• Ailicec

2 augusti 2008

Halloj! Den gamla tråden har stängts av så nu öppnar jag en ny! Hur går det för alla? Bara 6 månader kvar! Vad har ni gjort och vad måste ni ta tag i? Släng in ideér, funderingar och berätta om er planering!

• Svar på tråden 2 augusti 2008
  • Blondie77

Vi har bokat kyrka men inte bygdegård, hans oms ka visa mig lokalen har skjutit upp detta i över en vecka nu...jag börjar tröttna på att vänta men samtidigt vill jag så gärna titta på just dne lokalen eftersom den ligger så bra till (bara några hundra meter från kyrkan)...börjar kännas som jag verkligen vill veta vart vi ska vara, det kan ju hända att man måste ordna extra stolar och porslin tex...suck...ni då?...usch vilken mardröm att inte få tag på lokal..jag måste nog ringa den där killen igen..nu ..genast :)

• Blondie77

20080802: jag tror det är en jättebra ide att ha flera små bord! Vi kommer nog inte kunna ha det för det krävs ju lite större lokal till det.....bra oxå att inte va så fixerad vi bordsplacering. Vi kommer nog frångå ettiektten med att inte ha gifta par och sambos vid samma bord, jag tänker nog placera folk där jag tror dom får roligast helt enkelt :)

• 20080802

Jag såg en bordsplacering där de hade frångått etiketten så till den milda grad att de inte hade placerat varannan herre varannan dam utan helt blandat. DET tycker jag var lite kul. Men det var så oväntat att jag var tvungen att läsa namnen flera gånger för att fatta att det verkligen var så. Alltså... Varför egentligen ska man nödvändigtvis ha varannan?? Vi har så gott som bara stadgade par så det är ju inte frågan om någon partnerförmedling precis och i alla andra sammanhang så har folk minsann minst lika stort utbyte av umgänge med samma kön. *funderar vidare*

• Ailicec

Det senaste bröllopet jag var på hamnade jag ensam med alla gamla fastrar, far och morföräldrar osv. Två bord längre bort satt min sambo och alla våra kompisar. Då kände jag mig lite mobbad... Fast de gamla tanterna var rätt roliga ändå!

Jag tycker absolut inte att man måste ha bordsplacering, eller hålla sig till alla bröllopsnormer. Man ska ju bara göra som man känner passar en själv bäst. Vi ska nog dock ha både bordsplacering, och vartannat kön. Jag vill ha det så tradiotionellt och stelt som möjligt

• Ailicec

Blondie77 skrev 2008-01-30 16:18:11 följande:

Vi har bokat kyrka men inte bygdegård, hans oms ka visa mig lokalen har skjutit upp detta i över en vecka nu...jag börjar tröttna på att vänta men samtidigt vill jag så gärna titta på just dne lokalen eftersom den ligger så bra till (bara några hundra meter från kyrkan)...börjar kännas som jag verkligen vill veta vart vi ska vara, det kan ju hända att man måste ordna extra stolar och porslin tex...suck...ni då?...usch vilken mardröm att inte få tag på lokal..jag måste nog ringa den där killen igen..nu ..genast :)
    Jo, vi har bokat lokal och kyrka. Den campingen vi ska ha blir väldigt fort fullbokad under sommaren, så jag bokade den redan i juli förra året. Vi ska ju ha massor av stugor, lokal och honey-moon sviten , så jag vågade inte chansa på att det fanns kvar.

Men jag har märkt att tom i vår lilla stad blir det snabbt uppbokat i juli, augusti. Vi var i december och pratade med en fotograf, bara för att kolla lite. När hon frågade vilket datum vi skulle gifta sig sa hon, "jaha, vilken tur, det är den enda helgen i augusti vi inte är inbokade!" Så vi bokade upp henne snabbt som sjutton! Bor ni i en stor eller liten stad?
  • Blondie77

vi bor i vänersborg som är litet men vi ska gifta oss i väneryr där vi bygger hus som är pyttepyttelitet :) Men igår förstår du bokade jag lokal!!! Jag är överlycklig!! Det fanns massa kyl och frys förvaring så ölen kan serveras kalla och all mate får plats ...riktigt skönt! Gardinerna var vinröda så dom funkar dessutom till vårat färgtema :)

igår bestämde jag mig för att provabaka bröllopstårtan själv, du vet länken jag skickade till dig på en tårta man kunde göra själv? Jag ska göra en likanande variant men tänkte ha chokladbottnar och chokladmousse i (både vit och mörk och färska jordgubbar)...jag har beställt sugerpaste, pearldust och verktyg mm så nästa vecka ska jag provbaka 2 små tårtor, en för att kolla smaken och en för att prova och frysa in så det funkar! Det ska bli så himla kul! Jag ska tala om hur det går sen så kanske du också blir sugen på att baka din själv :)

• Ailicec

Gud vad roligt! Att hitta lokal, så snabbt! Och att allt stämde så bra med färger och kyl och frys osv. Vi har en jätte liten kyl, måste ordna det på något sätt...

Åh, vad roligt med tårtan! Jag har faktiskt blivit mer och mer sugen på att baka själv. Speciellt efter att jag var inne på de olika sidorna. Det finns ju hur mycket roliga grejer som helst, man kan nästan inte misslyckas. Jag skulle vilja ha en kritvit tårta, med pärlband i vinrött, och små "gardiner" på längst upp på kanterna i gammelrosa och massa små rosor i vinrött och gammelrosa. Jag vill även ha en 3 våningstårta, som bygger på varandra. Det tror jag att jag kan fixa. Jag kollade på receptet också, det såg ju genomförbart ut! Jag tänkte också på choklad bottnar. Tänk en helvit tårta, sedan skär man i den och din blir brun! (Jättekul i mitt huvud. ) Jag tänkte ha typ hallongele i, det borde passa bra med chokladsmak.

Jag måste också beställa och provbaka! Fick två bröllops-räkningar idag. En för boende och lokal och den andra för dukar, dekorationer, servetter m.m. Det har aldrig varit så roligt att få en räkning!

• Blondie77

ja precis så tänkte jag med...att det kommer se såååå läckert ut med den mörktbruna kakan mot den kritvita sugerpasten :) Dessutom tänkte jag inte ha dessert utan bara tårta och det då kan det va gott med en chokladtårta som känns lite lyxigare och mer som en riktig dessert än en princesstårta som mest är vaniljkräm och vispad grädde :)

Din ide till tårta låter kanon....själv tänkte jag nog baka efter den modellen på brudobrollop.se men dekorera osmd en jag har i mitt galleri, så den blir helt vit med lite skiftningar i pärlemor (pärlbandet)..sedan tänkte jag nog ha ett brudpar på toppen av någon slag. Sedan får det väl bakas en extra tårta för våningstårtan räcker kanske inte till alla men den går ju att dekorera med vita blommor och skimmrande pärlor :) Det ska bli så himla kul att jag knappt kan vänta, jag beställde igår så jag förmodar att grejerna kommer nästa vecka :) Det var jättenkelt att beställa från tårtdecor, man betalade direkt med kortet bara...smidigt!

Sedär ja bröllopsräkningar är den bästa sortens räkningar :) vad kostar eran lokal? våran går på 1300 men då får vi nycklen torsdag kväll natagligen och behöver nog inte lämna den förens måndagen efter...bra pris tycker jag! Hitills har jag inte lagt ut så mycket pengar, största posten har varit min klänning, men idag kom en annan kul räkning nämligen räkningen för vårat garage på ca 100 000. När man bygger hus blir man blind för stora siffror...det är som att ha ett gigantiskt hål i fickan :)

Idag släpptes förresten amelia bröllop 2008, i den stod det att hetaste dagen att gifta sig på i år är första lördagen i augusti ;)

När ska du skicka ut dina inbjudningar?

appropå bordsplacering nu när jag ändå är i gång och skriver massor så kommer vi ha betydligt fler herrar än damer på bröllopet vilket gör det svårt med att sätta varannan...jag måste komma på någon bra lösning.

• Blondie77

ja precis så tänkte jag med...att det kommer se såååå läckert ut med den mörktbruna kakan mot den kritvita sugerpasten :) Dessutom tänkte jag inte ha dessert utan bara tårta och det då kan det va gott med en chokladtårta som känns lite lyxigare och mer som en riktig dessert än en princesstårta som mest är vaniljkräm och vispad grädde :)

Din ide till tårta låter kanon....själv tänkte jag nog baka efter den modellen på brudobrollop.se men dekorera osmd en jag har i mitt galleri, så den blir helt vit med lite skiftningar i pärlemor (pärlbandet)..sedan tänkte jag nog ha ett brudpar på toppen av någon slag. Sedan får det väl bakas en extra tårta för våningstårtan räcker kanske inte till alla men den går ju att dekorera med vita blommor och skimmrande pärlor :) Det ska bli så himla kul att jag knappt kan vänta, jag beställde igår så jag förmodar att grejerna kommer nästa vecka :) Det var jättenkelt att beställa från tårtdecor, man betalade direkt med kortet bara...smidigt!

Sedär ja bröllopsräkningar är den bästa sortens räkningar :) vad kostar eran lokal? våran går på 1300 men då får vi nycklen torsdag kväll natagligen och behöver nog inte lämna den förens måndagen efter...bra pris tycker jag! Hitills har jag inte lagt ut så mycket pengar, största posten har varit min klänning, men idag kom en annan kul räkning nämligen räkningen för vårat garage på ca 100 000. När man bygger hus blir man blind för stora siffror...det är som att ha ett gigantiskt hål i fickan :)

Idag släpptes förresten amelia bröllop 2008, i den stod det att hetaste dagen att gifta sig på i år är första lördagen i augusti ;)

När ska du skicka ut dina inbjudningar?

appropå bordsplacering nu när jag ändå är i gång och skriver massor så kommer vi ha betydligt fler herrar än damer på bröllopet vilket gör det svårt med att sätta varannan...jag måste komma på någon bra lösning.

• Ailicec

Det finns ju så himla roliga brudpar på de sidorna du tipsade om. Bruden släpar brudgummen, lyfter upp honom osv. Jag fastnade för ett där de dansade brudvals. Men det kommer bli beslutsångest när jag väl ska bestämma mig.

Tårtan i ditt galleri var ju också helt underbar! Den ser verkligen hel lyxig ut! Jag skulle nog ha velat ha något liknande, om jag inte vore manisk med mitt färgtema. Det är nästan så att jag vill tvinga min m2b att ha vinröd frack!

100 000 för garage! Vilket lyx för eran/era bil/ar! Jo, måste jag betala räkningar så väljer jag nog gärna bröllopsräkningar! Vilket superbra pris för lokalen! Vår kostar 1750 och det är bara 1 dygn egentligen, men vi har blivit lovade att få ha tillgång till den från fredag eftermiddag till söndag förmiddag. Det finns inte ens porslin där! Men den är jättemysig, designad som en loge, med trä väggar, två våningar och många toaletter.

Måste köpa Amelia!

Vi ska skicka ut dem i april, med OSA 2 juni. Vi har redan beställt dem från kortdesign.se. De är vita med en rödros på, tror de heter amore. Vi ska ha festprogram, vigselprogram, placeringskort och maträttskort i det också. Det är nog den enda detaljen jag inte letat budget på. Vet inte varför... Tycker det är superviktigt men kan inte motivera varför... Vad har ni tänkt att ha? När ska ni skicka ut?

Våra gäster är väl inte heller direkt jämt fördelade, män och kvinnor. Men ibland blir det lite annorlunda. Försöker placera dem med folk de känner i första hand. Ja, det är trixit det där...

Oj, vad långt. Nu måste jag vila handen...

Svar på tråden 2 augusti 2008