är en riktig sockerjunkie. Det var faktiskt huvudskälet till att jag började med GI (körde en omgång förra våren också, och har börjat nu igen).

    Jag kastade mig in i rivstartsfasen båda gångerna, så för mig blev det en "cold turkey". Första gången reagerade kroppen ganska starkt. Jag hade huvudvärk i några dagarn innan det blev bättre igen. Andra gången gick det bättre.

    Jag tror inte att mitt sockersug helt kommer att försvinna, men om jag vänjer kroppen vid oerhört små mängder kolhydrater så blir jag nöjd med mindre. Att ta tre bitar ur en påse lösviktsgodis istället för tre hekto - det gör stor skillnad i längden.

    Så om det är sockersuget du vill jobba bort kan jag verkligen rekommendera GI!

  • Augustibruden 2008

    Hej på er alla,

    hur går det för er?

    Själv hade jag för första gången en si så där helg...känner att nästa helg när det är påsk känns inte bra. Vet att det kommer bli svårt m allt gott.
    Men men vi får se!

    Har gått ner 4 kg hittills men ej använt måttband då jag ej äger ngt. Dumt då man ska mäta sig när man kör Gi.

  • 8108

    Jag börjar idag

    Påsken innebär fika-godis-fika-godis-lunch-fika-godis-fika-middag-fika-godis-chips-godis-fika......

    Var hos M2bs mor och farföräldrar....

    Men nu SKA jga ta itu med mitt sockersug =)

    Makrill i tomatsås på hårt knäcke och två kokta ägg står på lunchschemat

  • Augustibruden 2008

    Jag måste rekommendera 2 varma lagade måltider på dag.
    Makrill i omelett äter jag äta på morgonen ibland.
    Grönsaker m protein + lite ost som tex fetaost el halloumi är toppen!

    Kan varmt rekommendera "Gi dag för dag", mycket bra bok

    Jag gått ner en hel del på 4 veckor o ska fortsätta 1 vecka till m Rivstarten.

    Köpte gummiband på Stadium idag som jag kan träna hemma med + ska träna på gym o promenader.

    Hur går det för er andra?

  • 8108

    Augustibruden 2008 skrev 2008-03-25 19:30:40 följande:


    Jag måste rekommendera 2 varma lagade måltider på dag.
    Jag märkte att min lunch blev alldeles förlite så jag "omvärderade" den till att vara ett mellanmål Blev såå hungrig efter ett tag att jag var tvungen att äta en gång till.

    Eftersom mitt främsta mål är att få bukt med sockersuget och inte att gå ner i vikt så tänkte jag att jag skulle klara mig utan kokböcker men jag har nog kanske fel. Ska nog köpa en eller två stycken iaf!

    Frukost idag blev två kokta ägg, svart kaffe, Naturell mild lättyoghurt med physillumfrön, linfrön, sojakross kanel och ingefära --det var godare än det låter

    Till lunch blir det nog en redig omellet, en stor klick keso och en avokadosallad
  • Augustibruden 2008

    Hej på er,

    hur går det?

    Jag ätit för lite idag så jag känner lite sug o hunger i mellanåt, farligt!!
    Vill gå ner MYCKET nu...suck
    Kanske ska börja m Naturdiet i sommar som jag tar i mellan, får se. Vet att man ska ge Gi längre tid...

  • zsandora

    kan berätta att kroppen vänjer sig snabbt med lite kolhydrater.. va på kryssning förra helgen å tänkte äta xxxl hamburgare med pommes, as gott men för varje tugga jag tog fick jag mer å mer ont runt gallan, visste ju att jag skulle dricka alkohol på kvällen så jag ville ju ha riktigt med mat i magen...

    dagen efter gick jag tillbaka dit, i brist på annat, å beställde samma sak fast utan bröd å pommes, dom trodde jag var riktig idiot men jag blev verkligen mätt å gott som attan var det, å ingen mag ont.....

    jag tror stenhårt på att minskar du kolhydrater minskar du i vikt!
    lycka till alla ni starka människor som orkar ta tag i saken!!!!

  • Augustibruden 2008

    Nu måste jag börja träna så man ser resultat snabbare...
    Men efter jobbet är man trött o vill träffa sin familj.

Svar på tråden Någon som äter Gi mat?