• Waersta

EN dag utan socker..

Ska jag ha imorgon.. vet inte när jag hade en enda dag utan något sött senast. Jag minns julen 06, jag tänkte "Nu ska jag äta massor av godis för när det är jul får man det" Sen dess har jag nog ätit godis varje dag.. imorgon SKA jag klara en hel dag utan choklad, dricka eller annat sött. Jag ska ta med frukt till jobbet, jag äter en måltidsersättning till lunch där.
    GAH! Måste klara det! Det kan låta fjantigt men jag är lika beroende av socker som av BT, då kanske ni känner igen er.
    Håll tummarna för mig imorgon!

• Svar på tråden EN dag utan socker..
  • Julienne

Men vad sjutton då, kan vi inte helt enkelt bestämma att man FÅR äta nåt godis varje dag, så himla farligt kan det väl inte vara! Och man måste väl inte vara beroende bara för att man käkar lite socker varje dag, egentligen. Beroende tänker jag att man är när man liksom äter alldeles för mycket hela tiden, och inte äter annan, nyttig mat också.
    Livet blir ju roligare med godis, jag slår ett slag för att det blir "tillåtet"! Låt oss vara lite snälla mot oss själva!

• Waersta

Jag röstar på Julienne! Jag väger ju trots allt inte 2894kg utan 64, jag vill bli av med 4kg till.. men om jag rör lite på mig så kanske jag går ner fast jag äter liiiiite godis varje dag.

Julienne skrev 2008-01-15 09:14:15 följande:
    Men vad sjutton då, kan vi inte helt enkelt bestämma att man FÅR äta nåt godis varje dag, så himla farligt kan det väl inte vara! Och man måste väl inte vara beroende bara för att man käkar lite socker varje dag, egentligen. Beroende tänker jag att man är när man liksom äter alldeles för mycket hela tiden, och inte äter annan, nyttig mat också. Livet blir ju roligare med godis, jag slår ett slag för att det blir "tillåtet"! Låt oss vara lite snälla mot oss själva!
  • Jonna83

om man nu tillåter sig att äta lite godis varje dag så är det nog bra om man inte äter godis UTÖVER det övriga utan att det får vara lite istället för nått annat...
    På lördagar t.ex när vi har godis på kvällen så äter jag istället ingen kvällsmat, som t.ex smörgås eller nått.

Själv kan jag hålla mig från godis i MAX tre dagar sen klättrar jag på väggarna.. ;)

• Julienne

Fast jag tycker man kan må lite pyton om man byter ut "riktig" mat mot godis. Och man behöver ju inte äta så mycket godis, några bitar med mörk choklad kan räcka, i alla fall ibland...
    Men ack så stor skillnad det kan göra att få äta lite av nåt riktigt gott!

• förhoppningsis

Att byta ut riktig mat mot godis är nog inte alls bra, tänk bara så mycket mer godis man kan äta om man är hungrig...
    Har i omgångar lyckats med sockerfria veckor, ok inte helt sockerfria eftersom det finns tillsatt socker i nästan allt, (se fruktyoghurt + flingor som exempel) men utan godis, kakor, chips, saft, läsk mm.
    Mitt tips är - drick mycket vatten, många gånger när man är sötsugen/hungrig är man faktiskt törstig istället.
    Dessutom får man springa på toa mycket mer vilket får bort tankarna på godiset + ett par extra steg i motion =)
    Ha en burk gurk/morotsbitar i handväskan - alltid! Perfekt när man vill stoppa något i munnen.

Och håll ut - efter en vecka ungefär så är suget borta!!

Sista tipset - allt du köper eller har hemma kommer förr eller senare hamna i magen. Ha inte godis, kakor mm hemma, för de funkar som någon sorts magnet. Fattar inte hr det gick till men flera gånger kom jag på mig själv med att sitta i soffan med en bulle i handen och undra över hur i hela friden den hamnade där.
    Min man som behöver gå upp lite i vikt gömmer sina påsar med jordnötsringar på de mest konstiga ställen som resultat av detta.

Jag är verkligen inte stor, 161 cm lång och väger ca 58 kg så jag ville ner ca 6- 8 kg bara.
    Under vår bröllopsresa lyckades jag gå upp 6 kilo och mannen gick ner 3 kilo - snacka om orättvist!!!

• gustafmatilda

Jag åkte tåg till min gubbe igår och är såå stolt att jag lyckades låta bli att köpa en stor godispåse till resan! Åt visserligen en bit mörk choklad till teet, men det är inte SÅ onyttigt, trots allt!

Hur gick det då, Waersta? Ska du fortsätta idag?

• Waersta

Idag har jag "bara" ätit en twix.. *ler oskyldigt*

• Julienne

Och jag ska gå och fika nu, en härlig, rykande cappuccino med en bit choklad till. Det lyfter min eftermiddag!

• Knopan

Jag säger som "förhoppningsvis"... köp inte hem skiten,så hamnar den inte heller i magen. Och att dricka mkt vatten är oxå ett bra knep.

Sockerberoende för mig handlar inte om hur mkt man äter,utan huruvida man klarar sig utan det eller ej. För mig går det i perioder. Jag är heller inte stor (172 cm och 53 kg),men det är ju en smaksak...de flesta vill nog "fila" bort ett kg här och där

• Waersta

Gah!! Jag har ALDRIG vägt så lite i mitt vuxna liv! NU känner jag mig ännu tjockare!

Knopan skrev 2008-01-15 15:42:23 följande:
    Jag säger som "förhoppningsvis"... köp inte hem skiten,så hamnar den inte heller i magen. Och att dricka mkt vatten är oxå ett bra knep.Sockerberoende för mig handlar inte om hur mkt man äter,utan huruvida man klarar sig utan det eller ej. För mig går det i perioder. Jag är heller inte stor (172 cm och 53 kg),men det är ju en smaksak...de flesta vill nog "fila" bort ett kg här och där
Svar på tråden EN dag utan socker..