• Ailicec

2 augusti 2008

Halloj! Den gamla tråden har stängts av så nu öppnar jag en ny! Hur går det för alla? Bara 6 månader kvar! Vad har ni gjort och vad måste ni ta tag i? Släng in ideér, funderingar och berätta om er planering!

• Svar på tråden 2 augusti 2008
  • Blondie77

Titta på www.brudobrollop.se/ det finns under dukningsförslag, jag har provvikt idag och efter någon liten miss hit och dit så satt den, ganska busenkelt egentligen :)

fyyyy va tarvligt med att sitta och skrika så under bröllopet! Jag vill inte ha världens stelaste tillställning men det måste va lite stil och finess annars blir jag en mycket arg brud!

Vi bokade kyrkan så nyligen att jag inte ens vet vem vår präst bli än, när jag vet det ska jag kolla upp om man kan ha musik på cd.....hoppas hoppas hoppas. Ev vill jag ha en gammal låt som heter blue ribbon,(som utgångslåt) den va themesång till någon serie som gick på tv för hundra år sedan men jag måste kolla med min kusin för hon hade den på sitt bröllop (dom är iofs skilda nu)...den är otroligt vacker, men man kanske ska mer upptempo när man går ut? är den låten ni funderar på det?

Jo jag har en rejäl skopa arbetsmoral fast mest är det väl kontrollbehovet skulle jag tro :) Jag jobbar som Informatör på Saab Automobile i trollhättan och det är egentligen bara jag som har hand om vad vi kallar company visits så vanligt vis finns det inget som heter sjukskriven i min värld, ....nu har jag tagit upp på förslag att vi ska utbilda någon som kan backa upp för mig när jag är sjuk..det hade varit på tiden :) Tänk om man blir sjuk på sin bröllopsdag? Hemska tanke...har inte slagit mig hitills att det faktiskt kan bli så...vad gör man då :(

Ja jag och min bästis är kanske lite ovanliga, förr trodde nog alla vi var ihop för vi va ju tillsammans jämt och åkte på semester med mina föräldrar och sånt men nej vi har alltid bara varit vänner...idag är vi ju stagdade båda två och ses inte lika ofta men nu när vi inte singlar längre har ryktena dött ut iaf men det finns säkert dom som tror att det va nått mer från början, dom flesta har nog lite svårt att greppa den sortens vänskap, min kille tyckte det va jobbigt i början att jag nästan bara hade killkompisar men han fick ta lite tid att smälta det och lära känna dom så nu går det bra :)

• Blondie77

jag kom på att jag glömde ju svara på frågan hur vi träffades :) Vi träffades på spraydate för 1,5 år sedan. Jag va trött på krogen och och den typen av killar jag träffade där, en kompis hade precis träffat sin drömkille på spraydate och tipsade mig så jag gjorde en sida och mailen rasade in...det va ju kul att känna sig poppis men det verkade osm alla killar va ute efter en sak så när en söt kille från uddevalla skrev och frågade om han fick bjuda mig på en glass fick han svaret att om han bara va ute efter sex kunde han lägga glasspengarna på någon annan...han tog mitt ilskna svar väldigt bra och efter lite mejlande fram och tillbaka bjöd jag hem honom på middag...våran första dejt som jag trodde skulle vara en kväll varade i 3 underbara dagar :) Sen dess har vi varit oskiljaktiga, vi flyttade ihop ett halvår senare och köpte våran tomt samtidigt :) En del kanske skulle säga att det gått väldigt snabbt men vi vet båda att det här är rätt, vi har samma mål i livet och det bästa vi vet är att bara vara med varandra :)( vi är ju 30 båda två dessutom och blir inte yngre) Så nu blir det hus och bröllop och till hösten tänkte jag sluta äta p-piller så får vi se hur lång tid det tar innan det blir tillökning i våran lilla familj :) Han har velat ha barn ända sen vi träffades så jag tänkte ge han mina p-piller i morgongåva...tror han kommer bli glatt överraskad :)

• 20080802

Hörrni tjejer nu kan jag inte låta bli att blanda mig i er privata tråd.

Måste bara säga att p-piller i morgongåva var bland det finaste jag hört!! Heja! Fick mig att tänka på när jag lade en positiv grav-sticka på fikabrickan på luciamorgon... *ler inombords*

Lite mer praktiska saker... Vad gäller musik i kyrkan så är det inte helt ovanligt att inspelad musik inte accepteras så jag tycker absolut du ska fråga i tid. Vår präst ville bara ha levande musik. Men däremot kan kyrkan säkert tipsa om någon solist som ni kan hyra in. ...och jag inbillar mig att vigselprogram är minst lika vanligt som festprogram men de brukar vara väldigt enkla. Ett halvt A4 som man viker dubbelt bara.

• Ailicec

20080802: Haha, ja det har mest bara varit vi här. Men du är mer än välkommen! De 4 senaste bröllop jag varit på, varav två i sommar och två förra sommaren, hade inga vigselprogram, så jag trodde de hade dött ut.

Blondie: De låtarna jag skrev är inte tänkta som in- och utgångsmarch. Då ska vi ha mendelesshons bröllopsmarch (in) och Trumpet voluntary (ut). Av längtan och hard to concentrate är bara i mitten av vigseln, vår dotter ska antagligen sjunga en liten låt oxå, så det blir mycket annat än bara vigselakten.

Jag håller med förra inlägget, vad himla fint att ge bort p-piller i morgongåva!!! Det måste ju vara det finaste man kan ge. Synd att jag inte äter några...

Vilken fin "hur vi träffades historia"! Den var lite mer romantisk än min . Snabbt och snabbt vet jag inteom jag tycker, iallafall inte om man jämför med mig! Gravid efter 4 månader! Vilket kanske inte låter jätte intelligent, men det gav oss båda mycket lycka. Eller hur jag nu ska formulera det. Ibland är det nog så att man bara vet. Vi får hoppas att våra teorier stämmer!

Nu ska jag provvika servetter! Hörs sen!

• Blondie77

20080802: Blanda på! The more the merrier heter det ju :)

Va kul att ni gillade min ideé med p-piller som morgongåva!! :) Jag misstänker att han kommer gilla den väldigt väldigt mycket! ;)

Oki så det var inte in och utgångsmusik.....jag tror jag skulle vilja ha av längtan till dig som ingång och ännu doftar kärlek av marie fredriksson som utgång (kom jag på förrut när jag hade en orgie i kärlekslåtar från min förlegade skivsamling :)....kanske inte så tradionellt med den sortens musik vid in och utgång men jag tycker båda låtarna är vackra låtar som berör...jag blir inte lika berörd av instrumental musik :) Får se då vad prästen säger bara! Ni kan väl hålla en tumme för mig att det är oki med cd i kyrkan!

Oj gravid efter 4 månader....jag förmodar att era familjer och vänner inte tyckte ni va kloka :) Va härligt att ni har lyckats med det som många andra kanske går bet på (skaffa barn snabbt)....det är ju helt fantastiskt att allt började med en packad killes osmidighet att banka på ett bilfönster för att han ville sova i just den bilen hehe...jag gillar när folk motbevisar folks åsikter om vad som är rätt och rikigt och vad som funkar och inte funkar!! Tummen upp för att ha "bråttom" ;)

Hur blev servetterna?

• Ailicec

Åh, jag skrev precis ett långt svar som bara försvann... Jaja, vad skrev jag nu igen. Jo, först en lång redovisning om när vi blev med barn, och om våra kontrakt, ju mer vi lärde känna varandra under graviditeten ju mer tyckte vi om varandra... Bla, bla, bla osv.

Sedan redovisade jag också hela vårat vigselprogram:

ingång: mendelsson
    Psalm: Tänk att få vakna...
    Tillie: ingen vill vara ensam
    solist: Av längtan till dig
    Diktläsning av en kompis: vet ej vilken
    Psalm: Du vet väl om att du är värdefull
    Solist: hard to concentrate
    utgång: Trumpet voluntary
    (Emellan alla sånger så har prästen vigselakten och vigseltal osv)

ja, det var det! Vilka psalmer vill ni ha? Har ni hunnit tänka på det?

Sen frågade jag något också... Nä, nu kommer jag inte ihåg allt jag skrev. Nåja, kanske kommer på det senare.

• Blondie77

Va trist det är när det händer, här hänt mig flera gånger här på bt så nu när jag har skrivit nått riktigt långt kopierar jag alltid innan jag skickar :)

Jag har inte funderat över psalmer för jag vill helst inte ha några :( Som jag tror jag nämnt tidigare ville jag inte alls gifta mig i kyrkan från början men det blev så tillslut för det kändes lättast...däremot hoppas jag på att få komma överens med våran präst om en väldigt enkel vigsel med kanske bara någon dikt eller så..(jag tycker om den där av niklas nåntingvad han nu heter :) Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt och aldrig jag lämnar det åter.....men vi har ju inte ens fått reda på vem våran präst blir än så vi får väl se :)

Vet du vad!! För 10 min sen ringde min granne på dörren, det hade stått ett paket utanför min dörr...det visade sig innehålla alla mina "provabaka bröllopstårta" grejjer! Nu är jag i valet och kvalet om jag ska orka palla mig ner till ica i slaskvädret för att köpa maizenamjöl.......det känns som bakatårtsuget kommer segra över slasket :)

• Ailicec

Åhhh!! Vad kul! Det kanske blir tårta till fredagsmat! Vad härligt! Ja, det känns som att några regndroppar inte kan stoppa blivande brudar från att provbaka tårta! Jätteskoj. Vad avis jag blir.

Tyvärr är det så (för din skull) att du måste ha 2-3 psalmer med i vigselakten. De har ju en "manual" för hur bröllop i svenska kyrkan ska gå till, sedan kan de gå med på att göra vissa utsvängningar från det. Att man får/inte får gå in med sin pappa står däremot inte med i de "reglerna", vilket omtvistas nästan dagligen härinne på BT. Det är det bara vissa präster som inte vill. Men just ordningen i vigseln, psalmer m.m. måste vara med. Så har jag förstått det hela iallafall. Jag blev någon gång hänvisad av en präst, in på en speciell sida där det står vad man ska ha med och vad man kan välja mellan. Skicka din mailadress till min meddelande korg så kan jag skicka en kopia på det om du vill.

Åh, hoppas det blir tårta ikväll för dig! Nu vill jag nästan beställa på en gång. Men jag får nog hålla mig lite till...

Ja, den dikten är fin. Jag funderar på morgon av Karin Boye. Den handlar väl inte jättemycket om kärlek, det beror på hur man tolkar kanske, men den är fin! Vi har inte heller fått reda på vem vår präst blir, hon/han skulle ta kontakt med oss i början på året, så det blir spännande!

• Uddevallabrud 08

far man vara med har???
    jag planerar brollop i uddevalla i augusti 16....

• Jesska

Hurra! Idag fick jag min vigslring på posten! Passade perfekt och var ännu snyggare än provringarna!!!
    Så nöjd.
    Nästa vecka skickar vi inbjudningar, har ni andra gjort det redan?

• Blondie77

jag skickade mina den 14 februari, eller ja dom kom fram den 14 e :) Ville vara ute i god tid eftersom den 2 augusti är mitt under storsemestern :) NU ska jag bara få den blivande maken att gå med på att börja titta efter kostymer!!!!..detta verkar dock vara omöjligt då han tycker han kan köpa en veckan innan :)

• Jesska

Vi gick och kikade efter kostym till min blivande man förra veckan, ska hyra. Hittade en perfekt med en gång! Hurra!

Svar på tråden 2 augusti 2008