• Anonym

Ex-flickvän

Jag behöver råd!Går egentligen inte i giftastankar,men ska snart vara brudtärna,så jag hoppas att någon kanske kan ta sig tid ändå.:)
    Jag är sedan ca 1 år tillbaka tillsammans med en kille. Vi blev ihop ca 3 månader efter det tog slut mellan honom o hans dåvarande sambo, de hade då varit tillsammans i 5 år. Exet har ny pojkvän, men min pojkvän o hon har fortf väldig tät kontakt,vilket blir rätt jobbigt då min pojkvän döljer den.De ringer t ex aldrig till varandra hemifrån, utan alltid från jobbet.De bor i olika delar av Sverige och har inte chans att träffas så ofta, men i höstas sov han över hos henne, naturligtvis utan att berätta det för mig. O varje gång han åker till hennes hemstad träffas de, går ut o äter på tu man hand osv. Allt detta har jag fått reda på genom att läsa hans email. Fel av mig,jag vet,o jag har erkänt för honom! Jag har iallafall blivit väldigt svartsjuk o har svårt att acceptera deras kontakt, vilket fått följden att han bara döljer än mer och kommer med argumentet att han inte vill berätta att de ska träffas eller ringa hemifrån för att han då vet att han sårar mig. Till saken hör också att jag just nu är bostadslös o bor hos min pojkvän och är alltid här. Detta verkar inte exet gilla speciellt mycket.Hon o jag har hållt viss kontakt genom mail också o nu säger hon att hon inte tror att min pojkvän är ärlig mot mig o att han eg.tycker det är jobbigt att jag är här mycket.När jag frågar honom nekar han och säger att han inte tycker det el sagt ngt till henne.Häromdagen läste jag hans ICQ(jag skäms så!),där skrev HON att HON tyckte det var jobbigt att jag var här så mycket,för att de inte kunde hålla den kontakt de ville.Han svarar ungefär "jag vet,det är jobbigt".Dels erkänner hon att hon fortf har känslor för honom,han svarar då på ett skämtsamt sätt att hon bara pratar strunt. Nu vet jag inte vad jag ska göra.Känner mig så sviken när han aldrig kan vara ärlig mot mig,vad det än gäller, och inte står upp för mig o vårt förhållande gentemot henne. En del av mig vill bara försvinna o en del vill stanna kvar o kämpa. Är det jag som har fel,som har så svårt att acceptera deras vänskap eller vad det nu är för något? Jag tycker inte att de har gått vidare,trots att de båda är i nya förhållanden. Ska jag ställa honom mot väggen o erkänna att jag vet vad de har skrivit och att jag vet att hon fortfarande har känslor för honom, med risk för att han döljer än mer?! Det är väl ingen som kan säga hur jag ska göra,men hur skulle ni gjort o reagerat?! Jag har svårt att bli arg,o blir istället ledsen o osäker,men arg är kanske det jag ska bli?! Tack på förhand! /Carro

• Svar på tråden Ex-flickvän
  • elique

dea
    Vaddå "Du ska vara gorgeous och sexig och romantisk och cool."???

Ska hon behöva göra sig till för att hon ska bli behandlad med respekt?!!

Nädu! Hon ska vara helt sig själv. Kräva respekt eller be honom dra. Och de där med vad hon skulle tycka är ok eller inte funkar inte heller, jag lovar. Det får vara ett antingen eller. Jag skulle valt eller.

• Jj?

Ellique, jag skulle inte gifta mig med min blivande om han inte respekterade att jag har ett förflutet och att jag fortfarande hyser djup respekt och tycker mycket om min exsambo. Att ljuga och smussla är alltid fel. Att ha kvar ex som nära vänner behöver inte vara fel. Men man måste hitta umgängesformer som ALLA i relationen mår bra av.

• Medea

Det flesta kan väl ändå acceptera att ens partner har ett förflutet och att man kan ha en personlig kontakt med sitt ex. Jag tror däremot att få kan acceptera att ens partner sover över hos sin ex och att exet förmedlar saker för en som ens partner inte vågar säga. I det här fallet är det så uppenbart att killen och hans före detta tjej inte har gått vidare till att vara bara vänner. Exet har ju uppenbarligen fortfarande känslor för killen och lägger sig i hans nya förhållande. Och killen döljer sina kontakter med exet.

Självklart kan folk ha normala relationer med sina ex. Men då finns det ingen anledning att ha en tät kontakt i smyg.

• Kaffemoster

Håller med dea. Verkar ju inte som om din pojkvän nappar på ex'ets trevare. Han kanske tycker synd om henne.
    Prata sansat med din pojkvän och visa att du förstår och accepterar att han håller viss kontakt, men att du vill att han gör det öppet och inkluderar dig. Inga mer övernattningar och romantiska middagar.

• Emzas

Jag har fortfarande kontakt med några av mina ex, men under väldigt sporadiska former. Min m2b tycker inte om dem p.g.a. det de gjort mot mig och visst har han rätt när han undrar varför jag har kontakt med dem. Men... trots allt var vi goda vänner fastän vi var tillsammans och det är klart att vi undrar hur den andre mår. Jag har tagit beslutet att inte träffa dem i fysisk person men vi skickar något mail eller sms när det hänt något som vi tror att den andre tycker är roligt att få veta.

Principen är dock... INGET HEMLIGT! Och skulle jag säga sådana saker som din pojkvän sagt, att han verkar tycka det är jobbigt att du är där, då skulle jag ge honom en klassisk örfil och tala om för honom att om han vill ha tillbaka sin förra tjej så kan han börja springa. Han har uppenbarligen inte förstått den fina tjej du är och han är inte värd dig!

• dea

Elique, du har missuppfattat mig totalt.

Jag utgick ifrån att Carro är gorgeous, romantisk, sexig och cool i sig själv. Är inte alla flickvänner det i sitt förhållande? Jag menar att hennes rival inte nödvändigtvis är nåt hot mot henne, det verkar ju vara exet som driver detta.

Och att tänka igenom var hennes gräns går och kommunicera det sansat, tycker jag är en bättre väg att gå än att snoka, eller sura eller vara huvudlöst förbannad.

Om du läser igenom mitt inlägg en gång till så ser att jag listat ett alternativ där ingen mejlkommunikation alls är ok.
    Men det är HENNES sak att dra gränsen.

• Busan april

jag har varit i samma sits och jag följde min "magkänsla" vilket jag nästan alltid gör. Och som vanligt hade min lilla mage rätt!
    Jag hittade bevis på hans otrohet (inget sex men absolut tillräckligt) han erkände aldrig men det gjorde tjejerna. I dag lever jag i ett sunt & lyckligt förhållande. När min blivande man pratar med sin ex-sambo rör det mig inte i ryggen, för jag VET att han gör det, oavsett om jag är i rummet eller ej, dvs. han försöker inte dölja det. Skulle kontakten bli daglig och inkludera middagar skulle jag säga ifrån.
    Stå på dig tjejen! Sträck på dig! Säg åt dum bruden att hon ska ge fan i att tala om för dig vad din pojkvän tycker det klarar ni själva!
    Och fråga din pojkvän rakt up o ner Vem är viktigast?

Massor av kramar // Busan

• elique

dea
    ojdå..ja, jag misstog mig visst.

• dea

Ingen fara, Elique, jag ser nu att det går att läsa mitt inlägg som du gjorde. Bra att du frågade så jag fick klargöra.

• Zarah

Tycker inte det låter sunt. Ta dig en allvarlig funderare på
    1. Vill jag ha den här killen? och i så fall
    2. Hur kan jag tala om vad jag behöver och accepterar/inte accepterar på ett sätt så han förstår. Ta en stund när du inte är upprörd och kan prata sakligt, då går det in mest.
    Ärlighet kan du kräva i ditt förhållande, men du måste då vara beredd att höra att de kanske ska träffas. Säg då att det gör dig rädd och varför. Kanske måste du dra ner lite på snokandet, det gör bara dig själv illa och skadara hans förtroende till dig. (det är min erfarenhet...)
    Om han inte kan ändra något på en situation som uppenbarligen gör dig illa är han inte värd dig.
    Hoppas att du kan lösa din situation!

• Cecilia2

Carro:

Du har fått många råd redan, och jag säger egentligen bara samma sak som alla andra:

Smusslandet är över huvud taget inte ok! Ni måste prata ordentligt om saken, och hans argument att inte säga något för att han vet att du blir sårad är fullkomligt idiotiskt. Om han vet att det sårar dig borde han helt enkelt låta bli.

Jag tycker inte att din svartsjuka i det här fallet är osund svartsjuka, utan ganska naturlig. Däremot är det inte så bra att gå igenom andras post, sms, mail ,icq... det kan leda till andra konflikter och helt plötsligt är det du som framstår som skurken.

Så försök få till ordentliga samtal med honom fortast möjligt - han får väl helt enkelt välja - dig eller henne. Kan han inte välja är det nog tyvärr så att han faktiskt behöver mer tid för att komma över sitt ex. Tre månader är väldigt kort tid när man varit tillsammans så länge. Men det är ju bättre att komma fram till sådan slutsatser så tidigt som möjligt, hur smärtsamma de än är.

Men det kan ju mycket väl gå åt andra hållet också. Han tar sig en ordentlig funderare och kommer fram till att du är den viktigtaste i hans liv, och att han faktiskt inte längre behöver bekräftelse från sitt ex.

Hmmm...långt och rörigt. Hoppas jag fick fram vad jag ville säga...

• Fia Malmö

Jag har själv varit i en liknande situation som din pojkvän...och det är INTE schysst , det fattar jag nu.
    Jag träffade min nuvarande bara två månader efter att jag och min ex-flickvän gjort slut och jag hade nog lite svårt att ta mitt nya förhållande på allvar i början, och det är någonting jag har fått ångra.det var många telefonsamtal till exet, och mycket SMSande...Min nya flickvän bet ihop, och stod ut....Och ingen är tacksammare än jag för det! Nu,
    1 1/2 år senare VET jag vilken skitstövel jag var...och vilken tur jag hade som träffat en så stark o förstående tjej. Vi är fortfarande nyförälskade och snart är det bröllop på gång....
    Med detta vill jag ha sagt att det din pojkvän gör är INTE ok! Ska han ha kontakt med sitt ex så ska det vara helt "öppet" och med din vetskap. Ställ honom mot väggen, och ge honom ett ultimatum: Var ärlig eller stick!!

Lycka till

• maria P

Det jag inte förstár är:

Om man nu inte kan glömma sitt ex och máste hálla pá och ringa och sms:a i hemlighet, är det inte bättre att vara ärlig mot den nuvarande partnern, och gá tillbaka till det FANTASTISKA exet?

Det var väl av en anledning som man gjorde slut eller?

Har man ett sádant behov av att smussla med sitt ex, är man nog inte beredd att ge sig in i ett nytt förhállande sá snabbt, jag tror man máste bli färdig med det gamla först, av hänsyn till den nya partnern som faktiskt ocksá har känslor.

m.v.h
    Maria P som hade en sádan tur att partnerns ex-flickvän var en sádan häxa sá han inte ville ha flickvän pá ca 2 ár, tills han träffade mig

Svar på tråden Ex-flickvän