• Anonym

Ex-flickvän

Jag behöver råd!Går egentligen inte i giftastankar,men ska snart vara brudtärna,så jag hoppas att någon kanske kan ta sig tid ändå.:)
    Jag är sedan ca 1 år tillbaka tillsammans med en kille. Vi blev ihop ca 3 månader efter det tog slut mellan honom o hans dåvarande sambo, de hade då varit tillsammans i 5 år. Exet har ny pojkvän, men min pojkvän o hon har fortf väldig tät kontakt,vilket blir rätt jobbigt då min pojkvän döljer den.De ringer t ex aldrig till varandra hemifrån, utan alltid från jobbet.De bor i olika delar av Sverige och har inte chans att träffas så ofta, men i höstas sov han över hos henne, naturligtvis utan att berätta det för mig. O varje gång han åker till hennes hemstad träffas de, går ut o äter på tu man hand osv. Allt detta har jag fått reda på genom att läsa hans email. Fel av mig,jag vet,o jag har erkänt för honom! Jag har iallafall blivit väldigt svartsjuk o har svårt att acceptera deras kontakt, vilket fått följden att han bara döljer än mer och kommer med argumentet att han inte vill berätta att de ska träffas eller ringa hemifrån för att han då vet att han sårar mig. Till saken hör också att jag just nu är bostadslös o bor hos min pojkvän och är alltid här. Detta verkar inte exet gilla speciellt mycket.Hon o jag har hållt viss kontakt genom mail också o nu säger hon att hon inte tror att min pojkvän är ärlig mot mig o att han eg.tycker det är jobbigt att jag är här mycket.När jag frågar honom nekar han och säger att han inte tycker det el sagt ngt till henne.Häromdagen läste jag hans ICQ(jag skäms så!),där skrev HON att HON tyckte det var jobbigt att jag var här så mycket,för att de inte kunde hålla den kontakt de ville.Han svarar ungefär "jag vet,det är jobbigt".Dels erkänner hon att hon fortf har känslor för honom,han svarar då på ett skämtsamt sätt att hon bara pratar strunt. Nu vet jag inte vad jag ska göra.Känner mig så sviken när han aldrig kan vara ärlig mot mig,vad det än gäller, och inte står upp för mig o vårt förhållande gentemot henne. En del av mig vill bara försvinna o en del vill stanna kvar o kämpa. Är det jag som har fel,som har så svårt att acceptera deras vänskap eller vad det nu är för något? Jag tycker inte att de har gått vidare,trots att de båda är i nya förhållanden. Ska jag ställa honom mot väggen o erkänna att jag vet vad de har skrivit och att jag vet att hon fortfarande har känslor för honom, med risk för att han döljer än mer?! Det är väl ingen som kan säga hur jag ska göra,men hur skulle ni gjort o reagerat?! Jag har svårt att bli arg,o blir istället ledsen o osäker,men arg är kanske det jag ska bli?! Tack på förhand! /Carro

• Svar på tråden Ex-flickvän
  • Jema

Hej Anonym!
    Jag hade både blivit arg, ledsen, sårad och jag vet inte vad om min pojkvän hade betéet sig på det sättet.
    Det är INTE acceptabelt på något sätt! (inte sett från min sida i alla fall)
    I ett förhållande bör man inte ha hemligheter för varandra och man ska kunna vara öppen och rak.
    Jag tycker absolut INTE att du gör fel i att kolla hans mail, ICQ osv eftersom du verkar ha bra grunder till att göra det också. Han döljer ju saker för dig...
    Du är värd mer än det!
    (Nu får jag säkert en massa svar om att man gör "intrång" i någons privatliv osv, men det struntar jag i)

Mitt råd till dig är att ta ett allvarligt snack med honom om det, hur du känner och upplever det.

*Jag blir så ledsen och arg när man läser sådana här saker*

Lycka till!
    Jema

• Bride of Autumn

(Jag håller iaf med dig Jema)

Hade det varit min pojkvän hade han fått gå sin väg.
    Jag accepterar inte kontakter på nätet med människor som han inte känner, finns ingen anledning med det enligt mig.
    Nu kommer massor av folk vara emot mig, men mitt förhållande är mitt förhållande och vi är mkt lyckliga tillsammans och vi har samma tankar och åsikter om detta så det passar OSS utmärkt!

• Majälva

Håller med elique, Y04, Medea, Jema och Bride Of Autumn.

Om det varit jag hade jag kastat ut honom med huvudet före, skulle inte ens fundera över att acceptera något sådant.

• Charlottsky

Hemlighetsmakeri är aldrig bra, det hade jag blivit upprörd över.

Dock tycker jag man får försöka acceptera att det finns ett förflutet hos sin partner, att ha kontakt med sitt ex behöver inte betyda att man är beredd att gå tillbaka, vänstra, prata personliga saker om sin nya.

Jag vänder på det, hade min nye make inte accepterat att jag umgås med min f d make hade jag allrvarligt övervägt om han var rätt för mig. Jag har ett förflutet. Tolv år av mitt liv delade jag med min f d make, fem som gift, och hade någon begärt att jag bara skulle skära ut tolv år ur mitt liv som ändå har inneburit mycket bra skulle jag bli väldigt ledsen över så lite tolerans mot det liv jag tidigare levt.

Jag förstår ilskan och känslad av att bli sårad för hemlighetsmakeriet, man ska vara ärlig och öppen om sådant, jag har från dag 1 med min nye man berättat att jag umgås med mitt ex och att vi är nära vänner som inte vill släppa varandra som vänner. Att man blir ilsken för att ens partner har kontakt med sitt ex har jag svårare att förstå, särskilt om det är ett ex partnern har ett långt förflutet med. Man kan inte bara skära ut en del av sitt liv hursomhelst.

• Majälva

Det du säger Charlottsky är helt sunt och riktigt, men personligen tycker jag inte att Carros pojkvän alls har betett sig på ett ärligt och juste sätt. Det som framkommit av e-mail och icq i detta fallet skulle jag inte en sekund acceptera. Att i övrigt acceptera kontakter med ex beror helt på hur och varför. För din del tycker jag att en fortsatt kontakt om ni själva vill är självklar och låter mycket sund.

Tycker alltså inte att man kategoriskt kan säga varken "ja, man måste få ha kontakt med sitt ex" eller "nej, man får absolut inte ha kontakt med sitt ex". Det beror naturligtvis på situationen.

• dea

Hallå!

Jag tycker du ska ta det lugnt. Du har trumf på hand. Han är tillsammans med dig, ni är nästan sambo, hon är i en annan stad, och det fanns säkert en anledning till att det tog slut.

Du ska vara gorgeous och sexig och romantisk och cool.

Jag tror att din kille mår bra av bekräftelsen han får av henne. Jag tror att hon vill behålla honom som reserv-pojkvän. Så kommer det att fortsätta om han får.

Tänk igenom vad du tycker är ok, och vad du tycker inte är ok.

Till exempel, det är ok att de mejlar, bara han drar gränsen när hon visar intresse; Eller det är inte ok med mejlkontakt alls eftersom han vet att hon gillar honom. Eller är det ok så länge han behandlar henne som en killkompis. Eller det är ok med en fika, men inte middag med vin eller ljus. Jag skulle INTE tycka att det var ok om min kille sov över hos sitt ex. Det kanske är ok att de ringer varann i ditt sällskap. Och så vidare.

När du kommit fram till vad du tycker är ok, berättar du det för honom, sansat, och så länge han håller sig till det, får du låta bli att snoka.

Ett annat sätt är att pinka revir. Träffas alla tre, och klänga förälskat på honom tills exet fattar piken. Lite mer omoget. Men effektivt ibland.

• Charlottsky

Ja människor är ju alla olika så visst får man se hur det är från fall till fall! Ville bara ge en synpunkt från ett lite annat håll.

Men jag tycker inte att det är okej med hemlighetsmakeri, det är det aldrig vad det än må vara!

• dea

Håller också med dig, Charlottsky i princip, men din exman var ju din vän och pappan till dina barn, och jag antar att ni inte smög med det eller flirtade med varann. Jag tycker det är viss skillnad om relationen till exet är oskyldig.

• Charlottsky

Jag har inga barn och inte min ex-make heller.

Att smyga med någon är aldrig bra, vare sig det är ett ex eller någon annan.

Jag har blivit bedragen och det som sved mest var oärligheten och lögnerna. I det fallet spelade det ingen som helst roll om det varit en ex eller en ny inblandad.

• dea

Oh, förlåt, jag måste ha blandat ihop dig. Vad klantigt av mig.

Nej, jag tycker inte heller det spelar nån roll om det är en gammal eller ny bekantskap om det är nåt annat än vän. Och smygande och snokande och bristande öppenhet skadar.

Carro! Lycka till.

Svar på tråden Ex-flickvän