• Anonym

Ex-flickvän

Jag behöver råd!Går egentligen inte i giftastankar,men ska snart vara brudtärna,så jag hoppas att någon kanske kan ta sig tid ändå.:)
    Jag är sedan ca 1 år tillbaka tillsammans med en kille. Vi blev ihop ca 3 månader efter det tog slut mellan honom o hans dåvarande sambo, de hade då varit tillsammans i 5 år. Exet har ny pojkvän, men min pojkvän o hon har fortf väldig tät kontakt,vilket blir rätt jobbigt då min pojkvän döljer den.De ringer t ex aldrig till varandra hemifrån, utan alltid från jobbet.De bor i olika delar av Sverige och har inte chans att träffas så ofta, men i höstas sov han över hos henne, naturligtvis utan att berätta det för mig. O varje gång han åker till hennes hemstad träffas de, går ut o äter på tu man hand osv. Allt detta har jag fått reda på genom att läsa hans email. Fel av mig,jag vet,o jag har erkänt för honom! Jag har iallafall blivit väldigt svartsjuk o har svårt att acceptera deras kontakt, vilket fått följden att han bara döljer än mer och kommer med argumentet att han inte vill berätta att de ska träffas eller ringa hemifrån för att han då vet att han sårar mig. Till saken hör också att jag just nu är bostadslös o bor hos min pojkvän och är alltid här. Detta verkar inte exet gilla speciellt mycket.Hon o jag har hållt viss kontakt genom mail också o nu säger hon att hon inte tror att min pojkvän är ärlig mot mig o att han eg.tycker det är jobbigt att jag är här mycket.När jag frågar honom nekar han och säger att han inte tycker det el sagt ngt till henne.Häromdagen läste jag hans ICQ(jag skäms så!),där skrev HON att HON tyckte det var jobbigt att jag var här så mycket,för att de inte kunde hålla den kontakt de ville.Han svarar ungefär "jag vet,det är jobbigt".Dels erkänner hon att hon fortf har känslor för honom,han svarar då på ett skämtsamt sätt att hon bara pratar strunt. Nu vet jag inte vad jag ska göra.Känner mig så sviken när han aldrig kan vara ärlig mot mig,vad det än gäller, och inte står upp för mig o vårt förhållande gentemot henne. En del av mig vill bara försvinna o en del vill stanna kvar o kämpa. Är det jag som har fel,som har så svårt att acceptera deras vänskap eller vad det nu är för något? Jag tycker inte att de har gått vidare,trots att de båda är i nya förhållanden. Ska jag ställa honom mot väggen o erkänna att jag vet vad de har skrivit och att jag vet att hon fortfarande har känslor för honom, med risk för att han döljer än mer?! Det är väl ingen som kan säga hur jag ska göra,men hur skulle ni gjort o reagerat?! Jag har svårt att bli arg,o blir istället ledsen o osäker,men arg är kanske det jag ska bli?! Tack på förhand! /Carro

• Svar på tråden Ex-flickvän
  • Hanna, maj 2004

Eller så är det han som ska bli arg, så som du snokar och inte litar på honom.

• karinda

Hua. Låter inte som en toppenbra relation. Nej, ni verkar inte kunna lite på varandra, så för att det här ska reda upp sig krävs krafttag och stor vilja hos er båda, tror jag. Inte bra att läsa andras brev, det känner du ju själv , men inte heller bra att träffa ett gammalt ex i smyg. Det tär ju på ert förhållande och det börjar bli dax att fråga sig om det verkligen är värt det att ha det så här.
    Sammanfattning: Ni har båda anledning att vara arga och ledsna, och det kan vara läge att tänka efter noga hur ni vill ha det. Och KOMMUNICERA med varandra! Inte hemla sig!

kram!
    /karinda

• Anonym

Hej

jag har haft ett liknande problem.
    När jag blev ihop med min kille så hade hans ex nyligen gjort slut med honom.
    (de hade väl i och för sig inte varit ihop så jättelänge) De gick på bio tillsammans, åt på restauranger, fikade etc etc...
    De ringde och skickade mail etc till varandra flera gånger i veckan.
    Jag läste oxå mailen och tom deletade vissa innan han ens hann läsa dem.
    men ju mer tiden gick ju mindre ringde/mailade de till varandra.
    Nu har vi varit tillsammans i 7 år och ska gifta oss om en månad.
    Tjejen har också varit tillsammans med sin nuvarande kille ca 5 år...
    jag tycker du ska ge det lite mer tid så inser de förhoppningsvis att de måste gå vidare med sina liv.

• Mastermind

Det där ska du verkligen inte acceptera. Min pojkvän har som tur var ingen kontakt öht med sitt ex, men -om- han hade det.. Jag skulle nog ha svårt att acceptera det även om dom var helt vänskapliga och öppna med att dom pratar och träffas, men om han skulle börja smyga och sover över hos henne.. *rysa*
    Jag har absolut inget emot att folk har kompisar med motsatt kön (de flesta av mina kompisar är killar...), men om det är ett ex och dom pratar bakom ryggen på dig mm, så är det helt fel.
    Ställ honom mot väggen och fråga honom rent ut vart han vill komma med ert resp deras förhållande. I värsta fall kan du t.o.m ställa ett ultimatum, tycker jag. Och om du tycker att det känns svårt, samla då krafter genom att tänka på att du annars måste fortsätta leva så som du gör nu, med ovissheten och osäkerheten.
    kärlek och ett förhållande ska vara något vackert och göra en lycklig. Du ska verkligen inte behöva gå runt och oroa dig för hans trohet, speciellt inte gentemot hans ex!

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar...

• Nova_74

Det är inte omöjligt att de ännu hyser känslor för varann. 5 år är en lång tid. Personligen tycker jag han har rusat in i nytt förhållande utan att bearbeta det gamla. Även om det gamla varit på upphällningen länge, är det svårt.
    Jag tycker du ska prata ut om detta med din partner. Men det är fel av dig att gå igenom hans meil osv.
    Om ni ej kan känna tillit för varann, kan ni ej heller va ihop.
    Jag har själv varit med om liknande, men detta x var ca 3 år gammalt, men "min pojke" hade inte kommit över henne.
    Detta är säkert inga tröstens ord, men du måste se sanningen i vitögat.

• Anonym

Men jag förstår dig...

Jag hade väldiga problem med min förra pojkvän. Jag kände verkligen på mig att han inte var ärlig och mycket riktigt!!! När jag skulle låna hans telefon för att ringa ett samtal så följde jag min instinkt och tittade i hans sms. Det visade sig att han åkt till köpenhamn för att träffa en internetväninna. Just denna väninnan var den enda jag bett honom att inte träffa eftersom de haft väldigt mycket flörtande för sig innan vi blev itllsammans. Ändå hade han träffat henne! Det stod... "Jag bara måste få träffa dig igen..." Snacka om att jag var förbannad!
    Därefter så litade jag inte mycket på honom men jag tror på att de inte låg med varandra. För jag tror att hon inte ville... Strax därefter så hade han varit så himla dum att han använde min dator för att webchatta med en tjej från usa. Han hade bokat en resa dit och de skulle dela hotellrum... Behöver jag säga att jag gick på en gång? Och att jag inte lämnade kvar något åt honom?

• Anonym

Hej!
    Jobbigt för dig! Det värsta som finns är att vara så svartsjuk. Tyvärr blir det bara värst för dig själv. Varför litar du inte på honom?
    Har du berättat att du är svartsjuk? Det blir nog lättare om du berättar för honom om dina rädslor. Om det blir för jobbigt får du väl försöka få honom att inse att han och exet kanske har lite väl bra/mycket kontakt. Du måste iallafall få utlopp för dina känslor och inte gå och bära på det själv. Det kan förstöra ert förhållande annars...han måste förstå hur dåligt du mår! Lycka till! kram

• elique

Ett äktenskap är en allvarlig förbindelse mellan två personer. Känner man före ett äktenskap att man vill vara säker på denna person så att han inte bedrar en eller annat så tycker jag att de är helt okej att "snoka". Det handlar ju om ens eget liv och vem man vill dela det med!
    Hade han inte haft något att dölja så hade han inte dolt det heller.

Jag tycker det är fruktansvärt fräckt och höjden av respektlöshet när han säger att han inte vill berätta för dig för att han då vet att han sårar dig. Då gör han alltså saker som han vet sårar dig!!
    Ett sådant förhållande skulle då inte jag satsa på. Du är värd att bli behandlad bättre. Jag hade känt mig obekväm i det förhållandet. Och jag hade ALDRIG accepterat att min man har kontakt med sitt ex. Det får han acceptera eller sticka!

• Y04

Dr Phil pratade om ett liknande problem i går. Det var en gift man som under 6 månader haft en "relation" med en tjej på nätet, (de 6 första månaderna av äktenskapet dessutom), och hans fru upptäckte det på samma sätt som du, genom att läsa hans mail.
    Dr Phil hade en bra definition på otrohet: skulle han ha gjort det här om frun såg på? Och eftersom din kille smusslar med sin kontakt med exet, så står det ju inte helt rätt till. Och att han säger att han inte säger något till dig, för att han vet att du blir sårad, det är en otroligt dålig ursäkt! Då låter det ju som att det är du som är "boven", som inte kan låta honom umgås med vem han vill.
    Nu kan det ju visst vara så att det inte är något mellan dem, och att de bara inte vill bryta sin vänskap, men om du mår dåligt av att de har så mycket kontakt, så tycker jag att du måste kunna prata med honom om det, och inte få dåligt samvete över att du ger honom dåligt samvete.

Hoppas du kunde utläsa ur mitt svammel att jag tycker att du har rätt och han har fel, och att han nog behöver fundera över vem han ska prioritera, dig eller exet.

• Medea

Whooah!!

Det här låter inte bra. De måste båda lära sig att släppa taget och hon måste lära sig att acceptera att ni två är tillsammans. Han blir säkert smickrad av kontakterna - särskilt om hon skriver att hon fortfarande har känslor kvar. Det blir också märkligt att hon berättar för dig saker som hon säger att din kille inte vågar säga.

Vänd på det hela. Din kille skulle knappast acceptera att du sov över hos dina ex, att ni hade tät kontakt, att de förklarade för honom hur du upplever honom, att de ville ha mer kontakt med dig än de trodde att han tillät, att de bedyrade dig sin kärlek (fortfarande känslor kvar).

Du bör nog ta upp detta med din kille (röj inte att du har läst hans e-mail). Säg att du tycker att det är svårt att han träffar sin ex, eftersom de inte riktigt hade tid att bearbeta sin separation och eftersom du får intrycket av att hon fortfarande har känslor kvar för honom. Du kan väl också säga att det blir fel om exet är den som berättar för dig att han inte är ärlig mot dig och att han inte vill att du ska vara hos honom så mycket. Det är ju saker som han bör berätta själv.

Om han inte förstår att han måste markera mot henne att det är ni två - då är något fundamentalt fel i förhållande. Då är det nog läge att dra sig ur. Faktiskt.

Kontakt med ett ex (som ligger nära i tiden) kan vara OK, så länge alla är vänner och mår bra av det. Om inte - så går det fetbort.

Svar på tråden Ex-flickvän