• delamotte

OK budget för 80 pers????

Snälla, är det ngn som kan hjälpa mig med tips på hur man kan hålla ner en budget för ca 80 personer?? jag har tittat lite på det idag och det blir absolut 100 000 kr (inkl resa), vilket är mycket pengar ju! Vi har följande saker som vi ej vill rubba på:

1) vi vill bjuda på allt, dvs ska ej ta betalt för dryck under kvällen.
    2) vi vill ej vara i ngn tråkig bygdegård (ursäkta tiller som gillar det)
    3) vi vill ha ett band som spelar på kvällen

Vore så snällt om ni kunde hjälpa mig med detta! kanske man kan spara in på ngt nedan?
    1) Mat
    2) Blommor
    3) Klänning
    4) skor
    5) tårta
    6) hotellnätter
    7) inbjudningskort
    8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen)
    mm

tack!

• Svar på tråden OK budget för 80 pers????
  • Pumpkin

100000kr inkl resa tycker jag låter som ett ganska bra pris om man vill kunna bjuda på allt och så. Det beror väl iofs också på vart resan går.

Vi blir 83 personer inkl oss själva och har en budget på nästan 100000kr exkl resa.

• sanber

mat - gör en del själva! Buffe!

Blommor - gör buketten själv eller lej nån florist elev i närheten om det finns

tårta, köp vanliga enkla tårtor och en tårtställning på tradera för typ 300 kr...öparar in 1000 lappar...

hotell nättER?? en natt kanske räcker?!
    Boka inte sviten utan ett fint dubbelrum och be dem gröa det mysigt

allt handlar i slutändan om hur mycket ni gör själva,,,!

lycka till

• aprilsolen

Kolla efter restaurangskola där eleverna kan göra tårtan, borde bli billigare.

gör enkla trycksaker, leta efter billigt papper, skicka via nätet.

strunta i extravagant brudbukett, enkla kan vara lika fina.

men som sägs i tråden, hundratusen låter som ett rätt ok pris för så många gäster plus resa.

• postchaffisen

Går spara in några kronor på nästan allt du radat upp där. Min uppfattning är ju iaf att Buffé är billigast. Vi tillverkade våra egna inbjudningskort o räknade ut idag att de hamnade på 4 kr/st. Men det är ett redigt skitgöra så investera istället i att köpa dom. Men våra blev iofs personliga.

Hyra elelr köpa klänning slutar väl oftast på ungefär samma pris, men köper du den kan du ju också sälja den sen o få tillbaka lite.
    Jämför också priser mellan olika butiker.

• postchaffisen

Vi kommer ha ca 120 gäster o jag har då inte tänkt hamna mycket över 40 000 typ. Men då är resan inte inräknad o ringen kanske är inräknad =)

• Pärlhönan

1) Mat buffe, eller enklare rätter dvs. kanske inte lamm eller oxfile. men fläskfile, kyckling och fisk kan man göra mycket roligt med.
    2) Blommor Sätt en budget för blommorna o gå till olika florister o fråga vad de kan göra för dina kulor
    3) Klänning Kolla blocket, köp o sälj (finns många i nyskick)
    4) skor Måste ju faktiskt inte komma från brudkollektioner. Kolla på din sko o liknande, det är ju student varje år.
    5) tårta Ha tårtan som efterrätten
    6) hotellnätter Enklare standars, handen på hjärtat, hur många timmar är man egentligen där. Vi skippar faktiskt hotell pga av detta o lägger de slantarna på resan i stället. Kola om någon har en mysig sommarstuga ni får gotta er i.
    7) inbjudningskort Enklast men bland de finaste jag har sett, var av vikt papper som fick en pärm av ett grönt tunt papper o sedan hade de satt som baderoll (runt kortet) ståltråd med några pärlor som de format till lite.
    8) agenda under dagen för alla gäster (dvs häftet under middagen) Gör som inbjudan
    mm

• ohlala

OMG - det känns som om vi skall ha det likadant(prioriterar likadant - fast vi skall vara drygt 100)!

Jag skall beställa brudklänning från Kina + tärnklänningar.
    Göra min egen bukett och tärnbuketter + corsage och coursage till marsalkar.
    Jag skall göra väldigt mycket egen mat och fördela ut "uppgifter" till delar av famlijen. typ baka bröd ngn vecka innan och tina, lyxiga pajer, frysa in hummus, babagahnoz, osv . köpa rökt lax och rulla upp.
    vi bor i stockholm och jag skall beställa blommor från stånden på hötorget.
    jag vill gärna ha ett par fina skor och de kommer jag nog köpa på rea eller secondhand/få av mamma (som också gör vickningen vilket kommer vara pastasallad, köttbullar/sesamnuggets).
    slöjan skall jag nog göra själv
    tiaran kommer jag få låna
    dekorering av lokalen kommer att vara vit tunn fiberduk uppsatt i taket så att det blir lite mer ombonad känsla och precis som i bröllopsbonanza kommer vi att ha samma som gardiner och vitt bomullstyg som dukar med färgad spetts eller organza som löpare med små vaser med blommor och ev blomblad.
    skall nog fixa egna placeringskortshållare

Jag kommer att prioritera tårtan, lokalen (i sthlm kostar ändå alla lokaler 10 000 och upp för, fri bar, live band (har hört att det har blivit jättekonstiga bröllopsfester med dator eller med en halvkass dj) och helt fri bar eftersom det är barnfritt.
    jäklar vad långt det blev men lite mer tipps hoppas jag

• pallesj

Gör tårta, inbjudningar och bukett själv
    Beställ billigare klänning på nätet
    Kolla om det är nåt hotell som har special erbjudande typ lovers weekend eller nåt

• GME76   080802

Liveband är absolut ingen garanti för att det blir mer lyckat. Vi insåg att vi o våra vänner definitivt har lika kul så länge det finns musik. Så vi kör eget + karaoke istället.
    Men det är lätt att falla för alla måsten som man blir påprackad av andra .

• Zozo

Nja, om man lägger ner jobbet och anordnar musiken bra, plus lanar in bra ljudanläggning kan det bli MYCKET bra med egen musik. Vart var jättelyckat med vârldens ös. Jag har varit pa bröllop med band som varit urkass, sa jag tror nog inte att det beror pa ena eller andra (band eller dator) utan om man gör ett bra val eller inte.

Svar på tråden OK budget för 80 pers????