• Miss Blue

Budgeten drar iväg.....!!!!!

Jag känner att vår budget är på väg att spricka...satt och räknade lite idag på våra "fasta" poster (räknade iof lite högt på alkohol och underkläder som inte är inköpta än). Men vi har gått förbi vår tänkta budget.....!!!!!
    Visst kan man skrapa ihop pengar, men vad det drar iväg!! Vi har ändå ett "budgetbröllop" i mina ögon. Vi hade beräknat ca 20-25000kr men nu när jag räknar lite är vi redan över 28´ suck känns sådär kul!!

Är det bara jag som känner att det drar i väg med pengar???

• Svar på tråden Budgeten drar iväg.....!!!!!
  • Miss Blue

Jo alla bidrag tar man ju tacksamt emot, även om vi har sagt till våra föräldrar att vi tänkt fixa allt själva. Nu blir det så att de kommer att hjälpa till med pengar till själva bröllopet och ska INTE köpa någon bröllopspresent.

• anirac1

Vi kanske landar på 30000 men jag har bara fått ihop 22000 än
    spännande va?
    vi ska ha en fest med ca 50 pers
    inget märkvärdigt alls
    Faktiskt mest "lågbudget" Än så länge är våra ringar det dyraste utlägget 5100 drygt - inga stenar i-
    Lite här och lite där blir ändå upp mot 30000
    Klänningen är inte köpt än och gud vet vad den kan kosta
    Har en beg som jag inte kommer i och det är väl inte drömklänningen precis.....

delamotte skrev 2008-02-19 10:33:46 följande:
    Hej!Jag har bara börjat kolla lite på bröllopsplaneringen nu, men har ändå lagt upp en plan och vi hamnar LÅNGT IFRÅN 25 000 kr. Jag tycker det verkar helt omöjligt att komma under 100 000 kr!! och då har inte vi ngt alls märkvärdigt. vi räknar med ca 80 gäster och vi kommer köpa dricka i Tyskland för jag tycker man vill bjuda på allt, inte att folk ska betala för dig på ett bröllop.Men ni som ligger på den nivån, dvs 25 000:-, hur kan ni göra det??? vad har ni dragit ner på??? vad betalar ni i mat/person?? dricka?? lokal??? klänning?? band?? ring??? har ni med resan i denna budget???tacksam för tips att spara!!//MMMiss Blue skrev 2008-02-19 10:07:42 följande:
  • Miss Blue

Lokalen är en sockenstuga, en gammal skola faktiskt. Jag har varit där på dop förut så det är en helt okej lokal och def för det priset!! Det är 3 våningar (med hiss), kök med all köksutrustning, porslin, bestick, glas, bord och stolar, diskmaskin, kyl & frys mm mm. Den enda de inte hade var champagneglas och dukar, men det har vi fixat gratis av en kompis! Vi hyr en del utav huset (inte hela) men det blir en stor hall med 3 toaletter därnere, en trappa upp ett stort rum (där vi ska ha festen), ett mindre förrum (där ska vi duka upp buffébordet) och sen köket. Det känns kanonbra!!!!
    Alkoholen har vi oxå varit lite i valet och kvalet om vi skulle bjuda eller inte, men vi kommer bjuda på drycken till maten och sen blir det till självkostnadspris. Jag tycker inte det gör något om man får betala en liten slant. Vi har varit på 5 bröllop och det har varit lite olika men inget har varit sämre än det andra! Det är inte det som är det viktigaste, men det är min åsikt.

delamotte skrev 2008-02-19 10:54:13 följande:
    Måste säga att jag är imponerad av att ni lyckas få ner kostnaderna så mycket!!=) Jag vill försöka också.... Men så har man lite upplevelser från andras bröllop om vissa saker som man inte gillar, tex att gästerna ska köpa sin alkol på bröllopet. men alla är vi olika, vi tycker om olika saker!Är det ngn som har erfarenhet av buffé, är det lyckat??Blir det mycket billgare att hyra än köpa sin klänning?? min kompis hittade en jättefin klänning för 3000:- (NIXA) och det lät billigt tycker jag...javisst, antal gäster gör ju också mycket...Lokalen, där ska vi betala 10 000:- för. men då är det inmgen bygdegård, utan en fin herrgårdsliknande byggnad. Hur ser er lokal ut??//MMMiss Blue skrev 2008-02-19 10:44:21 följande:
  • Skottdagen2008

Näe, men vi kollade runt och fick pris på våra egendesignade ringar 25 000 kr i SKILLNAD!! Gissa vilken firma vi tog, den dyrare = NOT!!

Miss Blue skrev 2008-02-19 10:54:06 följande:

Nej ringen ville inte jag heller snåla på (m2b ville inte ha en till ring, hans förlovningsring är rätt bred). Men vi lyckades hitta en som jag ville ha för 5500kr och jag känner mig helnöjd med det! Vill inte köpa en ring för att den billig och sen känna mig missnöjd med den, ska ju förhoppningsvis ha den resten av livet!!
  • oss två

Det går att spara in pengar...dock när man sitter här på BT å läser om alla andra så kommer man så lätt på mer och mer saker man vill ha, som inte alls var tanken från början. Försök hålla er vid tanken ni hade från början, försöka att int ta för mkt intryck av allt som alla andra har. Finns inga måsten, det blir bra ändå.
    Vår budget drog oxå iväg en del, dock inte så mkt eftersom ekonomin inte räckte till det. Det går oxå att hitta billigare lösningar på sånt som annars kostar en massa, det gäller att vara lite uppfinningsrik.

• Skottdagen2008

å sedan också prioritera, vad får kosta och vad är det värt för er. vi var väldigt överens om att vi ville ha våra ringar enligt egen design så det fick kosta, medan brudklänningen inte var lika viktig, den har jag ju bara en dag, ringarna har vi för livet. lokalen skiter era gäster fullständigt i, de kommer ju för att träffa och hedra er, strunta i stolsöverdrag och vackra lokaler, bjud hellre på något extra till gästerna om pengarna blir över.

• Miss Blue

Jo fantasi måste man ha för att ro detta i land
    Och det ååå så lätt att sväva iväg med grejer man vill ha, mycket tips här på BT - på gott och ont
    Vi kommer fixa det, men det känns lite surt att det drar iväg....får trösta mig med att det mesta VET vi pris på och är bokat. Så man inte får några överraskningar med de största bitarna i planeringen.
    Men i slutänden är jag nöjd om vi gifter oss och har en lycklig dag!

• vintergården

halloj

har satt en budget till 75000 än så länge ligger vi på plus, men har tagit i ordentlig i mat, dryck o serveringssektionen. Hade även satt klänningen till 8000 men hittade en för halva priset så man får lägga till här o dra bort där. Bara man är överens innan om var de flesta taken ligger så kan man ju trixa lite.

• pojomo

jag har inte räknat på det ä å vill väl egentligen inte.
    Men lokalen kostar 500:- för 3 dagar,
    ringen 3000:-
    dricka 600:- (redan köpt)
    maten vet jag ej men ska laa själv vi blir bara njaa runt 24-28 pers. (Vet inte om g-farmor kan komma eller min syster som av alla tider lyckas bli på smällen å beräknat den 6 aug) Jädrans unge ;) Jaja det återstår å se men jag räknar ju inte med att det går över 2500:-
    Sen ska vi baka tårta,
    tjejernas kläder fixade gick på öhh 600:-
    Min klänning 1500:-
    hans kostym ingen aning 900:-

då är jag uppe i vad....9600:-

• Nymåne

Herregud ja...Det va länge sen..
    Lokal 2500kr
    Ringar o morgongåvor 14500kr
    Alkohol 7000kr
    Bröllopsnatt 2400kr
    Klänning till mig o tärna 4200kr
    Sömmerska 2000kr
    Skor 1000kr
    Tårta 2800kr
    M2b:s kläder 2000kr (hyr)
    Musik 4000kr
    Hyra dukar, servetter, stolsöverdrag 3500kr
    Trycksaker 2000kr
    Fotograf 6-7000kr
    Limo 2500kr
    Make 500kr ?
    Frissa 1500kr ?
    Blommor omkr. 2000kr
    Dekorationer 700kr
    Ja, listan kan göras lång...Man glömmer lätt bort alla "små" saker när man börjar räkna på det hela. O maten med serveringspersonal kommer bli den största utgiften. Exakt pris har vi inte fått än. p.g.a. vissa ändringar...

Svar på tråden Budgeten drar iväg.....!!!!!